Vespa-Ciao.NL
:: V-snaar strakker maken

Home Forums Techniek Afstellen V-snaar strakker maken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Collin Ackermans
    Topic starter

Hoi iedereen,
      Ik ben Collin en ik ben 17 jaar.

Ik heb een standaard Vespa Ciao (snor, loopt 35 goed ingereden :D)die een super hard piepend geluid maakt als in een keer optrekt(ook als ik bergop rij en meer moet optrekken). Ik heb op deze website opgezocht wat ik hiertegen kon doen en kwam erachter dat het misschien komt omdat mijn v-snaar te los zit.

Alleen ben ik nog een beetje een noob als het om brommer/scooter onderhoud en techniek gaat (Ik heb alleen mijn brommer opnieuw gespoten zonder alles uit elkaar te halen xD).
      Daarom mijn vraag: Weet iemand hoe je je v-snaar strakker afstelt?

Het zou fijn zijn als iemand hierop zou reageren, dan kan ik het uitproberen en kijken of ik niet ook mijn koppeling zou moeten vervangen, want als de brommer het slip geluid maakt draait de koppeling heel erg snel door.

alvast bedankt voor een tip/ antwoord,

Collin Ackermans

SuperSi
      Bijdrager

Dat kan je doen door je motorblok naar voren te schuiven.
        Dit doe je door je blokbouten iets te lossen, en de bout bij de demper van je uitlaat die bij je achterwiel zit.
        Ik zet dan altijd een schroevendraaier tussen de bovenste blokbout en het frame en dan spanning te creëren. Vervolgens met je andere hand en een ratel je achterste blokbout vastdraaien en dan de rest.

In deze how to kan je zien wat de blokbouten zijn en waar je uitlaat bout zit.

Als je alles vast hebt en je kan je snaar ongeveer 1 tot 2 cm inknijpen dan is hij goed gespannen.

mean-machine
        Bijdrager

Hé, ik heb daar een heveltje voor zitten. Druk je erop dan spant de snaar.
          Hebben ze die bij latere uitvoeringen weggelaten?

Mikey
          Bijdrager

Wat ik altijd doe is mijn blokbouten lossen en dan een waterpomptang op een vlak kantje van de onderste blokbout en op de achterbrug zetten. Ik knijp maximaal in en draai met de andere hand de achterste blokbout vast. Op deze manier staat mijn v-snaar altijd lekker strak😃

gileracitta
            Bijdrager

Joeri999
              Bijdrager

Piaggio heeft speciaal hiervoor een gaatje in het frame gemaakt. Direct onder het gat waar de achterste (korte) blokbout in gaat, zit een gaatje van ong. 6 mm. Hierin stop je een stalen pen (of in mijn geval: een héél grote spijker) en die prik je achter dat gat in het vliegwiel. Dan hefboom je je blok naar voren en zet je het vast.

Wel even een dun stukje stof om die pen heen doen, zodat je je vliegwiel niet beschadigt.

Eerlijk waar, zo staat het zelfs beschreven in de handleiding van Piaggio:
                Schermafbeelding 2020-10-09 093045

Crullie
                Donateur

PA090014

Niet het vliegwiel maar een daarvoor speciaal bestemde nok aan het carter onder de achterste blok bout.
                  Nooit via je vliegwiel je V-snaar op spannen.

Maar een echte spanner van Piaggio heeft mijn voorkeur :thumb

P2260004

Gewoon even met de voet op spannen en vast draaien, strakker en sneller kun je niet V-snaar spannen, nodig voor flink getunde koppel blokjes 😛

TICKLING BARN

Joeri999
                  Bijdrager

Oeps, je hebt helemaal gelijk. Het vliegwiel bereik je niet eens vanuit dat gat :-). Duidelijke foto trouwens, top!

mean-machine
                    Bijdrager

V-snaar spannen is geen rocket-science.
                      Zelfs Tante Bets kan dit voor elkaar krijgen……………. 😛

Alle 3 blokbouten en uitlaatophanging 1 slag los draaien.
                      Druk flink op het hendeltje (zie onderste foto van Crullie)
                      en draai de bout naast de koppeling weer vast.
                      Vervolgens de andere 2 en de uitlaat weer vast. KLAAR!!

Joeri999
                      Bijdrager

Alleen heeft niet elke Ciao zo’n fijn handeltje 🙂

Robin_Ciao
                        Bijdrager

Waar zou ik nog zon hendeltje kunne vinden? Dat lijkt mij ook wel erg handig.
                          Mvg Robin

mean-machine
                          Bijdrager

Effe voor je gezocht…………….
                            Voor $2 zou je klaar kunnen zijn. Zie spanner

Vespa part# 113732 (helaas ‘out of stock’)
                            Mss is er nog iemand op dit forum die er nog 1  heeft?

Crullie
                            Donateur

Nu hopen dat Topic starter Collin Ackermans met zijn eerste post onze info voldoende vind !!  😎

Welkom Collin :thumb

TICKLING BARN

Robster
                              Bijdrager

Effe voor je gezocht……………. Voor $2 zou je klaar kunnen zijn. Zie spanner Vespa part# 113732 (helaas ‘out of stock’) Mss is er nog iemand op dit forum die er nog 1 heeft?

Alleen voor punten ontsteking.
                                Bij elektronische ontsteking zit de bobine/CDI unit in de weg voor zo’n hevel.

Robster
                                Bijdrager

Piaggio heeft speciaal hiervoor een gaatje in het frame gemaakt. Direct onder het gat waar de achterste (korte) blokbout in gaat, zit een gaatje van ong. 6 mm. Hierin stop je een stalen pen (of in mijn geval: een héél grote spijker) en die prik je achter dat gat in het vliegwiel. Dan hefboom je je blok naar voren en zet je het vast. Wel even een dun stukje stof om die pen heen doen, zodat je je vliegwiel niet beschadigt. Eerlijk waar, zo staat het zelfs beschreven in de handleiding van Piaggio: Schermafbeelding 2020-10-09 093045
                                  Ik gebruik een lange. 5mm inbussleutel als hevel, 6mm past bij mij net niet door het gat…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.