Vespa-Ciao.NL
:: Upgraden naar CDI?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Upgraden naar CDI?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

kouwschottel
    Topic starter

Hallo!
      Ik ben de trotse eigenaar van een ciao. Helaas loopt hij sinds een maand nu niet meer.
      Na vervangen van de bobine, bougie en de bougiekabel is er nog altijd niet genoeg spanning om fatsoenlijk te vonken.
      Contactpunten/condensator/spoelen vervangen zou de volgende optie zijn maar ik vroeg mij af of het niet mogelijk was gelijk een upgrade te doen naar een elektrische ontsteking. Ik heb hier lang voor gegoogled maar helaas geen resultaten bij gevonden.

Nu vroeg ik mij af of iemand hier een how to voor heeft? Of zeggen jullie blijf bij de ontsteking die je nu hebt?

Docs
      Donateur

Je kunt alles ombouwen naar elektronisch. Eerst nog een kleine goedkope vraag, wat is de afstand van de elektrode van je bougie en wat is de afstand tussen de contactpunten?

Wilk1985
        Moderator

Als je electronische ontsteking wilt zul je een electrisch carter moeten kopen, dit is anders als het contactpuntencarter maar het past wel gewoon op jouw frame.

Maar ook met contactpunten zou hij gewoon goed kunnen lopen hoor, ik zou eerst de punten en condensator eens vervangen dan ben je een stuk goedkoper uit.

Lees dit eens door:

http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=188

Het eerste stuk gaat alleen over lagers vervangen etc dat is voor jou niet van toepassing, maar ongeveer halverwege staat stap voor stap beschreven hoe je de contactpunten kunt vervangen en stellen.

kouwschottel
          Topic starter

Afstand tussen contactpunten is 0,45 mm. Bougie is 0,4.
            Hmm.. Dus een CDI en een elektrisch carter..
            Lijkt me stukken goedkoper dan de contactpunten en condensator vervangen inderdaad.

Bij het kopen zat er op het gat in het vliegwiel al geen rubber meer, nu ik alles gedemonteerd heb zit er echt belachelijk veel rotzooi op die contactpunten en spoelen. Zou dit met het rubber opgelost worden? Het lijkt me niet dat er nog een andere weg naar binnen is namelijk.

Wilk1985
            Moderator

Met een CDI en electrisch carter ben je er nog niet, je hebt er ook een onsteking en een vliegwiel voor een electrisch carter bij nodig en daarvoor ben je bij elkaar een stuk meer kwijt als voor een paar contactpunten en een condensator.

Die kosten samen netaan 10 euro namelijk.

Die rotzooi komt inderdaad omdat je geen vliegwielrubber had, is het wel allemaal droge rommel? Als het nat is heb je ook nog kans dat je keerring lekt.

kouwschottel
              Topic starter

Ik houd het bij vervanging van spoelen, condensator en contactpunten. How to is erg duidelijk dus dat zal geen probleem zijn om die erop te krijgen. Hartstikke bedankt voor de moeite!
                Trouwens, afstelling staat goed op 0,45?

Wilk1985
                Moderator

0,45 is goed rij ik zelf ook mee.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.