Vespa-Ciao.NL
:: uitmeten motor, krachtverlies

Home Forums Techniek Elektrisch uitmeten motor, krachtverlies

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

alain
    Topic starter

hallo

vespa piaggio ciao start wel maar te weinig kracht om aan te zetten, ik moet bijbenen, eens hij weg is, is hij weg, maar bergop helaas ook teveel gevraagd.
      Carburateur werkt goed, er zit een nieuwe cylinder en piston en kopcylinder op, bougie b6hs.
      Ik deed de deo-test voor te testen op valse lucht, draaiende motor blijft constant door op ralentie draaien.
      Zoals op de foto te zien, heb ik 2 keer positief (A en B) en 1 keer negatief (aarde = C)
      Ik zet mijn electro meter op de stand diode (continuiteit van draad testen, als ik tester draden tegen elkaar zet biept het machientje).
      De motor draait niet, gelijk welke contactpunten dat ik test, A-B, A-C, B-C en A,B,en C met ergens anders op de vespa, dan biept het machientje, dus alles staat in verbinding met elkaar, zowel positief en negatief.

Daar ik niet veel van electriciteit ken is mijn vraag of hier een probleem is of niet, (zit het vanbinnen? condensator, bobijnen of draaitje los, vis patinees (ken de officiele naam er niet van) of is het iets anders mee lol, alvast bedankt voor reactie
      Alain de Pauw

electr

Wim
      Bijdrager

Hallo Allain,

ik ga uit van een std Ciao.
        Dus geen opgevoerde(snelle cilinder) onderdelen.

Dan de vragen,
        Reed de brommer hiervoor wel goed?
        Is daarna alleen de cilinder gewijzigd?
        Nee? Wat is er daarna nog meer veranderd?

Ciao gedoe

Bij punt 1 (om even in jouw stijl te blijven 😉 )
        is daar de isolatie van alle draden nog oke?
        Er mag niets tegen massa of onderling elkaar raken.
        Draad pijl 2 gaat naar de bobine, maakt de bobine goed contact met frame(massa)?
        Net zoals het blok? Dus beide goed vast gemonteerd tegen blank staal aan frame.
        Massa aansluiting c is voor de verlichting.

Als er een snelle cilinder is gemonteerd zal de sproeier aangepast moeten worden.
        Als je rijdt en de brommer heeft weinig kracht en wil niet weg, probeer de choke er eens bij,
        pakt hij plots dan wel lekker op?
        Dan moet er een grotere gemonteerd worden.

https://vespa-ciao.nl/sproeier-database/

Als je met de multimeter weerstand gaat meten aan de spoelen piept hij uiteraard.
        De spoelen liggen met de andere zijde aan massa 😎  vandaar.
        A en B zijn voor de verlichting en hebben niets met de motorloop te maken.

De contactpunten moeten  wel ieder jaar even nagekeken en op tijd gezet worden,
        of vervangen als deze versleten zijn. Condensator vervang je als er vonken tussen
        de contactpunten ontstaan.
        Als de motor vóór de cilinderwissel goed draaide kunnen de punten/ontsteking
        niet plots de oorzaak zijn. Het vraagt echter wel aandacht/onderhoud.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

alain
        Topic starter

alvast bedankt Wim, voor dit snelle antwoord.
          Ik zal het rijtje afgaan en kijken wat ik al dan niet kan schrappen.
          En ja de cilinder werd onlangs vervangen door een 60cc en grotere sproeier, ik testte
          al de combinaties, van 50 – 60 sproeier, en bougies van b6hs, b7hs en b8hs.
          Ik blijf met krachtverlies zitten, volgens mijn weten deed hij dit vanaf de aankoop 20 jaar
          geleden.
          Ik kom terug na de nodige check ups door jou aangegeven
          nogmaals bedankt

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.