Vespa-Ciao.NL
:: uitlatentest.

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten uitlatentest.

14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AA-T
    Sleutelbeheerder

en zowiezo, dit is een uitlatentest-topic in het meningen en ervaringen gedeelte
      niet de juiste plek dus voor dergelijke onduidelijke vragen

GeertDekens
      Bijdrager

Ok ff over uitlaten.

Ik rij met een leovinci cc en wil eigelijk een andere demper er op zetten, ik heb inmiddels al mijn demper wol vervangen.

Ik ben nu aan het na denken over een lange zelf gemaakte demper, omdat ik graag het in een keer goed wil doen zou ik graag willen weten of dit ook problemen gaat geven met de snelheid.. Presteerd de uitlaat dan nog netzo?

BVD Geert

G-no
        Donateur

volgens het boek van graham bell presteerd een lange demper beter dan een korte, dus misschien ga je er nog op vooruit:) wel zorgen dat de buis die door de demper loopt minimaal even dik is als de tailpijp;)

ArvidW
          Donateur

Kwafo, daar zou ik graag de bron van willen hebben….

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

speedbuxy
            Bijdrager

Kwafo :
              lange demper zorgt voor hogere top en kortere demper voor meer trekkracht (al is dat bij onze vespa setups meestal niet zo erg merkbaar XD :P)

Ik zit al jaren in de scooter sprint wereld en heb daar nog nooit van gehoord.
              En het lijkt me ook niks uitmaken want een demper veranderd niks aan de uitlaat alleen als ie vet verstopt is heeft het misshien wat invloed op de prestaties.

Tim
              Bijdrager

nou net dat ik daar vandaag mee te maken heb gehad.
                was met mijn brommer aan t rijden. ( met de setup hiernaast)
                trok hem ff door en toen vloog de demper eraf waardoor hij daarna niet meer goed bleef zitten.
                en ik vond dat hij zonder demper echt slechter optrok..
                op snelheid heb ik niet gekeken maar optrekken werd dus echt slechter.
                vond het ook een beetje raar eigenlijk.

hansieb
                Moderator

Kwafo :
                  lange demper zorgt voor hogere top en kortere demper voor meer trekkracht (al is dat bij onze vespa setups meestal niet zo erg merkbaar XD :P)

Maybe bedoelt kwafo de tailpipe , daar staan wel leuke verhalen op internet van.

ArvidW
                  Donateur

Tim :
                    nou net dat ik daar vandaag mee te maken heb gehad.
                    was met mijn brommer aan t rijden. ( met de setup hiernaast)
                    trok hem ff door en toen vloog de demper eraf waardoor hij daarna niet meer goed bleef zitten.
                    en ik vond dat hij zonder demper echt slechter optrok..
                    op snelheid heb ik niet gekeken maar optrekken werd dus echt slechter.
                    vond het ook een beetje raar eigenlijk.

Das met mijn zelfbouw Calibrata ?

Daarbij klopt het wel namenlijk, bij een goeie uitlaat is de tailpipe ruim 20-25cm lang, bij een vepsa is daar geen ruimte voor dus is de tailpipe 0mm lang bij een echte calibrata, bij mijn zelfbouw heb ik er expres een buisje van 30mm aangemaakt. Bij de calibrata wordt de demper tevens gebruikt om tegendruk te creeren, normaalgesproken doet de tailpipe dat.

Home made engine dyno

Tim
                    Bijdrager

ja bij de zelfbouw calibrata.. dus wat raad jij me dan aan? een lange of korte demper? en een dikke of dunne?

ArvidW
                      Donateur

Wat mij bijstaat is dat ik er een 16mm tailpipje aan heb zitten (toen gewoon klakkeloos gecopiert van een proma CC)

Met je 22mm flens met 19mm binnendiameter zou je volgens jennings en Blair een tailpipe hebben van 12.4mm.

Ik zou dus een dunne lange nemen.

Home made engine dyno

eddie
                        Bijdrager

ik wil mijn vespa helemaal op trekkracht laten richten, maar met welke uitlaat trekt hij het hardste op? top maakt niet zo veel uit trouwens

st3yn
                          Bijdrager

Leovince Krul op 50cc trekt lekker, maar een vario trekt natuurlijkt pas echt goed 😉

kapot
                            Bijdrager

Trekkracht onderin? Bij een vario? Dan doe je iets toch niet goed.

Een vario stel je af op het toerental dat je cilinder het meeste vermogen geeft.
                              Een hoogtoerigere uitlaat zal dus altijd sneller optrekken met een vario.
                              Is de uitlaat te hoogtoerig, dan zul je de uitlaatpoort moeten bijwerken. Daar zit natuurlijk wel een limiet aan.

In theorie gaat een 50cc cilinder even snel als een 70cc’er. Dat is vanwege de vario. Het enige wat een 70cc cilinder als voordeel heeft is dat hij meer koppel heeft en dus sneller zal optrekken. En misschien een iets hogere top vanwege de rijwind. Op een rollenbank zal er geen verschil zijn in topsnelheid als de poorten even hoog liggen.

Helaas is dit bij een vespablokje wel even anders. Het blok is verre van optimaal, en het variosysteem van een vespa is ook niet geweldig. Maar als je goed kunt afstellen moet het wel lukken.

ArvidW
                              Donateur

kapot :
                                In theorie gaat een 50cc cilinder even snel als een 70cc’er. Dat is vanwege de vario. Het enige wat een 70cc cilinder als voordeel heeft is dat hij meer koppel heeft en dus sneller zal optrekken. En misschien een iets hogere top vanwege de rijwind. Op een rollenbank zal er geen verschil zijn in topsnelheid als de poorten even hoog liggen

Wat een onzin:no

– Vermogen = Koppel * Toerental, dus heeft 70cc meer vermogen
                                – 70cc is meer plek voor poorten, dus meer spoeling, dus meer vermogen
                                – Grotere cilinderinhoud, meer mengsel te verbranding

Home made engine dyno
                              14 berichten aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.