Vespa-Ciao.NL
:: Uitlaatpoort Polini46 met 28mm flens

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Uitlaatpoort Polini46 met 28mm flens

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

Ik lees alleen je vraag over de groote van je uitlaatpoort, maar zeker zo belangrijk is de voeding wat hier boven al deels naar voren komt. Bij de Polini is het sowieso al wel aan te raden de boosters mooi rechthoekig te maken bijv. Tevens kan je de spijltjes van het hemd weghalen. Deze spijltjes breken overigens ook vrij regelmatig en zijn daardoor alleen al tot last.

Ik quote je zo maar even lijkt me makkelijker.
      Maar de spijltjes weghalen gaat hem echt geen meer spoeling opleveren en verzwakt alleen maar het hemd:!
      En om het te doen omdat het wel eens scheurt of breekt is ook overdreven want 9 van de 10x scheurd de zuiger bij polini 46 kits.
      En de rest qua gelijk leggen enzo dat werkt wel een beetje maar is echt geen must als hij de 19mm x 30mm waardes zou aanhouden.
      Jij doet overkomen als of het zonder dat niks word terwijl het enkel een small improvement zou wezen.

Wat betreft de breedte van je poort heb je hier een maximum aan zitten die hierboven op 70% staat beschreven, maar ik zal een iets veiliger marge aanhouden. Zuigerveren van de Polini zijn goed, maar nou niet gelijk de beste die er zijn. Houd ook rekening met hoe je de poort opmeet. Je zit met de ronding van je cilinder namelijk.

70% is niet eens de max het is eigenlijks 75% en 30mm ligt zelfs nog 2mm onder die 70% dus dat kan makkelijk.
      Mijn euro 43mm is ook een 29mm breed en dat draaid al 2 toer seisoenen met een setje polini veertjes.

Verder heb je 2 verschillende soorten hoogtes waarover wordt gesproken wat betreft de uitlaatpoort.

– hoogte waar de uitlaatpoort zich in de cilinder bevind vanaf deck.
      – hoogte van de doorsnede uitlaatpoort.

Nummer 1 is alleen een manier die jij gebruikt.
      Want geen 1 tuner zal op die manier de uitlaatpoort hoogte meten gezien je de deckheight op die manier ook mee meet.
      Dus dan weet je nooit wat je uitlaatpoort hoogte exact is, en zelfs al weet je de deckheight geeft dat on nodig terug reken werk of kansen op foutjes, zeker als je tot de uiterlijke max zou willen gaan.

Weet dus goed wat je bedoeld te zeggen. Ervan uitgaande dat een uitlaatpoort altijd netjes en op een lijn licht met de bovenkant zuiger op odp(zo ook Polini 46mm cilinder). Dit is bij bijvoorbeeld de 48mm Simo wel anders. 😀
      Aan de hand hiervan kan je de blowdown bereken die jaja buxy 😉 een goede indicatie geeft over het toerenverloop. (vespa’s zijn geen toerenjankers net als de meeste fabriekspijpen die ervoor zijn gemaakt.)

Je zal de deckheigth waarde ook moeten weten voor z,on berekening.
      Maar dan nog blowdown is geen key figure, en javad heeft er ook niks aan dat je zijn evt waardes berekend.
      Javad wil waardes weten waar hij zich aan moet houden en die heb ik hem gegeven, en 99 op 100 dat het gewoon goed loopt met die waardes.
      Blowdown komt alleen om de hoek kijken bij cilinders die orgineel totaal niks voorstellen.
      Maar alle polini of malossi cilinders draaien mid toerig prima op standaard spoelers.

Allereerst zal ik gewoon de boosters aan pakken mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Dat zou ik ook doen als je tijd over hebt:D
      Want je gaat er niet tot niks van merken hoogstens op een test bank zal er (misshien) wat zichtbaar wezen.

Javad
      Topic starter

Mijn boosters heb ik al recht gemaakt maar niet verder verbreed.
        Verder vind ik de waardes van de blowdown wel interessant als dat mij een beeld geeft van het toerenverloop, hier wil ik mij al enige tijd verder in verdiepen. Vooral nu ik een klein stukje (zo’n 4 cm) van de voorbocht van de HM Calibrata af
        moet halen om hem mooi onder de brommer te laten passen.
        Ik kan natuurlijk wat dat betreft gewoon testen met en zonder dat stukje eraan maar ik wil niet dat het geheel veel te hoogtoerig wordt. (nu zal dat met die 4 cm nogal meevallen maar het gaat mij een beetje om het idee)

Zo vind ik de breedte van mijn powerband erg interessant om in de gaten te houden en de waardes van de blowdown en inlaattiming die daar effect op hebben, hier zal ik mij dus ook verder in willen verdiepen door berekeningen te leren maken en gemaakte resultaten te vergelijken.
        Daarom zal ik vanaf nu ook poortmapjes maken en resultaten bijhouden.

<3 Thunderstone
        Check mijn perso!

Waarom?

Verder heb je 2 verschillende soorten hoogtes waarover wordt gesproken wat betreft de uitlaatpoort.

– hoogte waar de uitlaatpoort zich in de cilinder bevind vanaf deck.
          – hoogte van de doorsnede uitlaatpoort.

Nummer 1 is alleen een manier die jij gebruikt.
          Want geen 1 tuner zal op die manier de uitlaatpoort hoogte meten gezien je de deckheight op die manier ook mee meet.
          Dus dan weet je nooit wat je uitlaatpoort hoogte exact is, en zelfs al weet je de deckheight geeft dat on nodig terug reken werk of kansen op foutjes, zeker als je tot de uiterlijke max zou willen gaan.

Als je uitgaat van de maximale grote/hoogte van de uitlaatpoort moet je idd zorgen dat je liever niet boven de helft van je slag uit komt.

Maak van dat liever niet maar nooit, want zodra jij over de helft van de slag gaat kan je de cilinder wel weg gooien

Dan ga je dus uit van de max en meet je dus ook zoals dit hoort de totale poorthoogte. Voordat ik de uitlaatpoort vergroot monteer ik eerst de cilinder op het blokje om ook de deckhoogte hierin op te nemen. Deze is namelijk wel van invloed op de uiteindelijke blowdow en hieruit zijn weer het aantal rpm’s te lezen.
          Als de deck hoogte word aanpast en je dit nogmaals berekend zul je zien dat de bd ook veranderd.

Dat zei ik hierboven ook al dat deckheight mee genomen moet worden in de berekening van een cilinder.

Als ik het mis heb hoor ik dit vast maar vind dit nu al weer een interesant topic:D

Anoniem

lol, moet je dit aanhoren hier al die blowdownsletjes:D:con
            maar wat waarom? zegd klopt wel zo ongeveer, er zijn natuurlijk nog andere dingen die een rol spelen.
            het is inderdaad verstandig om de deckhoogte nauwkeurig te meten dmv het monteren van de cilinder op het blokje:thumb

klinkt allemaal erg leuk in dit topic:P

*ag, waarom zo moeilijk doen eigenlijk, het is en blijft een vespa blokje, als het nou een Hyabusa engine was ofzo:lol

ArvidW
            Donateur

En de hoeveelheid plezier blijft constant:

Traag blok = beetje leuk * lange tijd
              Snel blok = erg leuk * korte tijd

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

speedbuxy
              Bijdrager

ArvidW :
                En de hoeveelheid plezier blijft constant:

Traag blok = beetje leuk * lange tijd
                Snel blok = erg leuk * korte tijd

De waardes 19mm / 30mm doen zelfs nog onder aan de gemiddelde cilinder voor scooters.
                Dus ik zie daar geen probleem in om daar 1000den kms mee te kunnen rijden:thumb
                Mijn getunde malossie sport waar ik de laaste 2jaar mee heb gereden op m,n scoot had ik een kleine 2mm onder de slag liggen en was een 30mm+ breed.
                Die is naar 1000den kms boeken uiteindelijk stuk gedraaid op een slotpennetje dat los geschoten is:'(

ArvidW
                Donateur

Je hebt helemaal gelijk!

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno
                7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.