Vespa-Ciao.NL
:: Uitlaat uitbranden

Home Forums Techniek Overige techniek Uitlaat uitbranden

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TifSi
    Topic starter

Ik vroeg mij af of jullie wel eens succesvol origineel model (normaal of snel) uitlaten uitbranden om ze te ontdoen van roet en vervetting…
      Vroeger toen ik met brommers begon deed ik dit wel eens met Puch uitlaten maar toen ik overging op Citta’s en Vespa’s ben ik hier nooit mee door gegaan omdat toen der tijd (kleine 20 jaar terug) de uitlaatjes voor Citta en Vespa zeer gunstig geprijst waren.

Vroeger deed ik er een scheut wasbenzine in, dat in de brand, wachten tot hij uitgebrand was, dan met een stukje hout ( achterkant staalborstel) totale uitlaat rustig rond kloppen, rommel er uit schudden en dat herhalen, tot er niets meer uitkwam.

Nou heb ik nooit het dikke gedeelte van de uitlaat van binnen gezien, dus ik weet niet of de verkoolde zooi er makkelijk uit te schudden is.
      Dus aan beginnen? Of verdoe ik dan mijn tijd? 😎

Wim
      Bijdrager

Bij Puch vroeger wel gedaan want die kan je helemaal uit elkaar halen. Bij een Vespa uitlaat heb ik geen idee wat dat gaat doen of dat het uberhaubt wil. Denk dat je ’n dan open moet slijpen en daarna weer dicht lassen. Tsja een hoop werk voor een standaard uitlaatje die voor een paar tientjes kan vervangen.

Wim
        Bijdrager

Als het om een std. uitlaatje gaat, koop dan de nieuwe uitlaat, met demontabel deksel.
          Maar tegenwoordig met de juiste tweetaktolie, juiste mengverhouding, en de beste afstelling die je kan vinden komt er amper nog kool in de uitlaat.
          Of je moet de zooi van vorige eigenaren nog zien te verwijderen. 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

TifSi
          Topic starter

Het gaat inderdaad om uitlaten die al bij aankoop bij en op de brommers zaten.
            Bijv. Vorige eigenaar van mijn ciao was bang voor vastlopers reed extra vet voor de zekerheid… volledig origineel blokje met stalen bus inlaat 12/7 dellorto 25 km. Luchtfilter en origineel uitlaatje. 😀
            Maar ik heb hier ook een zo’n goed als nieuwe Sito plus met flinke laag , nieuwprijs tussen de 60 en 70 euro, daar steek ik van’t zomer graag een paar uurtjes werk in. 😕

Jones Degrokse
            Bijdrager

Het ontkolen doormiddel van uitbranden wordt niet vermeld in de handleiding. maar misschien is het toch mogelijk 😉

Screenshot 2024-05-28 213729

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.