Een tijdje geleden wilde ik de uitlaat van mijn MB stiller maken, ik wil namelijk niet teveel aandacht trekken en aangehouden worden.
De Proma demper van de MB heeft dezelfde diameter als die van o.a. de Proma Circuit en de Leovinci van onze Vespa’s.
De buis die ik gebruikt heb is van RVS en is in feite een tafelpoot van de Praxis, deze heeft namelijk exact dezelfde diameter als de dempers van onze uitlaten, het voordeel is dat hij veel langer is en dus een stuk stiller wordt.
Het enige wat je hoeft te doen is de geperforeerde buis die in de originele demper zit te verlengen, nieuw dempingsmateriaal er in te stoppen, de achteraansluiting ( met het tuitje ) en de voorzijde passen gewoon.
Wel is het aan te raden een extra ophangbeugel te maken in verband met het hefboomeffect van de langere demper.
Van de tafelpoot kun je het stuk waar hij normaal mee aan de tafel geschroefd zit afzagen.
De lengte is 42 cm, dan kom je bij een Ciao al gauw achter het achterwiel uit maar je kunt de demper natuurlijk op elke gewenste lengte zagen.
De tafelpoten zijn bij de Praxis verkrijgbaar in RVS, Chroom en zwart.
Ik heb de RVS versie genomen.