Home › Forums › Techniek › Framedelen › Uitlaat in Azijn
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 5 maanden geleden door luukciao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
25 oktober 2010 om 19:57 #161734
Hey,
Ik las op meerder plekken op het forum dat als je een beetje verroeste uitlaat een nachtje in de azijn laat staan en dan de volgende dag met een borstel er over heen gaat dat de roest er gemakkelijk van af gaat.
MAAR is dit waar ? want als ik een fles of 4 schoonmaak azijn van de Albert Heijn in een emmer gooi en er een uitlaat in kieper (leovince Handmade) ben ik bang dat ik de volgende dag kom kijken en opeens: Hey waar is me uitlaat nou ?!
Of is de azijn niet zo sterk dat het gewoon door het staal heen bijt ?! En werkt het goed is het zeg maar de moeite waard ?
Zijn er nog tips want ik ben het scheuren met de hand en staalborstel bitjes voor de boormachine een beetje zat.
25 oktober 2010 om 20:24 #165588ik heb het met cola gedaan, cola heeft een net iets hogere zuurgraad. het helpt wel wat en je kunt de ergste roest er makkelijker af halen. maar dat gaat met een staalborstel net zo gemakkelijk..
een uitlaat opknappen is gewoon veel werk wil je het goed doen, of je moet hem kunne strale op een of andere manier.
25 oktober 2010 om 20:25 #165589
AnoniemFeO(roest) + CH3COOH(azijn)–> Fe(ion) + 2 CH3COO(ion) + H2O
Ja dit werkt, tenminste bij mijn Leovince Krul wel… En azijn is niet heel zuur… Je uitlaat “lost” heus niet op…
@ Luukciao,
Je bedoelt een lagere pH
25 oktober 2010 om 20:48 #165590Is Cola zuurder als azijn 😮 dat lijkt me sterk…
Maar ik moet zeg maar nog een beetje de ”oppervlakkige” roest weg halen die te diep of te hard is voor de staal borstel dus ik dacht even laten weken en dan borstelen.Ben benieuwd wat het word.
Vertigo heb jij ook een foto van de leo ?
25 oktober 2010 om 21:12 #165591zuurgraad: cola 2.8, azijn pH 3.0
dus als ik het goed begrijp is cola dan zuurder toch?
ja het gaat wel en je ziet er ook wel wat van, maar ik doe het voortaan liever meteen met de staalborstel op de boormachiene.25 oktober 2010 om 21:12 #165592
AnoniemJammer genoeg niet, ik heb hem verkocht…
EDIT: Luuk, jij hebt het over consumptieazijn, de concentratie H+ is in schoonmaakazijn 2x zo groot… Waarna je volgens internet een pH van ongeveer 2 hebt.
Conclusie:
Schoonmaakazijn is zuurder dan cola.
26 oktober 2010 om 12:38 #165593luukciao :
zuurgraad: cola 2.8, azijn pH 3.0dus als ik het goed begrijp is cola dan zuurder toch?
ja het gaat wel en je ziet er ook wel wat van, maar ik doe het voortaan liever meteen met de staalborstel op de boormachiene.hoezo doe je het liever met de staalborstel je kan het toch een nacht laten weken en dan met de staalborstel er over heen ? lijkt mij veel makkelijker
MAAR gaat het staal niet 2x zo hard oxideren na een azijn badje ?
26 oktober 2010 om 12:59 #165594
AnoniemNee hoor, tenminste niet bij mij. Hoe kom je daarbij?
26 oktober 2010 om 13:51 #165596Weet ik niet gewoon omdat het bijtend is en ik dacht misschien regeert het dan sneller met vocht en zuurstof.
Ik probeer het wel gewoon en dan met de messing borstel op de boormachine daarna kijken wat het word zal wel een foto plaatsen van voor en na
26 oktober 2010 om 13:55 #165597oxideren (het word zegt het al) betekent niets anders dan dat iets reageerd met zuurstof. zout werkt hierbij als een katalysator. het versnelt het proces van oxidatie, zonder dat daarbij er zout verbruikt word.
zout werkt dus als een katalysator bij het oxidatie proces, niet zuur.
26 oktober 2010 om 13:55 #165598
Anoniem1. Verf verwijderen.
2. Azijn-nachtje
3. Schoonspuiten+afborstelen.
4. Controleren en desnoods met de borstel op de boormachine verder doen.26 oktober 2010 om 14:30 #165599just1991 :
luukciao :
zuurgraad: cola 2.8, azijn pH 3.0dus als ik het goed begrijp is cola dan zuurder toch?
ja het gaat wel en je ziet er ook wel wat van, maar ik doe het voortaan liever meteen met de staalborstel op de boormachiene.hoezo doe je het liever met de staalborstel je kan het toch een nacht laten weken en dan met de staalborstel er over heen ? lijkt mij veel makkelijker
omdat ik mijn brommer bijna dagelijks gebruik en als ik het met een staalborstel alleen sneller klaar ben.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.