- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 80 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 11 maanden geleden door Robke15.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 juli 2011 om 19:20 #281407
Zeker een mooi filmpje!
Wederom een vraag: hoe krijg jij je uitlaat gemonteerd? Aangezien de uitpijpjes scheef zijn. Is de uitlaat soms in 2e-en te splitsen?
9 juli 2011 om 19:21 #281408
Spulleke!Peter139, ja dat is die als je op de foto kijk waar die onder de brommer zit zie je 2 pijpen lopen naar de voorbocht.
9 juli 2011 om 20:30 #281409Wederom een vraag: hoe krijg jij je uitlaat gemonteerd? Aangezien de uitpijpjes scheef zijn. Is de uitlaat soms in 2e-en te splitsen?
Heel goed opgemerkt, jij bent er echt mee bezig!
Ik stond er even raar van te kijken toen ik de uitlaat voor het eerst wilde demonteren (hij is gemonteerd inelkaar gelast, dus uit een deel. Maar ook hier is een simpele oplossing voor.Ik laat de vraag nog even staan, ik ben benieuwed hoe snel iemand hier het kan bedenken.
9 juli 2011 om 20:31 #281410
AnoniemCilinderkop losdraaien en de cilinder een stukje opschuiven? Zodat er wat meer ruimte is en hij er gewoon vanaf kan?
9 juli 2011 om 20:33 #281411Daar heb ik niets aan toe te voegen.
Jullie moeten er maar eens over nadenken hoe je de achterste bougie vervangt, zonder het hele motorblok er uit te sleutelen.
9 juli 2011 om 20:39 #281413met een bougie sleutel?
9 juli 2011 om 20:39 #281414
AnoniemEhm, achterwiel eruit halen? xD
9 juli 2011 om 20:44 #281415Ja achterwiel eruit (en inderdaad een bougiesleutel), maar dan nog, je moet natuurlijk een gat maken in het achterste tussenschot maar ook een uitsparing maken in de achterbrug lang genoeg om er een bougiesleutel achter te krijgen.
Ik heb nog een doordenker (voor de echte professoren onder jullie):
Op de krukas zitten 2x 6202(c3) lagers. Wat betekend dit dubbele vermogen voor de belasting van deze lagers bij deze constructie?
9 juli 2011 om 20:48 #281416
AnoniemOp de foto zie ik geen schot zitten bij het achterwiel volgensmij. En hoe bedoel je een uitsparing? Volgensmij past daar dan prima een bougiesleutel, ik heb zelf een op een ratel, dat moet makkelijk willen.
9 juli 2011 om 21:13 #281417Op de foto zie ik geen schot zitten bij het achterwiel volgensmij. En hoe bedoel je een uitsparing? Volgensmij past daar dan prima een bougiesleutel, ik heb zelf een op een ratel, dat moet makkelijk willen.
De foto is bedriegelijk, de cilinder steekt nauwelijks uit tenopzichte van de zijplaat van het subframe(de zijkappen passen er gewoon overheen). Dit betekend dat de bougie(ergens in het midden van de kop) voor een groot deel achter deze zijplaat valt. Het bedoelde tussenschot scheidt het achterwiel gewoonlijk van het motor compartiment tussen de twee zijplaten. De hartlijn van de bougie valt zo ongeveer in het vlak van de recher zijplaat en daar moet dus ook een flinke sleuf in want ook die dop van jouw ratel moet eerst helemaal over de bougie heen.
9 juli 2011 om 21:14 #281418twinboxer :
Op de krukas zitten 2x 6202(c3) lagers. Wat betekend dit dubbele vermogen voor de belasting van deze lagers bij deze constructie?ik denk weinig omdat er minder wrijving is doordat het een boxer is.. belasting zal dus misschien minder zijn?
9 juli 2011 om 21:27 #281419Eh…, Goed antwoord verkeerde redenatie. De (kogel)lagers zijn Elastohydrodynamisch gesmeerd en hebben hoedan ook verwaarloosbare wrijving (gelukkig). Je moet meer denken aan het krachtenspel tussen krukas en aandrijflijn….
Even iets anders over aandrijflijn gesproken. een probleem dat ik nooit heb kunnen oplossen heeft te maken met een vario, misschien heeft iemand hier een gouden tip. want uiteindelijk moet er wel een keer een goede vario op.
Mijn ervaring is dat naarmaate je meer koppel hebt de V-snaar op de voorste schijven slipt met name in de kleinste stand dit leidt er toe dat het toerental onmiddelijk oploop en de vario onmiddelijk opschakkeld naar de zwaarst overbrenging en dat terwijl je nog bijna stilstaat, de triviale oplossing lijkt het verhogen van de veervoorspanning van de achterschijven in combinatie met zwaardere rolletjes, maar een zwaardere veer heb ik er nooit in gekregen. heeft iemand daar ervaring mee?
9 juli 2011 om 21:40 #281421
AnoniemPff… dit krijg ik waarschijnlijk volgend jaar pas allemaal op mijn opleiding, maar ik zou denken aangezien hij tegelijk ontsteekt, dat deze krachten elkaar gedeeltelijk compenseren,aangezien ze steeds tegenovergesteld aan elkaar zijn, anders zou ik het niet weten 🙂
Het lijkt me wel echt heel tof om dit echt onder een brommer te zien, misschien zelfs nog leuk voor de Vespa Ciao Meeting in Groningen 🙂
9 juli 2011 om 21:57 #281422Pff… dit krijg ik waarschijnlijk volgend jaar pas allemaal op mijn opleiding, maar ik zou denken aangezien hij tegelijk ontsteekt, dat deze krachten elkaar gedeeltelijk compenseren,aangezien ze steeds tegenovergesteld aan elkaar zijn, anders zou ik het niet weten
Opzich hebben jullie natuurlijk gelijk en is het mooi meegenomen dat de gaskrachten elkaar compenseren (althans in het cilinder richting) Het punt wat ik wilde maken is dat de reactiekracht van de V-snaar een kracht op de lagers genereert en deze is groter naarmate de lagers dichter bij elkaar zitten, hefboom effect. In dit geval verdubbeld de lager afstand en dus halve kracht(kort door de bocht), ware het niet dat het koppel ook verdubbeld. Dus alles blijf min of meer bij het oude! zelfde te verwachten levensduur dus.
Vertigo, wat voor opleiding doe je?
9 juli 2011 om 22:03 #281423Ff over de vario…
Een strakkere drukveer en eventueel trekveren monteren is kinderspel;P
Check ff de How to’s, zal zeker wel tussen staan hoe je dit uit moet voeren
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.