- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 80 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 11 maanden geleden door Robke15.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 juli 2011 om 18:29 #281351
Woow.. Geen woorden voor!
Graag eens filmpje 😛6 juli 2011 om 18:55 #281353twinboxer :
Koeling was een zeer groot probleem. (rijwind is er overigens in overvloed)
Oplossing 2: warmte geleiding met een koperen plaat (1mm) welke als koppakking tussen cilinder en cilinderkop zit maar uitsteekt onder de brommer,aan de binnezijde en achter de tweede cilinder richting achternaaf (koper is een zeer effectieve warmte geleider), dit princiepe kan eventueel worden ondersteunt met een heat pipe.
Goed bedacht, ik hang aan je lippen en wil meerrrrrr horen en zien 😛
6 juli 2011 om 18:58 #281354VespaAvanti gaat door voor de volgende ronde: Welk werkelijk zeer grote probleem dient er nog te worden opgelost met betrekking tot de carterspoeling? ….hint: kijk ook goed naar de ontsteking. Wie dit antwoord verzint die heeft dit blok pas echt helemaal gesnapt.
Jullie vragen maar om fotos en filmpjes, dat begrijp ik natuurlijk. Ik ben er maar druk mee, maar ik doe het graag voor echte liefhebbers. Filmpje gaat nog even niet lukken, ik heb gewoon geen (film)camera (hoe ouderwets), maar hier wordt aan gewerkt.
Hier in ieder geval nog een detailfoto van de ontsteking niets bijzonders eigenlijk, er is gewoon heel veel onnodige poespas weg gehakt. Let ook op de positie van het nokje 90gr gedraaid jawel dit klop echt!
.6 juli 2011 om 19:11 #281355Onbalans van de krukas heb je nauwelijks last van, je hebt juist minder last van trillingen(t.o.v. een één-cilinder) omdat het een boxer-motor is (steeds twee krachten in tegengestelde richting die elkaar opheffen. Carterdruk heb je genoeg op deze manier. Ik zie dat je 2 carburateurs gebruikt, deze zijn zeker zuigergestuurd(Óf zijn zijn die messing koppelingen met daaraan het koperen buisje verlengde inlaten waar de carburateurs op aangesloten zitten waardoor je gewoon gebruik kunt maken van de krukasgestuurde inlaat)? Je zou in principe toch ook één carburateur gebruiken in plaats van 2 carburateurs?
6 juli 2011 om 19:18 #281356De krukas draaid de andere kant op, dus je moet het ontsteking’s nokje omdraaien/bewerken?
of is dat het probleem niet?:D6 juli 2011 om 19:22 #281357Heel innovatief dit, er komt nogal wat bij kijken.
Hoe heb je bijvoorbeeld de carburateurs aangepast zodat ze zo opzij gemonteerd kunnen worden?
En hoe ziet die aluminium kamer die tussen de 2 carters zit, er van binnen uit?
En hoe zit die op de 2 carters gemonteerd, met een pakking er tussen?Waarom zit dat nokje 90 graden gedraaid? Is dat omdat de 2e cilinder de dominante is ofzo?
En zet je hier ook 2 uitlaten op? Wat voor uitlaten had je hier op zitten? (lijkt op 1 Proma CC op de foto? maar is het niet want met pressure valve,..)
Wat voor cilinders zijn dat?<3 Thunderstone
Check mijn perso!6 juli 2011 om 19:35 #281358Jullie zijn best snel van begrip, heb ik wel eens anders gezien.
Trillingen heb ik inderdaad geen last van (Boxer) inderdaad 2 carburateurs 13/13 met 15mm koperpijp (13mm van binnen) verbonden met oorspronkelijke inlaat. En ja hij doet het op e’e’n of op de ander carburateur, maar beter nog op beide.
Warm, de buitenste of achterste ofwel rechter krukas draait inderdaad de andere kant op, dat opzich is geen probleem maar het veroozaakt wel een groot probleem. En wel met de inlaat, deze zit namelijk niet op de hart lijn, maar er boven en dus……….?
P.S middendeel is uit masief blok alu bewerkt en heeft alle functionalitiet (spoel kanalen, tapgaten, centreerranden etc) van de bijde ontbrekende carterkapjes. Daarna gewoon aan elkaar gebout(met 2 packingen). Natuurlijk zit er in het midden een heel goot gat doorheen voor de krukas.
De getoonde uitlaat is een FACO davinci iets uit de jaren ’80. Natuurlijk met extra cilinder aansluiting.
6 juli 2011 om 19:48 #278072ER mooi blok gaat mij veel te ver 😀 Maar er loopt hier super veel kennis rond op dit forum dus je vragen zullen zo beantwoord worden 😉
ga dit volgen en hoop dat je hem weer rijden op een filmpje kan zetten, evt x naar een meeting komt.
Succes met her op bouwen !
6 juli 2011 om 20:00 #274515Ben benieuwd hoe je de inlaattiming van de rechtse krukas hebt aangepast ivm het verkeerd om draaien van de krukas?
6 juli 2011 om 20:33 #278019Ja inderdaad het grote probleem, de inlaat timing van het verkeerd draaiende krukasdeel: Het komt er op neer dat er een deel van de krukwang af moet (3-4 cm) en aan de andere kant bij aan moet. De timing is gewoon exact hetzelfde als de ander (die natuurlijk wel iets was aangepast).
Het eraf halen behoeft verder geen toelichting. Er bij op is lastig: het afgezagde deel is met een puntlas tegen het te verlengen deel gezet. Dan zolang gebogen totdat het een doorlopende kroming geeft, dit gekontroleerd door plaatsing in carter en tegen de inlaat gedraaid nog een beetje uitgebogen (compensatie voor krimp) en dan helemaal vast gelast. Vervolgens net zolang bijgewerkt (op het laatst met nagelvijl en schuurpapier) totdat niets aanloopt en niets lek is. Dit was de allereerste klus pas toen dit was gelukt ben ik aan de rest begonnen. Uiteindelijk heb ik er in totaal 3 gemaakt, waarvan nog 2 in mijn bezit. Het is nooit mis gegaan, dus zo moeilijk was het achteraf kennelijk niet, maar een dag heeft het wel gekost per (dubbele)krukas.
6 juli 2011 om 20:34 #278016haha je wordt wel gelijk aan de tand gevoeld door sommige forumleden. (zit ook een ouder groep tussen we zijn niet allemaal 16:) )
Komt omdat dit iets unieks is wat we nog niet eerder hebben gezien. Wel dubbele motorblokken, en v-vorm etc maar dit niet.
Mijn vraag is eigenlijk hoelang ben je nu bezig geweest met zo’n bouw? Lijkt me erg veel tijd in te zitten.
echt respect6 juli 2011 om 21:08 #281359Ook ik heb eerst twee komplete blokken gemonteerd, maar wel schuin gekantelt half onder elkaar (Bravo subframe). Heeft ook gelopen maar was eigenlijk bagger (ik heb zelf meer gelopen). Ik heb er toen over gedacht, lang gedacht, wel e’e’n jaar lang, hoe het anders kan. Functies combineren voor minder ruimte etc. Toen ik eenmaal begreep dat het kon met alleen Vespa onderdelen (en slechts e’e’n helemaal zelf te maken middendeel) was ik niet te stoppen. Alles kwam pricies uit, past in (aangepast)subframe lengte breedte, carburateurs konden er op, ontsteking kon dubbel, uitlaat kon er op etc…. In 2 maanden zowat nonstop had ik een rijdend prototype. Deze vervolgens nog wel verbeterd, jullie weten hoe dat gaat.
Sammenvattend: Vespa maakte hele goed onderdelen, maar zetten ze in de verkeerde volgorde in elkaar!
6 juli 2011 om 21:44 #281352@ javad, uitlaatje wat onder die bravo zat is een faco cc(zoals wij hem kennen) met expansievat.
7 juli 2011 om 03:30 #281360Zeker een bizar blokje man! ziek 😀
7 juli 2011 om 15:07 #281361Ik zie dat ik nog een vraag heb gemist.
De cilinders: De huidige versie heeft 2x Autisa 43mm en dus 125cc.
Echter een eerdere versie zoals ingebouwd in de eerder getoonde Bravo had: 1x Pinasco 46mm en 1x Polini 46mm, een dubbel speed blok dus met 143cc.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.