Vespa-Ciao.NL
:: Twin blok Special

Home Forums Perso’s Projecten Twin blok Special

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 356)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

twinboxer
    Topic starter

Een citta onderframe is volgens mij identiek aan een Bravo dus dat lijkt mij geen probleem.

Het moeilijkste van de krukas is het verlengen van een van de krukwangen om de inlaat-timing goed te krijgen. Het is het handigst om dit te doen als alles montage klaar is en je de timing kunt overnemen van de “normale” inlaat, welke doorgaans sowieso wordt aangepast. Je moet dan voldoende materiaal oplassen en precies en netjes de ronding erin slijpen/vijlen/schuren, zodat die niet lekt en niet aanloopt. Dus eerst las je de krukas(en) aan elkaar.

Slijp eerst het uitstekende deel van de korte pen van één krukas er af, boor met een 13 mm boor een gat in door het nog te verwijderende deel (de spanning is er dan af) en sla het overgebleven busje er doorheen. Ruim het verkregen gat iets op met bijvoorbeeld een schuurhoesje of slijpsteentje zodat de ander krukas er goed in geleid en de wangen helemaal tegen elkaar liggen. Let goed op dat er bij het lassen geen spetters in het big-end lager komen!

Tip: voorkom het veelvuldig monteren en demonteren van de lagers in het carter om te passen, maak twee dummy lagers die makkelijk in het carter en op de krukas schuiven.

Succes!

Anoniem

Dat kun je doen, maar je kunt er ook gewoon simpelweg een membraam op zetten en een 17.5 mm carb ofzo 🙂 scheelt een heleboel gepruts.

Ik ga hier zelf over een tijdje ook mee bezig denk ik, maar dan een wat andere uitvoering met o.a. een membraam, maar ik moet me hier eerst maar eens verder in verdiepen…

ronreniers
        Bijdrager

twinboxer :
          Een citta onderframe is volgens mij identiek aan een Bravo dus dat lijkt mij geen probleem.

Het moeilijkste van de krukas is het verlengen van een van de krukwangen om de inlaat-timing goed te krijgen. Het is het handigst om dit te doen als alles montage klaar is en je de timing kunt overnemen van de “normale” inlaat, welke doorgaans sowieso wordt aangepast. Je moet dan voldoende materiaal oplassen en precies en netjes de ronding erin slijpen/vijlen/schuren, zodat die niet lekt en niet aanloopt. Dus eerst las je de krukas(en) aan elkaar.

Slijp eerst het uitstekende deel van de korte pen van één krukas er af, boor met een 13 mm boor een gat in door het nog te verwijderende deel (de spanning is er dan af) en sla het overgebleven busje er doorheen. Ruim het verkregen gat iets op met bijvoorbeeld een schuurhoesje of slijpsteentje zodat de ander krukas er goed in geleid en de wangen helemaal tegen elkaar liggen. Let goed op dat er bij het lassen geen spetters in het big-end lager komen!

Tip: voorkom het veelvuldig monteren en demonteren van de lagers in het carter om te passen, maak twee dummy lagers die makkelijk in het carter en op de krukas schuiven.

Succes!

bedankt

is er meer dat ik moet weten voor ik er aan begin?

twinboxer
          Topic starter

Dat kun je doen, maar je kunt er ook gewoon simpelweg een membraam op zetten en een 17.5 mm carb ofzo scheelt een heleboel gepruts.

Ik ga hier zelf over een tijdje ook mee bezig denk ik, maar dan een wat andere uitvoering met o.a. een membraam, maar ik moet me hier eerst maar eens verder in verdiepen…

Lijkt er op dat er binnenkort veel verschillende uitvoeringen verschijnen.

is er meer dat ik moet weten voor ik er aan begin?

Krukas voor montage afzagen (na nokje) anders kantelt die niet door het middencarter, drijfstangen zitten in de weg! rest wijst zich zelf min of meer vanzelf.

Hou ons op de hoogte van de vorderingen!

ronreniers
            Bijdrager

badankt

ik hou jullie op de hoogte

misterd11
              Bijdrager

heb je al foto’s van je vorderingen??

twinboxer
                Topic starter

Vorderingen:

Ik heb vandaag de velgen ontdaan van alle verf, zitten er net weer in.

misterd11
                  Bijdrager

netjes, valt niet zo erg op, ben erg benieuwd hoe zoiets rijdt

pepko
                    Donateur

wolf in schaapskleren?

twinboxer
                      Topic starter

Met zijkappen erop valt er helemaal niets op, geluid misschien.

Ik heb ook nog even snel een rommelig filmpje, sorry maar voor het truckje met de bougiedoppen kwam ik handen te kort, maar je kunt het net zien (en horen). Loopt echt op alle beide cilindertjes.:whistle

pepko
                        Donateur

:worshippy

Ovdw050
                          Bijdrager

meer meer meer!! =)

ronreniers
                            Bijdrager

klinkt goed en ziet er ook top uit.

twinboxer
                              Topic starter

Bedankt voor de complimenten.

Even ook hier de mededeling:
                                Ik ben bezig met een inventarisatie van belangstelling voor twinblok onderdelen, ik kan er eventueel wat laten maken. Meer hierover onder de desbetreffende topic “onderdelen te koop aangeboden”.

twinboxer
                                Topic starter

Hèhè, een vario, hoeft niet altijd meteen 100,-Euro te kosten.

Maar, dan mankeert er ook wat aan:

nuldraad, verder is die best netjes.

Ik heb alleen nog niet echt een heel goed plan om dit te herstellen, desnoods schijf vast lassen!
                                  Suggesties?

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 356)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.