Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › turbo op ciao
- Dit onderwerp bevat 62 reacties, 22 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 20 jaren geleden door November Rain.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 november 2005 om 22:52 #205314
Vespaflappie :
marco :
vespaflappie:
Dat kun je in de prullebak gooien; volgens mij is trouwes wat jij zegt meer compressor principe maar ik kan het fout hebben…volgens mij heb je het fout..
een compressor is tenminste bij een auto een turbo die onder hoge druk lucht in het motorblok blaast..Een compressor is een compressor en geen turbo! Compressor duwt als het ware gecomprimeerd in et blok zodat er meer zuurstof is en dus beter verbranding etc etc:)
Turbo is een compressor. Turbo doet ook pcies zelfde als compressor. Enigste verschil is dat een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen van de motor een een supercharger (wat jij aanduidt met compressor) via poelieoverbrenging van de krukas wordt aangedreven. Het zijn allebei compressoren die de lucht geforceerd het inlaatspruistuk injagen 😉
GreetZzZz Tom
15 november 2005 om 02:30 #205315iaccaloco :
Zei ik DKW?Nee, maar ik bedoelde te zeggen dat DKW vroeger ook 2-takt (motoren) met turbo heeft gemaakt met het dubbele zuiger principe. 😉
grz Thijs
13 december 2005 om 01:11 #205339wat een gezeik allemaal hoelang moet dat lopen dan zo’n turbo. al eens aan smering gedacht waar krijgt hij die dan vandaan. een compressor heb je niks aan hoe wil je die dan gaan aandrijven met je v-snaar
13 december 2005 om 02:24 #205340Daar is ècht wel een mouw aan te passen hoor, maak jij je maar niet druk…..
Neem bijv. een Mixcarter, en pas de rechterkrukastap aan zodat er bijv. een poelie op kan….
Laat(of doe zelf in mijn geval) een vervangbus draaien voor achter je koppeling, zelfde idee als de aandrijving van de Polini waterpomp bijvoorbeeld?
En zo kennik nog wel ff doorgaan ook!
Al zou je ‘m bij wijze van spreke kettingaangedreven willen hebben, dan maak je ‘m aan je achtertandwiel vast, om nog maar ff een dwarsstraat te noemen……
‘T zou zélfs kunnen met je aandrijfsnaar, dus die waar je mee rijdt…..
Moet ’t alleen wél een poelieoverbrenging zijn, en dus geen variootje…….Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!13 december 2005 om 20:58 #205341Ik denk dat een supercharger ook geen zin heeft hoor iaccaloco, zo ding moet zooo teringveel toeren draaien als je btje profijt ervan wilt hebben. Dan vreet hij zoooveel vermogen weg. Zoveel levert het blokje geeneens. Ik denk dat het nooit echt zin zal hebben.
En is het turbo en compressorgedoe niet gebasseerd op 4takt??
GreetZzZz Tom
13 december 2005 om 23:33 #205342Hoeft niet per sé, en toerental kejje aanpassen dmv. poelies toch?
Als ’t echt zou moeten kejje ‘m zelfs aandrijven met een vario!
Ik geloof dat Smart dat ook heeft met bepaalde modellen(roadster?)
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!14 december 2005 om 00:21 #205343dat klopt, maar het zal gaan rijden als een vespa met airco onderin de toeren en met die overbrenging kan je inderdaad kloten. maar dan loopt hij pas goed vanaf ik noem maar wat 6 of 8000 toeren. je hebt dan maar een heel klein gebied. moet je anders een g40 lader kopen werk het zelfde als een compressor. heb er nog wel eene liggen weegt wel 15 kilo. dus word erg lomp
16 december 2005 om 18:34 #205344Mja dat wat je zegt met die andere poelie. Das dan toch zelfde als je een kleinere poelie pakt om harder te rijden. Dan vreet hij zoveel vermogen weg dat je er geen bal meer aan hebt naar mijn mening. Als je die power ergens vandaan wilt halen moet je toch al wat meer inhoud hebben, maar dat kan je wel vergeten denk ik. Één van de kleinste turbo’s zit volgens mij op een renault 5 GT Turbo of op die van een smart. Als je zoiets nou op een 600cc motor zou zetten is het wel te doen.
GreetZzZz Tom
16 december 2005 om 20:01 #205345De turbo van een Opel Corsa (A) TD, die is nog een stuk kleiner als van een R5 GTT ;).
grz Thijs
16 december 2005 om 21:08 #205346[url]http://www.turbobusa.net/v3/gallerie/img/GoesWild/ghostrider_goeswild.jpg[/url]
ook leuk idee suzuki blokje met TURBO erop op je ciao 😛 maare is dit dan nog nie iets kleiner??17 december 2005 om 01:57 #205347nee dat is best een grote turbo
17 december 2005 om 17:01 #205348Dat kan maar 1 beest van een motor zijn, en wel die van Ghostriden. Heb er filmpje van op me PC staan. Trekt bij 250 km/u nog steeds wheelie bij alleen aan het gas komen 😀
GreetZzZz Tom
17 december 2005 om 17:02 #205349Een turbo en een compressor kan allebij niet gebruikt worden op een 2takt. Waarom: nou omdat je cilinder gevoed word door het carter en daarna via de spoelpoorten de cilinder in. Nu is bij 2takt het geval dat die spoelpoorten lager liggen dan de uitlaatpoort dus je blaast alle druk zo je uitlaat in. Je zou wel druk op kunnen bouwen als je uitlaatpoort dicht is, maar als die dicht is zijn je spoelpoorten ook allang dicht. Want die sluiten eerder dan de uitlaatpoort. Verder heb je dan nog het verlies dat als je via het carter zou doen je daar druk opbouwd en je zuiger wil omlaag dat hij dan dus enorme tegendruk heeft, vermogens verlies dus. Verder zullen de keeringen deze druk ook niet aan kunnen. Dan heb je ook nog het probleem als je het met carburateur doet dat je deze niet meer kunt afstellen omdat een carbr. met onderdruk werkt. Omdat je motor lucht aanzuigt krijg je een druk verschil tussen je venturi en vlotterbak. daar door zuigt hij ook wat benzine aan samen met die lucht. Dus als daar overdruk is door die turbo is de carbr. werking ook weg. dan zou je dus met injectie moeten gaan werken.
Daarom moet je dus eigenlijk je hele vespa gaan verbouwen wil dit werken.
Dan nog die mensen met hun geforceerdelucht koeling en een slangetje naar het luchtfilter. Je moet een volumetrische rendementen van over de 100% hebben, iets wat je zonder turbo of compressor bijna niet lukt.
EDIT
maar er zijn altijd uitzonderingen.Een VESPA MET TURBO 42pk.
http://www.fbodyeurope.org/albums/Whatever-by-ChrisV6/TurboVespa42HP_2.wmv16 maart 2006 om 01:56 #205565kieteltuning :
Een turbo en een compressor kan allebij niet gebruikt worden op een 2takt. Waarom: nou omdat je cilinder gevoed word door het carter en daarna via de spoelpoorten de cilinder in. Nu is bij 2takt het geval dat die spoelpoorten lager liggen dan de uitlaatpoort dus je blaast alle druk zo je uitlaat in. Je zou wel druk op kunnen bouwen als je uitlaatpoort dicht is, maar als die dicht is zijn je spoelpoorten ook allang dicht. Want die sluiten eerder dan de uitlaatpoort. Verder heb je dan nog het verlies dat als je via het carter zou doen je daar druk opbouwd en je zuiger wil omlaag dat hij dan dus enorme tegendruk heeft, vermogens verlies dus. Verder zullen de keeringen deze druk ook niet aan kunnen. Dan heb je ook nog het probleem als je het met carburateur doet dat je deze niet meer kunt afstellen omdat een carbr. met onderdruk werkt. Omdat je motor lucht aanzuigt krijg je een druk verschil tussen je venturi en vlotterbak. daar door zuigt hij ook wat benzine aan samen met die lucht. Dus als daar overdruk is door die turbo is de carbr. werking ook weg. dan zou je dus met injectie moeten gaan werken.Daarom moet je dus eigenlijk je hele vespa gaan verbouwen wil dit werken.
Dan nog die mensen met hun geforceerdelucht koeling en een slangetje naar het luchtfilter. Je moet een volumetrische rendementen van over de 100% hebben, iets wat je zonder turbo of compressor bijna niet lukt.
EDIT
maar er zijn altijd uitzonderingen.Een VESPA MET TURBO 42pk.
http://www.fbodyeurope.org/albums/Whatever-by-ChrisV6/TurboVespa42HP_2.wmvEigenlijk telt deze vergelijking niet aangezien de vespa van het filmpje versnellingen heeft…!!!!!!!
Oftewel totaal niet te vergelijken met een turbo op een brommer zonder versnellingen…Mijn argument hierbij is dat een turbo bij een bepaald toerental begint te werken.. net als in het filmpje te zien is…. als je kijkt op de toerenteller gaat deze bij 6600 toeren opbouwen…
Door daarna te schakelen en hoog in de toeren te janken zal je in het “werkende” gebied van de turbo kunnen blijven rijden waardoor je de motor snel reageert, accelleert en hoge snelheid haalt.
En zal je dus ook echt profijt van de turbo hebben.Als je non-schakel blok tegen een turbo op moet boksen en als deze eenmaal op gang is je vol in de overtoeren jaagt zal deze snel afgeschreven worden.
Bij een 2takt motor zonder versnellingen is naar mijn mening een turbo niet haalbaar,
Ik heb rondgezocht op internet en heb wel een goede vervanger voor de turbo die ook nog eens haalbaar is…
Lachgas….
Ik dacht zelf ook van dat is ook doelloos en schiet totaal niet op maar heb bijvoorbeeld een filmpje van een puch met lachgas:http://niels.devliegendemop.nl/nos%20goed%202%20ingekort.mov
En werkt eigenlijk net als een turbo, meer lucht —> betere verbranding—> meer power—> ect. ect.
En het voordeel is dat deze kitjes zo leverbaar zijn!!
Description: Nos powerkit
Ja lang verwacht maar nu toch echt leverbaar! Nos lachgas kit.
Complete set inclusief aansluit matrialen. Zeer eenvoudige montage.– 5 x Nos patronen
– 1 x patroonhouder
– Aansluitslang + montage matriaalPrice: € 125,00
Is wel voor mini-bike maar zowiezo dan ook voor elke andere 2-takt te gebruiken.
http://www.multibike.nl/webshop/details.php?intID=2366&intCatID=32&intSubID=145&intMerk=0HET ENIGE NADEEL!!!!! Je pret is maar van korte duur, wat bij een turbo elke keer weer gecreerd word is bij deze kitjes voor 10 seconden ofzo..:'(
Mischien hebben jullie er wat aan..:lol
Bouman20 maart 2006 om 22:38 #205605Stilte betekent dat mensen nou allemaal een nos-setje aan het bestellen/ installeren zijn…??
Of
Zijn dr nog mensen het hier totaal niet mee eens…=)
en die de gok van geld spenderen aan een turbo zien zitten…:lolJooo..!!:bier
Bouman -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.