Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › turbo op ciao
- Dit onderwerp bevat 62 reacties, 22 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 20 jaren geleden door November Rain.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 april 2005 om 12:37 #203235
ik zat me weer eens te vervelen in de les en toen beetje zitten denken over een turbo op een ciao…als je een fohn neemt en je haalt het verwarmingselement eruit. je sluit de fohn aan op een 6V accu die je in je koplamp doet(als dat genoeg volt is) en met een stofzuigerslang zet je hem op je inlaat waar normaal je filter zit. zou dit werken of kan ik het de prullenbak ingooie
22 april 2005 om 13:41 #205090Als je membraam inlaat hebt, kan je er mischien verder mee experimenteren. Maar als je benzine via de krukas word verstuurd!
wat bij jou ook het geval is. Heeft het simpelweg geen zin, omdat de druk er toch af is als die door de krukas is geweest22 april 2005 om 13:59 #205091dus op puch ofzo zou het wel werke??
22 april 2005 om 14:01 #205092eum jah in iedergeval beter!
Maar hier komt zeker wel heel wat meer bij kijken als alleen aansluiten!K heb hier verder ook geen ervaring mee!
Mischien dat andere forum leden hier ervaring mee hebben!22 april 2005 om 14:06 #205093haha grappig dat je het zegt, ik heb datzelfde idee al is uitgevoerd alleen dan had ik de fohn op me gelijkgerichte spanning van me blok aangesloten.
Alleen wou ik geen turbo maken maken maar een voetenverwarmer, ik wou dus de warme lucht die van de cilinder komt zegmaar geforceerd tegen me voeten aanblazen, alleen me blok gaf niet genoeg stroom om dit mooi te laten werken, ik denk overigens dat een fohn ook op een accu te weinig druk zal geven voor een “turbo”
wel lekker hoor, warme voeten in de winter…… :p
22 april 2005 om 14:10 #205094emiel :
ik zat me weer eens te vervelen in de les en toen beetje zitten denken over een turbo op een ciao…als je een fohn neemt en je haalt het verwarmingselement eruit. je sluit de fohn aan op een 6V accu die je in je koplamp doet(als dat genoeg volt is) en met een stofzuigerslang zet je hem op je inlaat waar normaal je filter zit. zou dit werken of kan ik het de prullenbak ingooieDat kun je in de prullebak gooien; volgens mij is trouwes wat jij zegt meer compressor principe maar ik kan het fout hebben… Wat ej wel eens kan doen en wat ik eens van plan was is: je pakt wat rc auto brandstof en dat op een goed moment injecteren…Soort v lachgas achtig iets…(moet je wel weer goed mengen en olie toevoegen bla bla)veel werk dus maar het kan werken..
22 april 2005 om 14:15 #205095@vespaflappie ja dat idee ken k al en al eens gedaan met een puch maar dat vond k niet heel boeiend
@ciaofrank denk dat als je het gloeidraad wat zorgt voor de warmte eruit haalt hij al stuk minder stroom wil en hij dus misschien wel op 6v kan
22 april 2005 om 14:18 #205096Nitroglycerine is dat. (sommige rijden ook op kerosine, maar das nix). Hier moet je echt heel voorzichtig mee zijn. Bij het mengen met je benzine kan het gewoon ontploffen als je het niet goed doet. Dit is dan ook af te raden.
En wat betreft dat turbo idee. Ik denk dat je er niet ver mee komt. Zowieso te weinig druk. En dan ook nog eens de verkeerde inlaat ervoor(de krukasgestuurd einlaat). En als je hem in je koplamp wou plaatsen is het effect ook al weg voordat het bij je carb is aangekomen. De weg van de lucht naar je carb moet immers zo kort mogelijk zijn.
Wat misschien wel makkelijker zou zijn, is een soort van intercooler. Bij EPC heb ik eens een aluminium buisje met coolribben zien liggen, en daar kon je dan een filter op aan sluiten. Dit was wel voor een scooter. Maar ik dnek ook dat dit systeem weinig effect zal hebben, omdat zoon buisje gewoon TE weinig zal koelen (stokstof koelen zal beter werken :D)
22 april 2005 om 16:04 #205097emiel :
@ciaofrank denk dat als je het gloeidraad wat zorgt voor de warmte eruit haalt hij al stuk minder stroom wil en hij dus misschien wel op 6v kanDie had ik er al uitgehaald :d maar het ventilatortje haalde het simpelweg niet bij het vliegwiel van de vespa, die blaast harder dan zo’n fohn-ventilatortje op 6 Volt.
22 april 2005 om 18:38 #205098Ga ik een keertje maken……..
Heb hier een Malossifiltertje liggen waarin ik een Pentium 1 processorkoelertje maken ga.
Is ooit eens bij me opgekomen………
Kan werken, maar zoals iemand hierboven al zei, als je krukas je inlaatje “afsluit” tijdens het rijden slaat ie dus als het ware “mis” maar baadt het niet, schaadt het ook niet toch?
Lijkt me wel geinig!
Er is ooit eens een MBK brommertje geweest, die had ik in een boekie staan…..
Die had ook iets geinigs…..
Er zaten als het ware 2 zuigers in dat blok.
Eentje zoals het hoort in de cylinder, en eentje onderin het carter…
Als je “rijzuiger” naar beneden ging, ging de 2e zuiger als het ware “omhoog”Die verkleinde dus het cartervolume waardoor je mengsel met meer druk in de cylinder werd geramd……
Leuk idee, maar nooit meer iets van gehoord………Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!1 mei 2005 om 08:51 #205105lukt wel ;). Ik heb al met kerosine gerede. Zelf al op frituur olie hehehe.
Gewoon luchtfilter ligtjes wat ingieten en komt vanzelf. met frituur olie moet je eerst voorrijden met 2takt en dan gewoon beetje bijkappen :d. Rijden doet die.
Met kerosine eerst kijke naar cilinder gedaan (oude vespa) Was vol roet. Starte nog goed. Beetje kerosine gedaan effe gerede krel ging van 30 naar 60 msh 10 seconde maar. We halle cilinder eraf. Piston was helemaal trug grijs. Cilinder had geen een vies plekje meer. Cilinderhoofd was trug originele kleur.
Achja. Die vespa is hierna wel turg 45 beginge rijden en deze loopt nu nog steeds maar we zijn bezig met die helemaal te polieren.
1 mei 2005 om 09:56 #205106Hmz, hoe ben jij aan die kerosine gekomen? Kan je er een tijdje op rijden of is het toch wel schadelijk?
En dat over die caterdruk vergroten klinkt ook wel aardig 😀 Maar dat is volgens mij niet zo simpel te maken 🙁 Maar als je dus lucht onder een grotere druk naar binnen kan krijgen kan je ook meer brandstof toevoegen 🙂 Misschien iets van een trechtervorm op je carb zetten aan de kant waar de lucht erin moet. Heb je niet toevallig vloeistof gekoelde carb’s? Als je die goed kan koelen scheelt ook misschien een klein beetje ;).
GreetZzZz Tom
1 mei 2005 om 16:50 #205107Sluit maar es een tuinslang met een naar voren gerichte trechter op je carb. aan…..
Ram Air Intake……….:)
Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!1 mei 2005 om 16:54 #205108Turbo Tommy :
Hmz, hoe ben jij aan die kerosine gekomen? Kan je er een tijdje op rijden of is het toch wel schadelijk?En dat over die caterdruk vergroten klinkt ook wel aardig 😀 Maar dat is volgens mij niet zo simpel te maken 🙁 Maar als je dus lucht onder een grotere druk naar binnen kan krijgen kan je ook meer brandstof toevoegen 🙂 Misschien iets van een trechtervorm op je carb zetten aan de kant waar de lucht erin moet. Heb je niet toevallig vloeistof gekoelde carb’s? Als je die goed kan koelen scheelt ook misschien een klein beetje ;).
GreetZzZz Tom
Kerosine krijg je in een winkel waar je die RC-auto spulletjes krijgt. Geloof ik iets van 8 euro per liter.
Die trechtervorm waar jij het over hebt heet een kelk. Bij scooters word dit vaak toegepast. Zo’n kelk kun je bij een prof. tuner laten draaien, maar het scheelt niet veel (op een vespa blokje vrijwel niets dnek ik).
Een vloeistof gekoelde carb zou alleen maar nadelig zijn. Omdat de werking van een carb gestimuleerd wordt als de temp. hoger is. Dus een carb zelf moet eignelijk warm zijn. Maar als ej alleen de lucht kan koelen, heb je een soort van Intercooler. Dit zorgt voor een hogere luchtdichtheid en dus meer zuurstof. Dit is wel voordeliger!
1 mei 2005 om 19:53 #205109Frenkie :
Een vloeistof gekoelde carb zou alleen maar nadelig zijn. Omdat de werking van een carb gestimuleerd wordt als de temp. hoger is.Dat wist ik niet 🙂 Daarom dacht ik, koel die carb helemaal dan levert het misschien wat winst op 😀
GreetZzZz Tom
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.