Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Tuning uitlaatpoort, symetrisch?
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 5 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 oktober 2012 om 11:45 #203432
Nou ik bezig ben met het tunen van een 50cc imitatie cilinder vroeg ik mij voor de zoveelste keer weer iets af met betrekking tot de uitlaatpoort. Heel veel cilinders voor onze vespa’s hebben namelijk geen symmetrische port lay-out en dan met name de uitlaatpoort welke verschoven ligt. Hierop wil ik dus even ingaan. Een plaatje hieronder als voorbeeld.

Overdreven gezegd is de weg waar de uitlaatgassen verlopen over links langer dan over rechts. Door de uitlaatpoort dus meer richting flens te verdraaien los je dit euvel iets op en zal dit misschien ook gedaan zijn. Maar nu mijn vraag of dit wel zo gunstig is en je niet beter voor een symmetrische port lay-out kan gaan?
Welke factor of variabele weegt zwaarder? Een symmetrische port lay-out of een nagenoeg recht uitlaatkanaal?
15 oktober 2012 om 11:00 #207612Leuk vraagstuk: Ten eerste gaan de gassen niet van de spoelers naar de uitlaat maar worden eerst gecomprimeert, dus eigelijk gaan de verbrande gassen van de bougie naar de uitlaat.
Cilinder is rond en dus maakt de plaats van de uitlaat in de cilinder/cirkel niet veel uit. Je wil echter de uitlaat zover mogelijk van de spoelers vandaan hebben omdat in de tijd dat de zuiger vanuit de onderste dode punt tot het punt dat de zuiger de uitlaat sluit de verse gassen kunnen ontsnappen van de spoelers naar de uitlaat.
Maar als de motor meer toeren laat draaien door b.v. de uitlaat te vergroten zal door de de tijd dat de verse gassen verloren gaan een stuk minder worden.
Goede expansie uitlaat zal er voor zorgen dat de verse gassen die verloren gaan weer terug geduwd worden in de cilinder nog net voordat de zuiger de uitlaat sluit.
Dus de uitlaat poort in het midden van de spoelers houden op het liefst met zo groot mogelijke afstand van de spoelers.
Ga je toch uitlaat verbreden dan dan krijg je meer koppel/trekkracht maar benzieneverbruik gaat flink omhoog.Tune ze
TICKLING BARN15 oktober 2012 om 14:21 #207909symmetrische port lay-out is belangrijker of nuttiger.
Want Vespa uitlaten hebben toch altijd rechte stukken voor bocht waar je rechte uitlaat kanaal dan teniet op gedaan zou worden.15 oktober 2012 om 16:27 #207713Ik weet zo niet het Nederlandse woord voor “cylinder scavenging”, maar de uitlaatgassen afhankelijk van de cilinder en port lay-out gaan wel degelijk deels richting de uitlaatpoort. Dit hangt dus af hoe en onder welke hoek de spoelers zijn gepositioneerd en of er ook hulp-spoelers in de vorm van boosters aanwezig zijn en deze de uitlaatgassen tegen elkaar in laat stromen. Zoals je al zegt Crullie, zorgt een goede uitlaat er dan voor het overtollige mengsel wat de uitlaatpoort/kanaal in wil gaan stromen. Dat deze wordt tegen gehouden of zelfs wordt terug geduwd.
Voor een goede uitlaatwerking is het namelijk ook nodig dat de geluidsgolven niet worden onderbroken of verschillend reageren. Door bijvoorbeeld verschillend in lengte de uitlaatpoort in te gaan bewegen zie de linker schets van figuur 1.

figuur1.Bij het rechterschetsje van dit plaatje zie je weliswaar wat overdreven hoe dit wel wordt gerealiseerd bij onze cilinders maar met een uitlaatpoort welke dus niet mooi tussen de spoelers zit.
Voor het bewerken van de uitlaatpoort/kanaal zal ik dus moeten kiezen tussen de situatie schets 1 of schets 2. Welke zal beter voor de prestaties zijn?
Buxy; Jij zegt dus zoals figuur 1, maar waarom denk of weet jij dat dit meer voordelen heeft?
15 oktober 2012 om 17:01 #207813Uhm laat ik het eerst eens simpel vragen of we wel op dezelfde lijn zitten:lol
Jij wil gewoon dat kniktje in de uitlaat poort/flens eruit slijpen, met als resultaat dat ie dan qua uitlaatpoort vorm wel wat naar de rechter spoeler toe trekt?15 oktober 2012 om 17:21 #207814Inderdaad slim om te checken of we op eenzelfde lijn zitten. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat knikje weghalen en dat de uitlaatpoort zich naar de rechter spoeler zal opschuiven? Op de foto eerste post zie je dat de uitlaatpoort zich al meer richting rechterspoeler neigt dan naar de linker. Ik wil juist de uitlaatpoort symetrisch hebben en daarom moet hij naar links, maar dan krijg je dat de lengte van de golven vanaf de uitlaatpoort verschillend zijn. Aldus mijn vraag welke factor belangrijker is?
15 oktober 2012 om 17:27 #207717Maar hoe wil jij dit traject dan recht zetten of trekken terwijl ie origineel al scheef in de cilinder zit?
Daarnaast kom ik dan weer terug op m,n 1e reply, want al zal je er een flens van een speed cilinder inlassen qua mooie overloop enzo dan nog is er geen Vespa uitlaat die hierop inhaakt en je dus voordeel geeft van de mooie rechte flens.15 oktober 2012 om 17:38 #207891Wanneer je de uitlaatpoort verbreed en dan vooral naar links toe. Komt de uitlaatpoort mooi symmetrisch tussen de spoelers te liggen. Niet het hele traject. Het probleem is dus echter dat de lengte of verloop van de golven zich langs de linkerkant van de getunede uitlaatpoort/kanaal langer voort bewegen dan langs de rechterkant van deze poort. Port lay-out is dan wel symmetrisch, maar het uitlaatkanaal niet.
Ik heb het er dus niet over om er een flens in te lassen of al te kijken naar een uitlaat.
15 oktober 2012 om 17:47 #207551Je kan beter gewoon een kreidler cilinder kopen:lol
Nee zonder gekheid die poort ligt origineel al scheef erin en zou ook niet weten hoe je hem recht wil krijgen.
En ik denk uberhoud dat het verwaarloosbaar is, zeker als je de rest van de op of ombouw bekijkt.(flens en uitlaat)15 oktober 2012 om 18:02 #207852Je kan beter gewoon een kreidler cilinder kopen :lol
Het zijn nou eenmaal Vespa’s waar we voor gekozen hebben he. 😉
Waarom deze poort er dus standaard al scheef in zit?(en heel veel vespa cilinders dit hebben) Zal kunnen verklaren dat de maker van deze cilinder er voor heeft gekozen het uitlaatkanaal in ieder geval zoveel mogelijk gelijk te laten verlopen. Hierbij dus wel een a-symmetrische port lay-out over te hebben. Maw de a-symmetrische port lay-out is ondergeschikt bevonden.
Persoonlijk lijkt mij ook dat de beide opties enigzins verwaarloosbaar zijn ten opzichte van elkaar, maar dit is mijn gevoel en is niet feitelijk. Er zal toch wel in ieder geval op een testbank verschil te vinden moeten zijn? En hoe is dit te verklaren?
15 oktober 2012 om 20:18 #207552De uitlaat poort van een originele cilinder is niet ontworpen voor een expansie uitlaat, dus was het niet nodig om een mooi symetriche geluid/drukgolven gelijdende uitlaatpoort te ontwerpen plus dat ze ook nog geen 4 maar 3 tapeinden gingen gebruiken en besloten om dat naast de uitlaat te doen. Maakt het allemaal extra moeilijk om een uitlaatpoort voor een goede expansie uitlaat te maken.
Weet wel dat een uitlaatpoort met goede expasie uitlaat trapese vormig moet verlopen voor max prestatie’s, dus bij de cilinder de kleinste diameter heeft en gelijdelijk vergroot in de uitlaatpoort en dus bij de flens de grootste diameter heeft en weer gelijdelijk overgaat in de uitlaat waar ook weer de diameter vergroot. Dus dat de expansie al begint bij de bevels van je uitlaatpoort en bij zeer hooge toeren zelfs in de cilinder.
Echte race uitlaatpoortjes worden zelfs gepolijst om vervolgens na de wedstrijd weer te polijsten dit om geluid/druk/schok golven allemaal één richting op te krijgen, is bij de vespa niet nodig(te weinig toeren omw/min).
Wel gewoon het uitlaat traject zo recht en smooth mogelijk maken en het liefst trapese vormig wat verekkte moeilijk is in die kromme bocht van de originele cilinders.
Ook kun je spoelpoorten aanpassen zodat de gassen makkelijker en meer van de uitlaatpoort afwijzen/binnenstromen om een betere Scavenge/Symetrische spoeling te krijgen, en ook dit is echt heel moeilijk te doen en kost veel tijd en geduld maar zeker de moeite waard.TICKLING BARN16 oktober 2012 om 14:41 #208088Hmmm… Ik merk hoe interessant ook dat we een beetje langs elkaar heen praten. Ik zal graag een voorkeur horen tussen beide situatieschetsen van hierboven.
16 oktober 2012 om 14:46 #208089Symetrische heeft de voorkeur dus de rechtse in Fig 1, maar dat gaat niet lukken zonder een andere uitlaatflens te plaatsen.
TICKLING BARN16 oktober 2012 om 14:51 #208090Dat gaat wel lukken alleen zal de flens zelf niet symmetrisch zijn en in een knik verlopen.
16 oktober 2012 om 15:06 #207719Hou de flens gewoon rond want na de knik is die toch niet meer symmetrisch :lol
TICKLING BARN -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.