Vespa-Ciao.NL
:: Trilt na tunen (hoge toeren Si)

Home Forums Techniek Problemen oplossen Trilt na tunen (hoge toeren Si)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ruben06NL
    Topic starter

Heb vorig weekend de setup rechts van mijn naam gemonteerd, dus mijn hele blokje los gehad, nu maakte hij kabaal dus had ik alle lagers ververst dus dat was opgelost alleen nu trilt mijn brommer heel erg vooral op hogere snelheid/toeren…
      Ik zat eerst zelf aan dit te denken omdat er veel speling is tussen mijn frame en mijn achterbrug:

Maar misschien is het iets anders, ik heb ook begrepen dat het door de hoge toeren kan komen dus mijn oplossingen lijken me dan:
      Andere krukas/poelie, alleen hier begin ik liever niet aan (krukas te duur, optreksnelheid goed)

Iemand suggesties…
      Er zijn vast wel meer met een soortgelijke setup of zelfde probleem…

Mvg
      Ruben

zevenenergie
      Donateur

Die bout die je met de pijl zo mooi aan wijst, die moet heel goed vast zitten anders trilt de boel.
        Een blok trilt altijd hoe goed het ook uitgebalanceerd is.
        Als je blok of achterbrug los zit, geef je het ruimte om te trillen (Bewegen) dan gaat het slaan, het lijkt dan of het heel hard trilt.

Zoals gezegd het blok trilt altijd, maar niet op elk toerental even veel.
        Het vliegwiel helpt mee balanceren. Maar niet elk vliegwiel is het zelfde uitgebalanceerd.:!
        Een ander vliegwiel wil nog wel eens comfortabeler rijden.

Ik heb bijvoorbeeld een vliegwiel er op zitten die rond de 50 zorgt voor een heel comfortabel rij gedrag. Maar met een ander vliegwiel trilt hij op die snelheid irritant veel.

Zet de boel maar eens goed vast 😀

Ruben06NL
        Topic starter

Ik heb het de bouten extreem vast gedraaid (kan evt. wel zorgen voor een rubbertje om heb wat speling te ontnemen)
          Verder heb ik het vliegwiel goed vast, heb laatst de lagers gereviseerd dus zowel de krukas als het vliegwiel is spelingvrij…

SuperSi
          Bijdrager

Extreem vast gaat je brommer niet minder van trillen. Vast is vast.

Wat kan helpen zijn de kunststof ringen die tom96 ooit heeft laten maken voor tussen de brug en het frame.
            Wellicht heeft hij nog een setje.

Als je brommer voor de revisie trillings vrij was en nu zo hard trilt lijkt mij dat er iets verkeerd is gegaan in montage.
            Als je verder namelijk dezelfde onderdelen hebt gebruikt als tevoren zou alles nog net zo gebalanceerd moeten zijn.
            Alles zit namelijk op een vaste plek met spietjes en vlakke kanten.
            Misschien zitten je blokhelften niet helemaal recht op elkaar?

Ruben06NL
            Topic starter

Heb ‘m nooit op volle snelheid gehad voor de revisie, hij maakte toen echt een klote kabaal (ietwat verprutste lagers).
              Ik heb ook het gevoel dat ‘ie pas begint met trillen na de 50km/h ongeveer, op hoge toeren dus…
              Ik ga er vanuit dat bij een 43DR je toch hoge toeren houdt (kan wel kleinere poelie proberen maar de optreksnelheid bevalt me best wel)

Zijn er nog meer mensen met wat snellere/hoogtoerige setups die eerder hetzelfde probleem hebben gehad?
              (Ik zal zowiezo binnenkort naar een oplossing zoeken voor de speling in het frame, kijken of dat helpt)

Vespaatje
              Donateur

Als je blok goed in elkaar zit trek je met poelie 70 nog steeds goed op EN rij je veel rustiger op dezelfde snelheid.

Ruben06NL
                Topic starter

Ik had 80 gekozen voor de rustige middenweg, zie overigens wel dat vrijwel iedereen rijdt met vario’s 😀
                  Ik zag ook een aantal overeenkomsten tussen mijn setup en die van @zevenenergie: beide 43DR en poelie 80, maar zijn krukas is bijv. bewerkt en hij heeft een fikser uitlaatje, zijn dit ook factoren in je toerental(/trillen)?

Vespaatje
                  Donateur

Ik rij met de 43DR ook met poelie 70. Poelie 80 heb ik ooit eens geprobeerd, maar dat trilde bij mij teveel 🙂
                    Zolang je niet te vaak hoeft op te trekken kun je ook poelie 70 pakken naar mijn mening.

Ruben06NL
                    Topic starter

Hij trilt ook alleen op hogere toeren, ik had 80 want qua toeren hou ik wel van af een toe optrekken in de bocht maar soms rij ik ook zo’n 5km aan lang stuk…
                      Ik denk dat ik 70 probeer als de stofringen niet echt een oplossing zijn.

Vespaatje
                      Donateur

Ik rij ook altijd stukken van 5-10 km, soms zelfs nog meer. Dan is poelie 70 echt veel fijner!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.