Vespa-Ciao.NL
:: Trekkracht bergop verdwenen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Trekkracht bergop verdwenen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

the sphere
    Topic starter

Hallo,

Ik heb vorige week mijn spaakwielen vervangen voor Sterwielen.
      Alleen sindsdien is de trekkracht verdwenen.
      Nou ben ik er gisteren achter gekomen dat de carburateur niet geheel aansloot op het blok, dus die heb ik weer fatsoenlijk op zijn eigen plek gezet, sindsdien trekt die wel al wat beter, maar zodra ik een berg op wil, valt die bijna geheel stil!
      ook is mij opgevallen, dat toen ik een bergje afrolde zonder gas, dat het leek alsof er achter iets in het wiel zit wat de hele tijd aanloopt, en weer losschiet, aanloopt en weer losschiet.
      sowieso heb ik het idee dat wanneer ik het gas los laat, hij wordt geremd achter. (gevoel dat de brommer naar achteren wordt getrokken wanneer je gas loslaat)
      Nou heb ik al gechekct of ik de rem misschien te strak had staan (d.m.v. fietsstand -> wiel draaien -> blijft soepel lopen), dus dat zal het niet zijn.

Nog enige suggesties wat ik kan controleren cq. smeren?

P.s. effe een andere: de koppeling links, kan ik die gewoon eraf draaien voor het koppelingshuis te ontvetten?

Alvast bedankt!

the sphere
      Topic starter

Sorry! ik zie net dat ik hem in de verkeerde categorie heb gezet, deze hoort nuatuurlijk onder Techniek, Troubleshooting thuis.
        Misschien dat een van de Admin’s hem even kan vertzetten, please?

is gebeurd (Barry)

.-{2F4OV}-.

Je hebt natuurlijk de velgen vervangen inclusief de naaf;)

En ik denk dat die naaf gwoon niet goed gesmeerd is ofsow want hij loopt volges jou stroever..

Dus het beste kun je de oude naaf overzetten in deze velgen en dan kijken wat ie doet…

Kay
          Bijdrager

Had je toevallig niet eerst een snorklok en nu een bromklok?

.-{2F4OV}-.

Dat zou helemaal n verklaring geven ja;)

Als je bergop rijdt.. gaan de toeren dan owk terug of blijven die hetzelfde? Anders heb je miss je v-snaar te slap zitten;)

the sphere
              Topic starter

@barry: thnx!

@.-{2F4OV}-.: Ja, dat klopt, inclusief naaf, alleen heb ik de oude velgen niet meer, die heb ik onder een andere brommmer gezet, en die brommer heb ik niet meer.

@kay: het was geen snorklok, dat weet ik zeker, want deze velgen had ik eerst onder een andere brommer zitten, en hier heb ik ook mee gereden, en toen ging ik als een speer!

@.-{2F4OV}-.: Als ik bergop rij, valt die zover weg, dat ik er bijna naast kan lopen, de toeren vallen ook geheel terug.
                De v-snaar had ik inderdaad nagekeken, ik had hier gelezen in een topic dat die zo strak moest staan, dat je er als het ware gitaar op moest kunnen spelen, en dat kan, dussss ik denk dat die wel goed zit.

Maar die naaf smeren, hoe kom ik daarbij om te smeren?
                Want dat klinkt wel als een goede optie om te proberen.

Alvast bedankt voor de reactie’s!!

weg-gevaar
                Bijdrager

er zit ergens een schroefje als je die eruit draait loopt de oude olie eruit(mits je klok niet droog gelopen is) en dan moet je nieuwe olie erin doen(castrol transmissie olie)

the sphere
                  Topic starter

Owkeej……die schroef heb ik inderdaad gevonden, en ook al eens losgedraaid daar ik inderdaad dacht dat daar iets van olie in moest.
                    Die schroef kan er in zijn geheel uit, en ik kan je vertellen: daar komt niets uit.
                    Geen drup!
                    dus toch maar eens olie halen :con
                    Waarschijnlijk dat die dan al wat beter loopt.
                    ik heb hem zojuist iets rijker afgesteld qua benzine toevoer (schroefje op carburateur), en heb hem gelijk even getest met de dagelijkse berg die ik op moet voor mijn werk.
                    En ik moet zeggen: hij ging als een gek die berg op!!!!! 8)
                    Dus nu nog wat olie in het achterwiel, en dan is die waarschijnlijk weer geheel de oude.
                    Nog één vraagje: hoeveel olie moet daarin? gewoon tot aan de rand? of is dat ’too much’ van het goeie?

GreetZ!

henny
                    Bijdrager

hoeveel olie erin moet;als je brommer rechtop staat, mag er geen olie uit lopen.(uit de vulopening met de schroef eraf)
                      hou je nu je brommer een beetje schuin naar links, dan moet de olie eruit lopen…..
                      btw wat voor een carburateur zit er op jou brommer? rijker afstellen?

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

brommer rechtop houden, olie erin gooien totdat het overstroomt (beetje mee opassen dus) en dan ist klaar.

komt echt niet op de microliter na ofzo 😉

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel

.-{2F4OV}-.

the sphere
                          Topic starter

Nice! is goed om te weten!

@Henny: wat voor caburateur….tja, da’s een goeie.
                            dat zal gewoon de standaard carburateur zijn, 12/12 of 12/10? ik weet niet welke er standaard in zit.
                            Als je me dat kan vertellen zou mooi zijn.
                            D’r zit trouwens wel een grotere sproeier in, een 56-er als ik me niet vergis.
                            (onvoorstelbaar wat dat in combinatie met die citypower alleen al voor een verschil maakt)

Maar er zit toch zo’n stelschroef aan de rechterkant (van bovenaf gezien), met zo’n veertje eronder en die kun je indraaien, dan krijgt die wat meer benzine als die stationair loopt.
                            Dit omdat die bij stationair bijna afsloeg viel me op.

Maar nu ik er zo over nadenk, hier zou die nooit harder / beter door kunnen lopen lijkt me.
                            want volgens mij (correct me if i’m wrong) is dit puur en alleen voor als die stilstaat, dus voor het stationaire toerental.
                            Ik heb wel nog die schroef achter in mijn achterwiel opengedraaid, en de boel daar een beetje gesmeerd.
                            (niet zoals het hoort misschien, maar dat corrigeer ik de volgende keer wel. Ik heb er nu WD40 in gespoten…:no )
                            Dit corrigeer ik uiteraard nog wel door er echte olie in te doen, maar voor nu was dat even mijn noodoplossing, en schijnbaar heeft die gewerkt, want nu gaat die als een gek de berg op.
                            Naja, in ieder geval niet meer stapvoets. :thumb

GreetZ!

the sphere
                            Topic starter

Ow ja, by the way: ik heb er nog een:

een vriend van me heeft ook een vespa, hij heeft een 13/13 carburateur erin, een malossi racefiltertje, een citypower eronder, en een grotere sproeier.
                              maar wanneer die met de “standaard” sproeier (ik dacht 48) rijd, gaat die ongeveer 40, en wanneer die de grotere sproeier erin doet (ik dacht 58, moet ik effe navragen), zoals ze hem die hadden aabevolen, gaat die tot 30, en dan stopt die met trekken.
                              Hij verzuipt dan ook , dat hoor je.
                              Resultaat: ongeveer 5 sproeiers thuis liggen, en geen een die het resultaat geeft dat die graag wilt.
                              sterker nog: hij gaat er alleen langzamer door..:(
                              Any suggestions?

weg-gevaar
                              Bijdrager

je kan beste gewoon naar je bougie kijken… als die koffie met melk bruin is is de sproeier goed,
                                zwart is te groot(bougie gaat je waarschijnlijk klote op)
                                grijs is te klein(kans op warmloper/vastloper ook leuk)
                                dus zou dat eerst maar eens doen wat mybe wel help is wat gaten in je orgineele luchtfilter boren als je die hebt zodat die meer lucht krijg trek die vaak ook wat beter

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.