Vespa-Ciao.NL
:: Top van Ciao met Speedengine te laag

Home Forums Techniek Problemen oplossen Top van Ciao met Speedengine te laag

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

niek1992
    Bijdrager

rijd hij wel in zijn optimale toerenband? je vario varieert misschien wel volledig uit, maar als hij dit doet terwijl de uitlaat nog niet in zijn toeren zit, mis je heel veel vermogen om hem door te trekken.

Nu weet ik dat een 80malossi meer koppel is dan toeren, maar het moet alsnog aardig hard lopen.

Spit even dit topic door, misschien staat jou setup er ook (gedeeltelijk) op.

Jan0499
      Topic starter

@ Peter Ik heb de decompressie eruit gehaald en gepolijst met commandant 4 en de pet zelf ook.
        Boogie gecontroleerd op de afstand van 0,5 mm en kleur lijkt mij ook goed ( zie foto’s ).
        Lichtere sproeiers heb ik geprobeerd en met sproeier 64 en 66 trek hij nog beter maar top blijft 67 Km/h.
        Bij sproeier 62 begon de top pas minder te worden.
        De uitlaatpoort uitvijlen lijkt me een goed idee, maar misschien is beter om eerst de oorzaak van deze lage top te vinden, hij zou zo toch ook 70 á 75 km/h moeten kunnen halen?

@ Niek Ik weet niet wat toerenband is, maar mijn ciao trek goed op bij wegrijden en begint bij 15 km/h echt flink door te trekken tot 55 km/h en dan nog vrij vlug naar 64 km/h en dan kruipt hij langzaam naar 67 km/h ( snelheid schommelt ooit met wind tussen 64 en 67 km/h ).
        Als ik 15 a 20 km/h ga rijden en dan vol gas geef moet ik naar voren gaan hangen , anders komt het voorwiel los van de grond.
        Ik weet niet of dit is wat je wou weten, zou je anders je vraag anders willen omschrijven?

Ik weeg trouwens 80 kilo, weet niet of dat nog veel invloed heeft?
        Zou een filmpje nog helpen?

Florian
        Moderator

Weet je zeker dat er wel een 1:10,73 (1:10,5) vertanding in zit? Met 1:10,5 op een Ciao moet je wel hele lichte vertanding hebben of een echt bruut blok om hem op 20km/h nog zo op het achterwiel te trekken, zeker met ook nog redelijk zware rollen (7,5 gram). Zoiets zie ik met een SE en 80cc nog niet zo gauw gebeuren. Wel als je bv. 1:13,5 vertanding in je naaf hebt zitten.

Draai je achterwiel eens 1x rond en kijk hoe vaak je achterkoppeling rond draait.

Maar je hebt ook gewoon wonderblokjes en blokjes die uitermate teleurstellend presteren ook al is alles perfect en netjes. Welkom in de wereld van de Vespa’s:D

Jan0499
          Topic starter

Hallo Florian,

Ik schaam me dat ik hier zelf niet aan gedacht heb, de verkoper via marktplaats kan natuur van alles vertellen.

Maar ik heb een sticker op het wiel en op de koppeling gedaan en als ik het wiel 1 x ronddraai gaat mijn koppeling 10,5 x rond, dus toch 1:10,5 vertanding neem ik aan.

Ik ben niet van de sterke verhalen vertellen.
            Het wiel komt echt los, dit is dan wel op het moment dat bij normaal weg rijden het blok flink begint door te trekken.

“Kleine toevoeging”
            Het los kommen van het wiel is vooral als hij koud is… gek genoeg

😕

Toen ik het blok compleet met cilinder en proma uitlaat via Marktplaats kocht ( andere verkoper dan van de vario ), had het blok onder een citta gezeten. Er stond in de advertentie dat er een “racekrukas” in zat met lagers C4, maar ook dit kan niet de waarheid zijn. Zou het aan de krukas kunnen liggen ?? Misschien een Citta model ??

niek1992
            Bijdrager

Wat ik bedoel met toerengebied is het volgende;

Als je de poelie-overbrenging hebt (normale overbrenging) dan accelereert je brommer van stationair tot pakweg 8000 toeren op een opgevoerd blokje met bijbehorende uitlaat. Op een bepaald toerengebied zal je merken dat je veel sneller accelereert als normaal (denk een beetje aan een turbo).
              dit word veroorzaakt door een ‘staande golf’ in je uitlaat (google als je graag leest 😉 ).Elke uitlaat heeft dus een toerengebied waarin hij het krachtigst is.

Aangezien jij met vario rijdt, acceleer je waarop jij je rollers hebt afgesteld. zijn ze te zwaar, dan varieert hij gauw, dus zit hij onder ze toeren. zijn ze te licht, dan accelereer je boven de toeren, en zal je waarschijnlijk alleen overtoeren draaien.

Jan0499
              Topic starter

@ Niek

Ik heb het één en ander gelezen over toerengebied en staande golf, maar het zal aan mijn gebrek aan kennis liggen. Maar ik snap niet wat dit voor oplossing kan bieden voor mijn lage top.

Wat betreft de rollen heb ik ze zwaarder ( 8 gram ) en lichter ( 7 gram ) geprobeerd en dan is in beide gevallen de top en optrekken een stuk slechter, ook heb ik zoals ik hier boven heb aan gegeven het geprobeerd met rollen om en om.

Lichter 7,5 – 7 – 7,5 – 7 – 7,5 – 7 ( grams rollen ) toen was de top 62 Km/h ( – 5 km/h )
                &
                Zwaarder 7,5 – 8 – 7,5 – 8 – 7,5 – 8 ( grams rollen ) toen was de top 64 Km/h ( – 3 km/h )

Ook dan word de top iets lager, dus het lijkt mij dat de rollen van 7,5 gram precies goed zijn.

De Proma CC uitlaat hebben meer mensen op dit forum en halen ook een hogeren top i.c.m. een 80cc.
                Deze uitlaat komt ook goed uit de uitlaattest die te lezen is op dit forum:
                http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=2

Hij start ook niet makkelijk en met het verkleinen van de sproeier is dat zeker niet beter geworden.
                Ik moet hem aan lopen met decompressie en dan met half gas doet hij het na lang proberen.
                Tijdens het aanlopen ploft hij ooit uit de uitlaat en of carburateur, er komt dan rook uit me luchtfilter

Heb je nog ideeën waar het aan kan liggen ( BVD )?

pepko
                Donateur

kan je misschien een filmpje maken? dan kunnen wij ook het aantal toeren etc horen dat die maakt bij bepaalde snelheden.

gr. pepko

peter139
                  Bijdrager

carburateur is wel een dellorto toch?

al schoongemaakt? krijgt ie wel genoeg benzine? benzineslang groot genoeg en filtertjes niet verstopt? ook filtertje in de carburateru even controleren

een racekrukas icm een speed engine is te veel van het goede kwa timing. Je bouwt dan geen druk op in het carter, met als gevolg dat het mensgsel niet voor de zuigers komt.

Jan0499
                    Topic starter

@ Pepko Dat is geen probleem, zie video’s hier onder. Als je nog meer wil, vraag het maar.

@ Peter Volgens mij is de carburateur een dellorto 13/13, maar ik heb er foto’s van gemaakt en ze staan onderaan in dit bericht.
                      Vuil zat er ook niet in de zeefjes en slang en vuilfiltertje zijn pas nieuw.
                      In de carburateur zit het ook niet, deze heb ik al vaak open gehad voor het veranderen van sproeiers

Hier boven schrijf ik dat met het verkleinen van de sproeiers het starten slechter is geworden.
                      Maar daar komt het niet , want vandaag ook zwaardere sproeiers weer geprobeerd en dat maakt niks uit voor het starten.
                      Het lijkt dat na dat ik de cilinder eraf heb gehad, het starten nog slechter is geworden.
                      Als ik hem niet gestart krijg en na een tijdje proberen de boogie eruit haal is deze droog.

Het enigste wat na al mijn proberen hetzelfde is gebleven is de topsnelheid :(:?:lol

Misschien sla ik een beetje door :@, maar ik heb de volgende filmpjes gemaakt :

De eerste keer aanlopen lukte het niet om hem te starten.

De tweede keer na wat moeite, hij ploft dan ook.

In het volgende filmpje ben ik naar een lange rechte weg gereden en na 30 sec is top bereikt.

In dit filmpje geef ik gas bij verschillende snelheden.

In dit filmpje rij ik naar huis en moet ik nog een keer stoppen voor een auto en rij op het laats de schuur in.

Hier staan nog de foto’s van de carburateur

niek1992
                      Bijdrager

We kunnen nog net niet zien wat voor carb het is, ik zie namelijk alleen SHA/ staan. hierna staat namelijk of het een 13/13 is of niet. Zelf denk ik wel dat het de goede carb is.

ook zou ik even een koelkapje monteren, vooral bij een 80cc heeft dat veel nut (warmlopers wil je echt niet hebben!!!).
                        Qua toeren moet je niet bij mij zijn. Naar mijn idee maakt je cilinder evenveel toeren als mijn 60PW + 12/7 met een gianelli citypower doet.

Jan0499
                        Topic starter

@ Niek je hebt gelijk, hier de aanvullende foto’s

Dus toch een dellorto 13/13

pepko
                          Donateur

tsja, op het startprobleem na (misschien de choke gebruiken?) vind ik het blokje wel lekker lopen eigenlijk.

het nadeel is alleen wel dat ik niet weet waar het probleem ligt. ik gok toch dat de racekrukas de boosdoener is.

peter139
                            Bijdrager

leuk dat je foto’s en filmpjes post
                              je hebt zo’n scharnier construktie op je carburateur zitten. Komt de gasschuif wel helemaal bovenin als je volgas geeft?
                              Ik heb wel eens gehad dat ie tegen het schroefje aanliep en dus niet volgas ging. Beter is zo’n contruktie met een bochtje.

Verder loopt je brommer best mooi, echter maakt ie niet de toeren die je zou verwachten.

Moeilijk starten heeft volgens mij te maken met een bougie die niet genoeg vonkt. Knip eens ongeveer 1cm van de bougiekabel af en draai de dop er dan weer op. Verder alle elekta stekkers even controleren.

Kopje en cilinder misschien even vlakken? dan weet je zeker dat dit goed is.
                              slotspeling van je zuigerveren niet teveel? Ik noem maar iets..
                              De voetpakking overlapt toch wel beide delen? dus van je carter maar ook van je cilinder? als ik deze foto zie http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLPBOQMJ-D.jpg dan heb je rechts maar heel weinig overlap (en misschien wel een lek)

Je setup is goed, hij zou idd harder moeten gaan.
                              Ik zou gewoon de malossi vertanding monteren dan ga je wel harder…

Florian
                              Moderator

Loop je hem nou zo door de compressie heen op de filmpjes? Lijkt haast wel pouli zo makkelijk dat je hem er door heen krijgt. Normaal gesproken moet je echt wel even op het zadel springen om hem door de compressie te krijgen met vario.

Heb geen tijd om alles aandachtig door te lezen, maar start hij ook moeilijker naarmate het blokje warmer is? Dit zou dan kunnen duiden aan versleten veren en dus compressieverlies.

Draai ook eens aan de voorvario en kijk eens met de hand hoeveel compressie je hebt. Dit moet namelijk wel wat weerstand geven, maar dat lijkt mij duidelijk.

Je hoeft echt geen Malossi vertanding te kopen hoor.. Op een Citta (12 inch velgen) is het wel een must met een dergelijke setup maar op een Ciao met 16/17 inch velgen is dat zeker niet nodig. 1:10,5 voldoet ruimschoots. Je zou wel eens kunnen kijken voor een setje 90mm schijven.

niek1992
                                Bijdrager

klinkt mij meer als een slippende snaar (heb het probleem zelf ook gehad :)). Probleem kwam doordat ik een ‘normale’ variosnaar gemonteerd had.

Voor mijn 90MM schijven had ik al een XLA snaar(versterkte snaar), voor de 100mm niet. in het begin kon ik de brommer met 100mm schijven prima starten, maar na een paar tankjes leeg gereden te hebben slipte de snaar in het begin flink door. Dan moest ik de straat uit rennen wilde de snaar een beetje grip krijgen.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 37)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.