Vespa-Ciao.NL
:: Tonni’s Oranje Ciao (LC, Kickstart, Vario)

Home Forums Perso’s Projecten Tonni’s Oranje Ciao (LC, Kickstart, Vario)

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 200)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

1-feb
    Bijdrager

Een pinasco 42 alu dacht ik:) Wel jammer van de polini.

hansieb
      Moderator

Spijtig , soms zit er een goede 42 alu tussen en soms ook niet 🙁

Tonni word het niet eens tijd voor een 46mm cilindertje 🙂

Tonni
        Topic starter

Fotootjes:

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Tonni
          Topic starter

ArvidW :
            Het is dus nu officiel ? Tonni hoeft nooit meer een 42 alu ?:o

Welke cilinder wordt het nu? Weer 22mm flens geval of direct het betere werk met 26mm of hoger ?:)

Ik heb nog steeds mijn eigen 42 alu, die met de aangepaste poorterij… Die gaat ook weer rijden. Wel met een 26mm flens denk ik.:D

Bartjee
            Donateur

woyoo tonni, wat ziet die van jou er belabberd uit! Heb vanmiddag mijn blokje ook maar eens uit elkaar gehaald, alles was nog perfecto, alleen cp zaten nog niet helemaal goed vast en bobine ook niet zo lekker meer. Blokje zit inmiddels alweer in elkaar, alleen nog fftjes eronder gooien. Mijn 42alu ziet er toch nog wel een stuk beter uit als deze.. hoeveel km heeft deze nou in totaal gemaakt?

Wouz-LwB
              Donateur

Oei !

naja , jij hebt je ciao niet nodig voor dagelijks vervoer !
                Dus nu maar ff rustig een leuk blokkie opbouwen voor de meeting 😉

Zuiderzeetoer was tof tonni !;)

ArvidW
                Donateur

WTF, die is wel heel erg gehavend=)

Gewoon weer monteren en doorgassen totdat hij helemaal vastnaait:D(anders wil ik dat ook wel voor je doen;))

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno

peter139
                  Bijdrager

jammer om te zien. Ik heb nooit van die alu’s gehouden. Vroeger had eurocilindro ook dat spul. Vaak van slechte kwaliteit.
                    Athena is wel verbeterd in de afgelopen jaren.

Ben je al achter de oorzaak?

Tonni
                    Topic starter

Deze cilinder heeft er circa 5.000 km opzitten denk ik. Ik vermoed nog steeds dat er te harde veren bijgeleverd worden. De veren van deze waren redelijk op maar die van mn eigen 42 alu (deze is ook van mij, maar ik bedoel mn eigen nieuw gekochte) zijn nog lang niet af. Die hebben er ook in gezeten met de zzt. Zoals ik al ergens anders zei, de oude veren hebben 1.1 slotspeling bovenin, de nieuwe veren 0,7.

Deze cilinder heeft gewoon niet de juiste olie gehad in het verleden denk ik. (maakt het nog niet goed dat ie nu al schoon op is..)

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

Mooie cilinder zeg, topkwaliteit

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel

Tonni
                        Topic starter

Strak dingetje he? Hij is te koop hoor!!

Tonni
                          Topic starter

Na lange tijd niks een update vanaf eigenlijk al een dikke maand geleden: Ik heb een EVO blokje gekocht met een Mazzuchelli krukas erin en een 46 Polini kit erop.
                            Het blok is echt vrijwel niet gebruikt.

Ik heb hem gereviseerd en mijn Pinasco 46mm kit er op gezet. Liep erg goed en ik heb er dan ook de 11 Steden toer mee gereden, inclusief de rit naar Leeuwarden en terug.
                            Samen goed voor een dikke 300 kilometers.

Geen missslag gedaan, echt prima.

Er zat alleen een kleine vibratie in de motor die ik niet vertrouwde, dus wilde ik het blok nog even controleren voor de VCT.
                            De krukas uitgeklokt en er achter gekomen dat het rechter lager niet helemaal fris was…

Toen blok weer gemonteerd, met alles nieuw tot aan membraam toe.
                            Ook was de bedoeling om de CP vervanger zijn duurtest te geven.

Paar rondjes rijden om de vario nog een beetje af te stellen, vanwege het wisselen van uitlaat ( Leo krul naar Giannelli Mega)

Toen begon het blok opeens (na eerst toch nog heel goed te hebben gelopen) vreemd te doen.

Voordat hij vreemd ging doen en met de CP vervanger en Giannelli:

Drie dagen voor de toer:
                            Hier citeer ik mezelf even uit een ander topic:

“Er is iets mis met mn blok en ik weet niet wat.. Ik heb zo onderhand alles wat ik kan bedenken bijlangs geweest en gecontroleerd maar het wordt steeds erger i.p.v. beter.
                            Brom start prima, loopt prima stationair, reageert redelijk normaal op het gas maar begint te stotteren zodra hij wat toeren maken moet. Dit begon gisteren zomaar ineens, toen was het alleen als hij al goed warm was..

wat allemaal niet hielp (verwisseld en/of gecontroleerd):

-bougie
                            -bougiedop
                            -bougie kabel
                            -bobine
                            -chip vervangen voor nieuwe cp en condensator
                            -apart nog een nieuwe condensator
                            -spoel doorgemeten
                            -bedrading doorgemeten
                            -carburateur schoongemaakt
                            -grotere/kleinere sproeier
                            -gasschuifnaald hoger /lager
                            -luchtstelschroef meer/ minder
                            -ander/ zonder luchtfilter
                            -verschillende uitlaten
                            -pakkingen vervangen
                            -kleplichter opnieuw ingeslepen

Heb echt een overdosis sleutelen gehad vandaag, en gisteren ook al een beetje..

Ik zal iets over het hoofd zien maar heb geen idee wat..”

Affijn, de volgende dag en de dag erop alles vervangen en gecontroleerd wat ik maar kon bedenken.
                            Uiteraard gebeurt zoiets net voor een toer (wat overigens beter is als tijdens..)

Ik denk dat ik nog nooit in een paar dagen zo vaak een blok er op en er af heb gehad…

Een na laatste dag voor de toer:

“Heb nu weer splinternieuwe bougie gehaald, xtra massa gelegd naar bobine. Starten en lopen, prima gas reactie. Gas geven in zn vrijloop en hij jankt het uit (iets mooier zonder filter of met malo filter als met de polini maar dat kan afgesteld worden),maar zodra ik hem belast op de weg probeer gaat ie stotteren!

Rondje gereden, stotteren hield op maar loopt 60 zonder al te veel power.:'(
                            Bougie is droog en grijs/bruin, maar dat was ie met de 11 steden ook.
                            Ik kan het echt niet hebben dat ik dit niet kan vinden he…
                            Eergisteren nog wheely power en nu niks…”

Laatste dag voor de toer:

“Blok nog 5x eronder weg gehad, de volledige ontsteking van een werkend blok getrokken, niks dus..
                            Toen alles nieuw erop, cp, cond., bobine draad enz. , niks dus..
                            Verschillende bobine’s, ook niks..
                            Zelfs nog een NGK B8HS bougie, helpt niet…
                            carb doorgespoeld, niks…
                            blok gesplitst, pakkingen en keerring vervangen, niks dus…
                            membraam weer vervangen voor de oude, niks dus…
                            kleinere en grotere sproeiers, ander of geen lucht filter.

Hij maakt (wel ietwat stotterend) goed veel toeren in zn vrij maar heeft geen power en geen toeren op de straat.

Hij klinkt of ie zwaaaar verzuipt maar de bougie kleurt neigend naar grijs en is netjes droog. Wel wordt het blok erg snel warm. Detoneert niet, rinkelt niet maar trekt wel enigzins ‘golvend’ door met af en toe het gevoel van: daar komt ie, maar op het moment dat je dat denkt is het al weer over.

Ik vermoed (ondanks dat het volgens mij niet kan) een mechanisch defect in de carb.. Waar ik overigens niets aan kan ontdekken maar helaas ook niet kan uitwisselen nu..

Ik heb het nu officieel eerst opgegeven, en ga er een ander blok onder hangen.

Ik update hier wel ff weer als het resultaat heeft…”

Tonni
                            Topic starter

Laatste update over het EVO blok: Heb het blok vanavond mee gehad naar mijn lokale bromboer. Daar hebben we de boel nog weer onder de loep gehad (letterlijk). Verder eigenlijk geen bijzonderheden gevonden, behalve dat zowel de bovenkant van de cilinder als ook de kop niet 100% vlak waren, en dan beide ook nog precies bij het kleplichter gaatje..
                              Daar ter plaatse wordt de koppakking niet aangeknepen! Dit was te zien aan de laatst gemonteerde pakking.
                              Ook is de onderste blokpen steeds wat vettig..

Ik weet nog niet of dit iets met het brakke lopen van doen heeft, omdat de compressie wel oke was en hij de pakking er niet uit blies of vreemd klonk, maar beter word het er natuurlijk niet van..

De hele theorie is bedacht aan de hand van het wel zeiknat worden (benzine) van de binnenkant blok, lopen alsof hij er in verzuipt, maar toch een schrale verbranding laten zien.
                              Dus misschien niet genoeg onderdruk om voldoende benzine boven de zuiger te krijgen..
                              Want compressie lekken houdt immers in dat hij ook onderdruk lekt langs dezelfde route.

Het relatief slappe veertje van de kleplichter zou hier ook nog zijn rol in kunnen hebben, dat die als het ware opengetrokken word als de zuiger neerwaarts gaat.. (ook wordt het daar steeds een beetje vettig)
                              Ook dat wordt aangepast morgen.

Het vermoeden is dat er misschien spanning op de cilinder is gekomen (misschien na de regenbui met de 11 ST.) en krom getrokken na demontage.
                              Het blok is natuurlijk even uit elkaar geweest voor nieuwe lagers.

De cilindervoet wordt morgen even vlakgedraaid, de kop en bovenkant cilinder zijn al gevlakt.
                              Ter compensatie zal ik als het nodig is een iets dikkere voetpakking gaan gebruiken.

Morgen weet ik weer meer…

st3yn
                              Bijdrager

Hoeveel pech kan je hebben…
                                Ik vraag me echt af wat het nu is. Respect voor je geduld, ik had het niet kunnen opbrengen.

Tonni
                                Topic starter

Hij zal weer lopen zoals hij al deed, liefst nog een beetje beter. Ik KAN een stuk aluminium eigenlijk niet van me laten winnen.

Helemaal nou hij me de toer al een stukje heeft verpest, wil ik dat hij op de meeting er gewoon fatsoenlijk lopend onder zit.

Ik vind het wel, er blijft steeds minder over wat het kan zijn.

15 berichten aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 200)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.