Vespa-Ciao.NL
:: Tonni’s CandyRed Ciao

Home Forums Perso’s Projecten Tonni’s CandyRed Ciao

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 368)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Edjuh
    Bijdrager

Wat een klus…

Mijn bewondering heb je.

El Citta
      Donateur

Knap werk Tonni, lagerpassingen draaien is een precizie klusje. Begrijp ik het goed dat deze krukas voor je Kick RV is? Zo ja dan ben ik benieuwd waarom je gekozen hebt voor een pinasco krukas en niet een vollewangen, is dat puur vanwege de open tap? Nogmaals, mooi gedaan:thumb

hansieb
        Moderator

Volgens mij heb je de smaak wel weer te pakken, netjes gedaan 😉

Tonni
          Topic starter

@ Citta89, ik had hier idd voor gekozen omdat deze kruk al een open tap had, en omdat ik hem had liggen inclusief een nieuw big-end setje.
            Bespaarde me ook weer wat geld.

Normaal gesproken hebben deze krukjes ook een goede balancering en het kleine beetje carter druk dat zou missen… ik denk niet dat ik het verschuil merk.

Ik denk er echter aan om toch ook een Mazzu om te fabriceren, eigenlijk alleen omdat de linker lagerpassing van deze kruk niet 100% is. Ik heb de krukas nieuw uit doos destijds 1X voorzien van een lager, deze heeft een tijd in mijn gewone RV gezeten.
            Is eigenlijk nooit iets mee gebeurd behalve dus dat er ooit een pistonpenclipje is uitgelopen, maar dat was bij verhoogd stationair.

Toch had het lager blijkbaar al wat gedraaid over de tap, kon ik zien aan de passing. Het lager was echter perfect, die heb ik toen overgezet op mn Malossi kruk en daar rijd ik nu nog mee op de RV..

Toch een zwak puntje van de Pinasco krukjes, zie en hoor het vaker…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

eidos
            Donateur

Mooi werk! Jammer van de problemen die je bent tegengekomen, maar dit heb je weer goed op kunnen lossen :thumb

Toen ik de Pinasco krukas van Javad naar kick ombouwde heb ik er voor gekozen om de lagerpassing van het kick asje te gebruiken. Ook de big-end passingen waren in het eerste deel van de wangen wat ruim en pas halverwege een betere passing voor het persen.

Wat voor materiaal heb je genomen voor de bus die je om het kick asje geperst hebt? Misschien nog een idee om dit stuk te nitreren?

goedguus
              Bijdrager

Mooi werk Tonni! ziet er echt strak uit!

Mike
                Bijdrager

:worshippy

Respect.

Mike

speedbuxy
                  Bijdrager

Het zegt mij verder weinig, ik zie alleen dat het wel veel werk geweest moet zijn.
                    Maar om niet achter te blijven op de rest, netjes gedaan:D:thumb

Tonni
                    Topic starter

@ Eidos: ik heb voor de bus een stukje C45 staal gebruikt, mij werd verteld dat dit voldoende sterk moet zijn.
                      Ik zit verder niet zo in de technieken, ben maar een beunhaas..
                      Dus daar komt de vraag: wat is nitreren en kan ik dat zelf doen? (google is your friend dus ik zal het ook zeker even opzoeken)

Ik vertrouwde dus ook de bigend pen niet, en heb de kruk vandaag weer uit elkaar gedrukt (kostte weinig moeite)
                      Toen heb ik de nieuwe pen even nagemeten en vergeleken met de oude en uiteraard de passing van de wang gaten.
                      De nieuwe pen was gewoon te schuin geslepen waardoor hij de eerst paar mm inderdaad zelfs onder de maat was…
                      (gatmaat 15,95, penmaat van 15,92 naar 16,00)

De Pinasco pen heeft echter alleen een zoekertje en is dan eigenlijk meteen 16,00. Gezien deze kruk hooguit 700 km gedraaid heeft in mijn RV en dus zgan was, heb ik de oude pen gewoon weer gebruikt.
                      Kruk weer samen geperst, kostte nu aardig meer kracht, en opnieuw uitgeklokt.

Ik heb er nu een beter gevoel bij.:thumb

peter139
                      Bijdrager

Hoe heb je hem dan uitgeklokt? Want dat lijkt me toch wel het aller moeilijkst. Wel een ideale combi zo, mooi sterk drijfstangetje, respect hoor.

tvmierlo
                        Donateur

“NITREREN – in het oppervlak van staal, tijdens een gloeiproces (ca. 500-550 °C) vanuit een stikstof afgevend medium, stikstof laten diffunderen waardoor een dun (in micronbereik) bijzonder slijtsterk laagje ontstaat.”

bron: http://www.menzingwb.nl/extra_s/vakwoordenboek.html

El Citta
                          Donateur

Nitreren is inderdaad een behandeling waarmee je het oppervlak van een product slijtvast kunt maken (ideaal in het geval van een lagerpassing dus). Voordeel van nitreren is dat het een relatief lage temperatuurs behandeling is waardoor niet je hele product bros wordt. C45 is geschikt voor deze behandeling dus wat dat betreft zit je goed 😉

Edit: @Pepko: Had hem even gemist inderdaad.

pepko
                            Donateur

@citta89: “hoe kom je bij deze term/plannen?”
                              lezen jongen, lezen…

@tonni: ziet er wel netjes uit! maar wel een pens vol werk…
                              ach, het houd je van de straat he 😀

barry
                              Donateur

Mooi werk Tonni , maar gooi in het vervolg eens iets in vloeibare stikstof…….Hoef je niet meer te persen & je hebt veel minder kans op breuken.
                                Want een miniem scheef en je hebt vervelende gevolgen.

Tonni
                                Topic starter

Vanmiddag hier beetje gesleuteld, RV voorzien van de sleuven voor de schroefjes van het membraan (die zaten er bij mijn carterset niet in). Ook beetje gesleuteld aan Hansieb zijn RV. Revisie gedaan en zijn cilinderhemd een fractie afgedraaid omdat het allemaal wat zwaar in elkaar ging..

Toen nog even demo gegeven van zijn Cali onder mijn RV, hoe lekker dat eigenlijk loopt.
                                  Dit kon nog mooi even omdat hij hem weer mee heeft genomen voor zijn eigen brommer.
                                  Wel alweer een steeds erger wordende optrekdip met de Piaggio vario, die er toch echt niet was bij montage van deze koppeling.

Toen ik de koppeling dan even uitwisselde voor een andere en de huidige even goed bekeek was het ineens duidelijk waarom.
                                  De drukveer was compleet uit model getrokken, beide uiteinden van de veer waren erg ruim eivormig getrokken waardoor de volgende winding er eigenlijk niet meer op lag maar er in. Daardoor was de veer natuurlijk een stuk slapper.

Andere koppeling geprobeerd, stuk beter. Aankomende week de afstelling even verder in orde maken, ik neig toch naar deze brommer voor de Limbo, ondanks het royale benzine verbruik en het lawaai.

We zullen zien of het allemaal op zn pootjes komt of dat het weer last minute prutswerk wordt zoals zo vaak…

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 368)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.