- Dit onderwerp bevat 367 reacties, 88 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 2 maanden geleden door Smallride.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 maart 2012 om 08:11 #281984
Begrijp ik het nu goed? Je gebruikt een CP vliegwiel op een elec onsteking? En dat werkt gewoon?:P
22 maart 2012 om 08:27 #281985Niet helemaal.
Ik had een Pinasco vliegwiel, en dat brak laatst dwars doormidden terwijl ik volgas reed.
Aangezien ik er dan verder toch niks meer aan zou hebben heb ik een CP vliegwiel ontdaan van de magneetband en uitgedraaid.
Daarna heb ik de ‘ring’ met magneetband van het Pinasco wiel een stukje afgedraaid en deze in het CP wieltje gemaakt.Zoals je zien kan op de foto kan het allemaal net, omdat de Elec ontsteking een grotere diameter heeft en hoger staat.
Daarom kijk je nu op de rand ook door het vliegwiel heen.Je hoeft niet proberen om een gewoon CP wieltje te passen op een elec. ontsteking, dat gaat helaas echt niet.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...22 maart 2012 om 08:58 #281986Ahzo. Dat is wel ideaal:O lekker licht vliegwiel op je elec onsteking.
Nu snap ik het wel . want ik was al naar de vergelijkingen aant zoeken, en kwam alleen uit dat de banden anders ware xD
22 maart 2012 om 22:26 #279716Vanavond even blokje getest in de teststand met een normaal vliegwiel.
Loopt prima stationair, reageert prima op gasgeven en ik hoor niks stotteren.
Het lijkt vooralsnog dus aan het vliegwiel te liggen, maar dit is natuurlijk onbelast en dat zou ook nog verschil kunnen maken..Morgen maar weer verder.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...31 maart 2012 om 23:21 #275557Vanmiddag toch ook maar eens met de cheap-ass rotor ontsteking bezig geweest.
Na een eerdere gefaalde poging, had ik nu meer succes. (ik had een grondplaat gemaakt van kunststof maar deze geen massa gegeven aan het blok waardoor de spoelen moesten ontladen door vonken over te slaan naar de rotor.)
Gevolg was toen afwisselend wel en geen vonk, ik dacht dat mn ontsteking al stuk was.
Deze week viel zo ineens het kwartje, het probleem zat in de grondplaat die dus de ontsteking isoleerde van het blok..:conUiteraard had ik net als max, meteen na de eerste testrun een scheur in de rotor.:kots
Vanmiddag dus een nieuwe rotor gehaald, een andere grondplaat gebeund (maak ik nog even een nettere voor).
De rotor uitgedraaid zodat hij op de krukas past, spiebaan er in gevijld, ontsteking gesteld, en toen liep het ook nog!
Blok was verzadigd met benzine en olie na de herhaalde mislukte pogingen van vorige week dus hij liep niet meteen erg lekker en hij rookte als buskruit.Daarna de boel even gechecked , zit er in de nieuwe rotor ook al weer een scheur, op exact dezelfde plek..
Er zijn echt geen bijzondere krachten aan het ding blootgesteld, dus daar zit gewoon een zwak punt/fabrieksfout in.
Aankomende week maar eens mee heen gaan, kijken wat ze er van zeggen…Crappy phone pics:

Really Crappy movie…
I came, I saw, and I forgot what I was doing...1 april 2012 om 09:46 #279472Vooral het geluid is perfect 😛 Maar wel mooi dat het loopt zo 8)
Zijn het originele Polini rotoren of is het cheap aftermarket spul?
1 april 2012 om 09:53 #279452Awesomieyo
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel1 april 2012 om 10:07 #279418Lekker geluidje
1 april 2012 om 10:32 #280802(ik had een grondplaat gemaakt van kunststof maar deze geen massa gegeven aan het blok waardoor de spoelen moesten ontladen door vonken over te slaan naar de rotor.)
Tonni hoe kon je dat nu vergeten! :no 😀
Nice dat er toch nog leven in zit alleen wel apart dat het rotortje zo snel scheurt.
1 april 2012 om 10:36 #276724Das zeker gefilmd met een lighter cam:D
Maar wel mooi dat je het ook aan de loop hebt
Wel maf dat die rotor,s iedere keer scheuren want ze lijken verder zo op het oog vrij solide.1 april 2012 om 10:59 #281336
Spulleke!Het is zeker niet mogelijk om zelf een rotor te draaien?
Door de magneten die erin zitten of zie ik dat verkeerd?1 april 2012 om 21:30 #279620@ Andree: Klopt, ze lijken solide.
Origineel is een Vespa vliegwiel voorzien van een stalen bus, waar de conus en de spiebaan zit.
Dit is niet zonder reden, je zet er best wat kracht op als je de koppeling of vario vastzetten moet.Bij de originele toepassing van deze rotor is dat niet het geval, die zet je vast met relatief weinig kracht op een conische passing en dat is het.
Nu heb ik de rotor uitgedraaid op maat voor de Vespa krukas, en als ik alles plaats dan draai ik uiteraard de moer goed vast omdat ik niet wil dat mijn vario losloopt.
Het aluminium van deze rotor is helaas wat te zacht voor deze krachten, waardoor je hem letterlijk samenknijpt, en je dus de magneten naar buiten knijpt.
Je ziet bij de rotor twee bijna halve manen van ijzer, onderbroken door twee streepjes alu.
nu blijkt dat er achter die twee streepjes alu de eigenlijke magneten ingegoten zitte, en dat alu is maar een millimeter dik ongeveer.
Als ik de rotor dus vastzet (op conische passing) dan knijp ik als het ware die twee magneetjes naar buiten, dwars door dat veel te dunne stukje alu.
De magneten kunnen ook geen spanning (druk) hebben dus die brokkelen ook meteen.Ik ben er van overtuigd dat als er eenmaal een scheurtje in zit, je er op kan wachten dat de magneet buiten komt kijken op hogere toeren. De rotor zwelt plaatselijk gewoon op. Nadat ik deze weer ff rond gemaakt had op de draaibank, was hij na 1X een beetje testen alweer wat opgezwollen bij de scheur.
Geen veilig idee dus…Ik heb de gescheurde rotor inmiddels ontmantelt en weet dus nu helaas hoe brak ze eigenlijk in elkaar zitten…
Hij kan door de constructie en de brakke kwaliteit alu dus echt niet de krachten aan die er bij het monteren van onze vario’s opkomen.Ik waag een poging om er een stalen bus met conus in te maken, en die dus de knijpkrachten te laten opvangen, maar er is erg weinig ruimte en vlees voor, aangezien de rotor al een aardig stukje moet worden uitgedraaid vanwege de grotere diameter van de krukas, vergeleken met de kruk waar hij op hoort.
Het is een leuk tijdverdrijf maar ik verwacht hier geen nieuwe hype mee, tenzij er een betere rotor voor is of zoiets.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...2 april 2012 om 07:37 #278448Misschien een raar idee, maar is het een idee om gaten dwars door de rotor te boren, hier schroefdraad in te tappen, een bout door de hele rotor te draaien en dan beide uiteindes afvlakken zodat de rotor weer vlak is?
Geen idee of hier genoeg vlees voor is, maar zo zou je boel een beetje op zn plek kunnen houden misschien. Het is een beetje lastig om in te schatten hoeveel plek er precies voor is vanaf een foto :P.
2 april 2012 om 07:42 #278449
Waarom?Goed bezig Tonni
Mooi hoe je het vliegwieltje hebt afgedraaid voor de geforceerde koelling, wat weegt dit totaal nu? Jammer dat ook bij jouw de rotor scheurt en belooft niet veel goeds. Je kan idd proberen er net als bij hpi een stalen bus in te persen maar veel ruimte tussen de magneten is er niet. Helaas zijn rotors van andere/betere merken vaak groter en een stuk zwaarder waardoor je nog niet veel opschiet met het gewicht aan de kruk.2 april 2012 om 09:06 #279513heej
dat ziet er wel al belovend uit 8)
even een vraagje , maak je het vliegwiel aan de rotor vast d.m.v . boutjes die je in de rotor schroeft?
zo ja , dit was eerst ook mijn planning , maar ben er achter gekomen dat dit helemaal niet hoeft!!
als je gewoon de rotor op de kruk zet , leg je er het vliegwiel bovenop( eventueel met een centerring)
als je er je vario opdraaid dan kun je de moer normaal aandraaien door het vliegwiel tegen te houden.
maar dit lukt nu ook bij mij 😕
als die gaten zorgen voor een verzwakking dan heb je er geen last van , dus ik zou het gewoon eens proberen zonder bevestiging aan de rotor.
gr kevin -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.