- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren geleden door SuperSi.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
28 maart 2017 om 05:55 #185272
Hey, ik heb nu al een poosje een oude Piaggio Si (voor de enthousiastelingen, volgens mij is hij motorisch bijna identiek aan de Ciao…).
Nu loopt hij niet overdreven hard (+- 45km/h), één van de oorzaken is een versleten v-snaar (en hij maakt ook een piepend geluid, wanneer hij moet optrekken. Ik zat zelf te denken een boodschappenlijstje te maken met: Een V-Snaar, een nieuwe poelie (maat?), een nieuwe uitlaat en een bijbehorende grootte sproeier…Is er iemand met nog meer tips voor die kleine beetjes extra? (De basisdingen lukt me wel maar wil niet heel erg gaan klooien met het blok ofzo!)
Of zie ik misschien iets over het hoofd? (Bijv. Bij mijn benodigdheden? Of mijn vergelijkennis met de Ciao?)(Ik biedt nu al mijn excuses aan voor de eventuele typfouten 😕 )
M.v.g
Ruben28 maart 2017 om 07:47 #202955Hoi Ruben welkom op dit forum,
Het blokje van de Si is exact het zelfde als van een Ciao, Bravo, Citta en Boxer.

Alleen de uitlaten verschillen onderling en het dekseltje van de caburateur waar de gas kabel in gaat, komt in 2 uitvoeringen.
Over opvoer tips zijn al vele vele topics geopend.Een kleinere poelie en een andere uitlaat met bijbehorende sproeier, hebben denk ik al het effect wat jij zoekt.
Om een goed antwoord te geven op opvoer vragen is het nodig dat je exact verteld met wat voor onderdelen je nu rijd (setup).Gebruik vooral ook de zoekfunctie, want er staat een schat aan informatie op de site.;)
28 maart 2017 om 09:43 #202956Welkom Ruben!
Het piepende geluid komt waarschijnlijk van je koppeling. Zorg ervoor dat de naaldlagers in je koppeling goed gesmeerd zijn en zorg voor koppelingsegmenten met voldoende voering.
28 maart 2017 om 09:54 #202957Hier vind je maten van V-snaren: http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=222
Als je de maat van je poelie weet (hier kun je gewoon de diameter van opmeten met iets wat centimeters aangeeft) , kun je de maat van de snaar erbij zoeken.<3 Thunderstone
Check mijn perso!28 maart 2017 om 21:40 #202958Goedenavond, bedankt voor de handige tips, ben nu zelf een to-do-list aan het maken…
Mijn gehele Piaggio Vespa Si is standaard en op motorisch gebied niks aan veranderd.
Ik zat zelf te denken aan een simpele CityPower-uitlaat, maar voordat ik weer domme aankopen ga doen dacht ik, ik vraag efkes wat rond.
Ik had het in een ander topic al gelezen volgens mij maar bij een nieuwe (CityPower) uitlaat moet je ook je sproeier veranderen? Ik dacht van 42 naar….46?….
En misschien een beetje een domme vraag (aangezien ik niet echt technisch qua dit soort dingen ben) maar als ik bezig ben met mijn koppeling (vanwege het zware optrekken) bezig ben moet ik daar dan eventueel in de toekomst iets veranderen, omdat ik een kleinere poelie wil monteren? Of kan ik er gewoon een 80mm opzetten (en een bijpassende v-snaar) en heeft dit daarop geen effect?Nogmaals bedankt voor de antwoorden!
Ruben30 maart 2017 om 04:54 #202964als je een kleinere poeli monteert dan heb je meer snelheid en minder trekkracht.
dus als de brommer met een 95 (standaard) poeli al niet trekt word het met een 80 poeli alleen maar erger.
bij elke andere maat poeli hoort ook de bijhorende snaar, je zult die dus samen moeten kopende std opvoer kit voor een beetje meer snelheid en trekkracht:
goede city power uitlaat
eventueel grotere carburateur (10mm is std)
groene trekveren in de koppelingdit zal dan een stuk prettiger lopen zonder al te veel moeite en kosten
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.30 maart 2017 om 12:52 #202966Bedankt voor de tips!
Ik zit nu een beetje te zoeken naar een carburateur (mijne is standaard) maar die dingen lijken me nog best prijzig…
Ik heb wel iets gevonden maar misschien weten jullie meer dan ik, en zien jullie meteen of dit troep is, of zelfs helemaal niet past…
( http://www.hhscooterparts.nl/motor/winkel-op-merk/piaggio/carburateur-piaggio-ciao-citta-12-12mm-402.html )
Ik zie wel vaker mensen op dit forum praten over groene trekveren @Ritze maar weet zelf niet wat voor een verschil dit maakt… zijn deze beter dan bijv. De veren die er standaard opzitten als ik een koppelingssegment koop bij JMPB ofzo?? En kan ik deze überhaupt monteren of zit er een soort matensysteem in?
Verder ben ik ook nu aan het twijfelen welke maat sproeier ik nodig heb, bij een HOW-TO had ik gelezen dat bij de toevoeging van een CityPower, maat 46 wel genoeg zou moeten zijn… maar anderen gaan ook al richting de 50 t/m 60, is dir belangrijk? En past deze sproeier op de carburateur die ik zelf in gedachten had?
(VGM STOND IN DE TWEEDE POST DAT ER OOK WAT VERSCHIL IS MET DE CARBURATEUR VAN DE CIAO EN DE SI) is dit van belang voor mij?
Sorry alvast voor de mensen di er verstand van hebben… 😀Ruben
30 maart 2017 om 13:04 #202967Die carb op scooterparts is in principe wel goed voor een ongevijld inlaatje (brom std 11,5 mm) maar volgens mij is het imitatie, Dellorto is altijd beter.
Deze zou ik kopen:Of hier een tweedehandsje: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=38058&n=last#bottom
Groene trekveren zijn gewoon dezelfde maat als de standaard en passen gewoon.
Maat 46 sproeier met Citypower is goed, reed ik ook mee. Maar ik had wel een 13mm carb, nu weet ik niet of die in een 12 ook kleiner moet.
Verschil carb ciao en Si ken ik niet, Dellorto past goed
<3 Thunderstone
Check mijn perso!30 maart 2017 om 14:20 #202970Heey ruben,
ik ga ook even mijn duit in het zakje doen.
Om te beginnen is het blok niet EXACT hetzelfde, de cilinderkop verschilt in vorm. SI en Citta is rechthoekig, de rest is bijna vierkant met afgeronde hoeken.
Als je naar een citypower gaat, gaat je sproeier ongeveer 2 maten omhoog. Sproeiers gaan in stappen van 2 dus je gaat 4 cijfers omhoog.
42 naar 46 is 2 maten maar 4 cijfers.
De maat die je moet kiezen hangt dus af welke maat er nu in je carburateur zit. Dit staat gewoon op de sproeier.Voor je verbranding is ook lucht nodig en bij “onze’ brommers is de lucht toevoer niet af te stellen. Je brommer word dus alleen afgesteld met de sproeier. Wat je wel kan doen is een “powerfilter” kopen. Deze laat meer lucht door en dan samen met een nog grotere sproeier krijg je meer ontbranding. Voor jou is dit niet echt van toepassing want op een standaard brommer is dit niet te merken en zuipt het alleen maar meer. Mocht je later eens gaan kijken voor grotere cilinders en zo kan je daar eens rekening mee gaan houden.
Wat betreft de koppelings veren. Polini heeft een setje van 3X3veren met verschillende kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen veerkracht. Ga je naar groene veren, dat is de “middelste” uit het setje, maakt je blok meer toeren voor je koppeling aangrijpt. Ik weet niet of je een auto hebt maar het is te vergelijken. Op 900 toeren koppelen en van daar uit weg trekken of laten “slippen” tot 2000 toeren en dan wegtrekken. Sterker is niet altijd beter, bij een te sterke trekveer komen je koppelingssegmenten niet uit en kan je niet wegrijden.
Sorry zeggen hoeft op dit forum niet hoor, wij zijn hier juist om te helpen.
Onthoud wel dat hoe meer informatie wij krijgen/jij geeft, hoe meer wij kunnen terug geven om te helpen 😉Succes met je brommer!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.