- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 2 maanden geleden door Noetiepoerker26.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 januari 2017 om 11:31 #212765
Hallo en hoi,
Ik had dit eerst in het kleine vario vragen topic gepost maar @Wilk1985 stelde voor om er een apart topic voor aan te maken, dus bij deze.
Ik zit er aan te denken om over te stappen op een vario overbrenging, maar ik zou echt niet weten wat ik kan verwachten en waar ik op moet letten. Ik rij nu met een standaard koppeling (diameter 50) en pulley 60 op een snornaaf wat resulteert in een top van 40/45 km/h (met mijn bromnaaf tik ik meestal de wel 55km/h aan maar deze maakte zo’n herrie dat ik hem tijdelijk maar weer even heb vervangen voor de snornaaf). Na een korte speurtocht door jmpb kwam ik al snel richting de €150 en dit vind ik toch wel aan de hoge kant aangezien ik dat ook voor mijn complete Ciao Mix heb betaald een paar jaar geleden 😀 Ik heb de volgende producten gevonden en dan mis ik nog de juiste vertanding voor in de naaf:
https://www.jmpbonderdelen.nl/v-snaar-vespa-ciao-vario-13×957-975.html
https://www.jmpbonderdelen.nl/achterkoppeling-variateur-ciao-citta-si.html
https://www.jmpbonderdelen.nl/malossi-variateur-vespa.htmlIk denk dat dit veel goedkoper kan, of in ieder geval zo dat ik onder de €100 blijf. Nieuw of tweedehands maakt mij niet zo veel uit. Ik hoef zeker niet te racen, kilometertje of 50/55 per uur is al hard zat voor een snor. Vandaar dat ik al tevreden zou zijn met een standaard setje. Het lijkt me gewoon leuk om er een beetje mee bezig te zijn en te kijken of het wat is. Ik weet ook nog niet zeker of ik wel wil overstappen aangezien ik nog niet helemaal op de hoogte ben van de positieve en negatieve kanten van een vario overbrenging. Daarom lees ik graag eerst jullie ervaringen, aanbevelingen, meningen en tips 🙂
Groetjes, Bas
Broodje warm vlees, broodje bakpao, rollen door de stad op m'n Vespa Ciao
VesbaS perso hier!13 januari 2017 om 16:25 #217696Denk ook aan de verschillende rolletjes die je moet kopen om te testen welke gram rolletjes het lekkerst rijdt icm jouw setup. Denk ook goed na over welke vertanding je wilt gebruiken. Je dient ook een vario as te hebben en/of vario klok.
Al met al, voordat je de juiste samenstelling hebt gevonden, ben je wel iets meer dan 100€ kwijt. En op de tweedehands markt is de kans dat je rommel koopt zeer aanwezig. Dat Chinese spul (achter koppeling) bij jmpb schijnt ook niet al te best te zijn
13 januari 2017 om 16:50 #217697Ik zou persoonlijk de Polini vario aanraden, die van Malossi wil wel eens aanslepen en gaat soms wat lastig met aanlopen. Vergeet niet dat de variosets origineel vrijwel altijd in combinatie met kickstart geleverd werden, ofwel bedoeld waren voor een standaard brommer met trappers.
Een goede gebruikte achterkoppeling is soms beter als de nieuwe imitatie, niet alleen in kwaliteit maar ook qua afstellen.
Verder heb je met vario altijd het risico op een ontploffende varioschaal, als je schaal niet goed is kan dat echt levensgevaarlijk zijn.
Zie ook onderstaande film. Het is sowieso nooit bijdehand om onbelast volgas te geven, maar een schaal die van zichzelf al niet zo goed is kan ook belast exploderen.
Qua rollen is het altijd testen, het is erg moeilijk om te zeggen wat je standaard nodig hebt dus je zal het beste afzijn met de Polini set aangezien je dan meerdere maten ter beschikking hebt.
13 januari 2017 om 21:48 #217698Ter aanvulling op de heren hierboven. Ik denk dat je wel wat dieper in de buidel moet tasten voor een goede vario-set. JMPB zal ik niet aan beginnen omdat dit maar losse onderdelen zijn waarmee je niet een complete set kunt realiseren. Ook zoals gezegd is bijvoorbeeld zo’n Chinese koppeling eigenlijk rommel. Dan kom je dus bij een 2e hands setje via andere wegen uit. Iets waar helaas steeds vaker rommel verkregen wordt en je zal geluk moeten hebben bij het vinden van een geschikt setje. Voor onder de 100,- ga je deze niet vinden. Hoe mooi de verhalen op mp vaak ook zijn.
Ik lees ook dat je eigenlijk nog niet weet of je wel wilt over gaan op een vario-overbrenging. Is er misschien niet iemand in de buurt waar je dit eens kunt testen?
16 januari 2017 om 07:01 #217699Wilk1985 :
Ik zou persoonlijk de Polini vario aanraden, die van Malossi wil wel eens aanslepen en gaat soms wat lastig met aanlopen. Vergeet niet dat de variosets origineel vrijwel altijd in combinatie met kickstart geleverd werden, ofwel bedoeld waren voor een standaard brommer met trappers.Ik heb trappers op m’n Ciao, rennen doe ik niet aan :p Bedoel je deze vario?

Martino :
Ik lees ook dat je eigenlijk nog niet weet of je wel wilt over gaan op een vario-overbrenging. Is er misschien niet iemand in de buurt waar je dit eens kunt testen?Niet dat ik weet. Ik zag laatst toevallig bij het Italjet topic dat er bij de Nuon centrale in Velsen (Noord-Holland) iemand met een Italjet woont en dat is het bedrijf waar ik nu nog stage loop. Klinkt dat bekend? Ik woon zelf in Haarlem.
VesbaS perso hier!16 januari 2017 om 07:18 #217700Al nagedacht over welk tandwiel verhouding je neemt? Zelf zit ik op +- 1:13 en rijd hiermee +- 36 gps
Mn setup is:
Piaggio 50cc (38.2)
Piaggio originele krukas.
Bromcarter (berini), geen idee wat de inlaat grootte precies is.
Sito uitlaat (brom).
Snorfilter
12.7 carbMet een 12.10 en bromfilter ga ik al richting de 42. Als je harder wilt dan dit zou ik kijken voor een 1:10,5/1:11 overbrenging.
Tip: koop ook extra tandwielen zodat je kan experimenteren met verschillende verhoudingen 🙂 op ebay vind je her en der wel wat. Hier een overzicht met tw-verhoudingen https://mupload.nl/img/ab7knrwg02inq.png
16 januari 2017 om 07:36 #217701dirkwim :
Al nagedacht over welk tandwiel verhouding je neemt? Zelf zit ik op 1:12.7 en rijd hiermee +- 36 gpsNee, daar heb ik nog niet over nagedacht.
Mijn setup is:
Piaggio 50cc
Standaard Mix krukas
Standaard elec. carter, bewerkte inlaat
Mix Citypower 23,5 mm
Malossi luchtfilter
13/13 carbIk ben zelf wel tevreden met mijn snelheid nu, al vond ik dat 50 km/h toch wel wat lekkerder reed. Dus laten we zeggen dat ik voorlopig graag een top wil van tussen de 40 en 50 km/h. Wat voor vertanding zou je dan aanraden?
VesbaS perso hier!16 januari 2017 om 08:07 #217702Ik zou eerst voor 1:11 gaan. Dat moet wel tussen 40/50 uitkomen. Als je toch te hard gaat voor jou idee kan je nog experimenteren met kleinere carb en/of snorfilter. In de image die ik stuurde zie je op nr 8 een tw verhouding 10.73. als je die toevallig weet te bemachtigen en een tandwiel 45 dan kan je wisselen tussen 10.73 en 13.05 verhouding 🙂
Een vario is iets heel persoonlijks en je moet echt even in je portemonnee graaien om de juiste afstelling te vinden voor jouw setup. Een niet goed afgestelde vario is echt geen pretje.
In de achterkoppeling kan je nog een standaard drukveer of een gele drukveer plaatsen. Dan kan je nog experimenteren met segmentveertjes. Zelf rijd ik met een gele drukveer en standaard segmentveren i.c.m. +-10 gr rolletjes. Ondanks dat de meeste adviseren kan een gele drukveer prima met een redelijk standaard 50cc.
Wat ik gekocht heb om mijn Vario eindelijk goed afgesteld te krijgen is
2 achterkoppelingen (1 was uit balans en zorgde voor trillingen, dus pas op met marktplaats!)
2 sets polini testrollen van volgens mij 5 tot 9 gram
1 x 10gr rollen
1x malossi vsnaar
1x achterklok (1:10.5)
1x segmentveer setjes (3 sterktes)
2x drukveer (standaard en gele)
1x achterklok vertanding (om meerdere verhoudingen te kunnen proberen)
1x los tandwiel om 1:13 te maken
1x polini voorvarioDaarnaast, omdat snelheid met vario niet zo makkelijk te regelen heb ik een 12.10 carb gekocht en een snorfilter.
Maar goed, sinds kort heb ik een 800gram vliegwiel en nu kan ik mn vario weer afstellen, dus je blijft bezig 🙂
16 januari 2017 om 09:11 #217703Als ik jou was zou ik vooral niet gaan aan zitten kloten met tandwielen. Per verhouding heb je verschillende tandwielen (ze zijn niet zomaar allemaal uitwisselbaar) die je per saldo misschien maximaal 5km oplevert voor 50 euro. Je kunt ook een goede tweedehandse uitlaat kopen voor 30 euro die je dan bijvoorbeeld 10km oplevert.
Ik zou gewoon een 1:10,5 setje kopen, dat onder je ciao schroeven icm inderdaad een polini of malossi variateur, goede 13mm snaar en gassen maar. Dan loop je denk ik gewoon 45 tot 50 km/u
16 januari 2017 om 09:16 #217704Noetiepoerker26 :
Als ik jou was zou ik vooral niet gaan aan zitten kloten met tandwielen. Per verhouding heb je verschillende tandwielen (ze zijn niet zomaar allemaal uitwisselbaar) die je per saldo misschien maximaal 5km oplevert voor 50 euro. Je kunt ook een goede tweedehandse uitlaat kopen voor 30 euro die je dan bijvoorbeeld 10km oplevert.Ik zou gewoon een 1:10,5 setje kopen, dat onder je ciao schroeven icm inderdaad een polini of malossi variateur, goede 13mm snaar en gassen maar. Dan loop je denk ik gewoon 45 tot 50 km/u
Bedankt voor de tip! Wat betreft de uitlaat hou ik liever een simpele Citypower omdat ik qua uiterlijk de brommer zo standaard mogelijk wil houden. Als ik zo’n setje 1:10,5 heb, past dat dan in een gewone achternaaf behuizing?
VesbaS perso hier!16 januari 2017 om 10:52 #217705Een gele drukveer is voor een 50cc veel te sterk. Je zult in de richting een originele piaggio drukveer of een zilveren Polini drukveer zitten. Qua trekveertjes originele tot groene Polini trekveertjes.
16 januari 2017 om 11:22 #217706Gele drukveer doet het prima op mijn vario met 50cc. Beter dan de standaard veer 🙂
Wat betreft verschillende tandwielen, soms heb je ze voor een tientje. Icm het schema vind je zo welke je nodig hebt, maar je kan inderdaad iets veranderen aan je setup om snelheid in te leveren. Snorfilter/bromfilter/12.10a7 carb
16 januari 2017 om 11:49 #217707basleurs1 :
Als ik zo’n setje 1:10,5 heb, past dat dan in een gewone achternaaf behuizing?Nee, geen enkele variovertanding past in een gewone naaf, aangezien het gat en lager van de ingaande as (de vario-as) groter is dan bij een normale naaf. Je kunt wel een varionaafdeksel aanschaffen en dat op een snornaaf monteren (dan past het wel) maar dit is meer werk en vaak duurder dan gewoon een complete varionaaf met vertanding aan te schaffen.
dirkwim :
Gele drukveer doet het prima op mijn vario met 50cc. Beter dan de standaard veer:pest:no:no Géén gele drukveer op een standaard 50cc monteren! Je setup is niet sterk genoeg om de kracht van de gele drukveer te kunnen overtreffen en dus te kunnen variëren, je verliest dus dan aan topsnelheid!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.