Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Tikkent geluid uit blokje
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 6 maanden geleden door jwz….
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 september 2009 om 10:42 #209981
Deze vraag heb ik 5 keer in het “kleine vragen topic” gesteld, maar niemand wist antwoord. Misschien dat dit meer opvalt en dat ik iemand weet te bereiken die het wel weet. Nogmaals mijn verhaaltje:
Mijn brommer maakt een tikkend geluid als die gestart is, de tik klinkt sneller als ik meer gas geef dus het zit in het blok. Verder heb ik al gecontroleerd of de zuiger tegen te (te kleine) cilinderkop of bougie tikt, dit was niet het geval. Aan de krukaslagers zou het ook niet mogen liggen want die heb ik een weekje gelden gecontroleerd, toen het blokje uit elkaar lag. Verder heb ik een kickblokje dus heel misschien zou het slakkenhuis, of de kick-ketting het geluid kunnen maken maar dat lijkt me sterk. Iemand hier ervaring mee? Of iemand met een oplossing?
5 september 2009 om 10:50 #228549Big-end ruim, naaldlager ruim, zuigerveer die ruim in zn groef in de zuiger zit (is vaak het geval), zuigerveer die tegen stootrand in de cilinder stoot…
I came, I saw, and I forgot what I was doing...5 september 2009 om 12:40 #228550Eventueel zuigertolerantie, naarmate een zuiger en cilinder slijten passen deze niet meer helemaal strak in elkaar.. Probeer eens een ander cilindertje met zuiger.. kun je het gelijk uitsluiten.
5 september 2009 om 12:54 #228551Ik heb geen andere cilinder en/of zuiger om uit te proberen, maar ik zal eens een nieuw setje zuigerveren en een nieuw naaldlager monteren. Zou het ook iets met de pistonpen te maken kunnen hebben anders vervang ik die ook gelijk?
5 september 2009 om 12:56 #228552Met je pistonpen kan eigenlijk weinig mis zijn. Zolang die niet misvormt is, is het goed
6 september 2009 om 18:59 #221917Oke, zou het ook kunnen liggen aan het feit dat ie misschien teveel druk opbouwd door de te kleine hoge druk kop? (40 mm op 43mm cilinder) Dat ie daardoor gaat pingelen ofzo? Als dat zo is misschien een nieuwe 43mm kop halen.
6 september 2009 om 19:06 #222067nee. er is waarschijnlijk iets ruims(wat Tonni en Wausie ook al zeiden)
6 september 2009 om 19:08 #222118Zit de koppeling goed vast op de krukas?
ik heb dit probleem ook eens gehad.gewoon verder gereden en uiteindelijk rijd je de hele krukas kapot.
maar als het al zover is vind je kleine stukjes ijzer in je zijkappen.Misschien ligt het hieraan?
6 september 2009 om 21:02 #222210haal je cilinder er af, druk/trek aan de zuiger.
voel je tik, dan is je bigend kapot.
zo niet:
– koppeling
– zuigerveren kunnen versleten zijn
– naaldlager
– Cilinder is aan vervanging toe, hoeven geen krassen in te zitten, ook een cilinder heeft niet t eeuwige leventikt hij harder/voornamelijk bij optrekken, dan is het waarschijnlijk versleten cilinder.
suc6
8 september 2009 om 13:56 #228583oke bedankt voor alle reacties is ga er eens naar kijken
btw wat is/waar zit de bigend?
8 september 2009 om 14:09 #228584Bigend ookwel drijfstang van je krukas.
8 september 2009 om 14:16 #228586thx
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.