Vespa-Ciao.NL
:: Tikkent geluid uit blokje

Home Forums Techniek Problemen oplossen Tikkent geluid uit blokje

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

jwz…
    Topic starter

Deze vraag heb ik 5 keer in het “kleine vragen topic” gesteld, maar niemand wist antwoord. Misschien dat dit meer opvalt en dat ik iemand weet te bereiken die het wel weet. Nogmaals mijn verhaaltje:

Mijn brommer maakt een tikkend geluid als die gestart is, de tik klinkt sneller als ik meer gas geef dus het zit in het blok. Verder heb ik al gecontroleerd of de zuiger tegen te (te kleine) cilinderkop of bougie tikt, dit was niet het geval. Aan de krukaslagers zou het ook niet mogen liggen want die heb ik een weekje gelden gecontroleerd, toen het blokje uit elkaar lag. Verder heb ik een kickblokje dus heel misschien zou het slakkenhuis, of de kick-ketting het geluid kunnen maken maar dat lijkt me sterk. Iemand hier ervaring mee? Of iemand met een oplossing?

Tonni
      Moderator

Big-end ruim, naaldlager ruim, zuigerveer die ruim in zn groef in de zuiger zit (is vaak het geval), zuigerveer die tegen stootrand in de cilinder stoot…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Wausie
        Bijdrager

Eventueel zuigertolerantie, naarmate een zuiger en cilinder slijten passen deze niet meer helemaal strak in elkaar.. Probeer eens een ander cilindertje met zuiger.. kun je het gelijk uitsluiten.

jwz…
          Topic starter

Ik heb geen andere cilinder en/of zuiger om uit te proberen, maar ik zal eens een nieuw setje zuigerveren en een nieuw naaldlager monteren. Zou het ook iets met de pistonpen te maken kunnen hebben anders vervang ik die ook gelijk?

Svennoow
            Bijdrager

Met je pistonpen kan eigenlijk weinig mis zijn. Zolang die niet misvormt is, is het goed

jwz…
              Topic starter

Oke, zou het ook kunnen liggen aan het feit dat ie misschien teveel druk opbouwd door de te kleine hoge druk kop? (40 mm op 43mm cilinder) Dat ie daardoor gaat pingelen ofzo? Als dat zo is misschien een nieuwe 43mm kop halen.

Docs
                Donateur

nee. er is waarschijnlijk iets ruims(wat Tonni en Wausie ook al zeiden)

Poelll13
                  Bijdrager

Zit de koppeling goed vast op de krukas?
                    ik heb dit probleem ook eens gehad.

gewoon verder gereden en uiteindelijk rijd je de hele krukas kapot.
                    maar als het al zover is vind je kleine stukjes ijzer in je zijkappen.

Misschien ligt het hieraan?

superindo
                    Bijdrager

haal je cilinder er af, druk/trek aan de zuiger.
                      voel je tik, dan is je bigend kapot.
                      zo niet:
                      – koppeling
                      – zuigerveren kunnen versleten zijn
                      – naaldlager
                      – Cilinder is aan vervanging toe, hoeven geen krassen in te zitten, ook een cilinder heeft niet t eeuwige leven

tikt hij harder/voornamelijk bij optrekken, dan is het waarschijnlijk versleten cilinder.

suc6

jwz…
                      Topic starter

oke bedankt voor alle reacties is ga er eens naar kijken

btw wat is/waar zit de bigend?

Martino
                        Moderator

Bigend ookwel drijfstang van je krukas.

jwz…
                          Topic starter

thx

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.