Vespa-Ciao.NL
:: Tikkend geluid uit cilinder/carter

Home Forums Techniek Problemen oplossen Tikkend geluid uit cilinder/carter

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Luite Visscher
    Topic starter

Hallo,

Uit mijn cilinder/carter komt een hard tikkend geluid. Dit probleem is ontstaan nadat ik een tijdje erg sportief heb gereden. Er kwam eerst een holler geluid van de motor af. Daarna ook het tikkende geluid. Ik heb de brommer (citta) een tijdje laten staan en laten afkoelen. Toen ik hem opnieuw starte bleef het tikkende geluid. Toen ben ik het probleem gaan onderzoeken. De koppeling kwam er lastig van de krukas af. Deze heb ik een heel klein beetje  bij geschuurd en getest met een gloednieuwe koppeling alleen het probleem blijft. Ik heb het blok uit elkaar gehaald maar alles ziet er netjes uit. Geen kapotte zuigerveren of grote schuurplekken in de cilinder. Wanneer ik aan het vliegwiel draai dan gaat dat gewoon soepel dus het lijkt er ook niet op dat er een lager kapot is.

Heeft hier iemand ervaring mee? Ik heb een link naar een filmpje waarin de motor draait bij dit bericht geplaatst. https://photos.app.goo.gl/aJcfvXkgZU26J43c6

Wim
      Bijdrager

Hoe was, het pistonpenlagertje?
        Hoe was het big end lager?
        Kantelen zuiger?
        Afdruk dat zuiger het kopje raakt?
        Je had het blokje opengemaakt, ik ga er van uit dat je krukas lagers en keerring meteen hebt gedaan,
        zo van; nu het toch open is.
        Vliegwiel raakt niets?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Luite Visscher
        Topic starter

Dag Wim,

Het pistonpenlagertje lijkt in orde. De zuiger kan wel in de lengterichting over het lager heen schuiven. Dit lijkt me gewoon goed zodat de zuiger  zichzelf kan uitlijnen. Het big end lager lijkt ook in orde. Ook hier kan de de drijfstang een beetje heen en weer bewegen. Online las ik dat dit hoort en dat de beweegruimte ongeveer 1,5 mm is. Dit komt bij mij overeen. Wanneer ik trek en druk aan de zuiger, dan zit er niks geen speling op. Ook kan ik de zuiger niet kantelen. De zuiger raakt ook de kop niet al heeft hij wel een dikke roet laag over de bovenkant heen. Dit kan het ook verbloemen alleen aan de zijkant zitten hele fijne ‘ribbels’. Dit wijst er ook op dat de zuiger op die plek niet of amper slijt. Ik de lagers in het carter nog niet goed bekeken omdat ik daarvoor een heteluchtpistool nodig heb alleen die zou ik even moeten regelen. Het vliegwiel draait soepeltjes rond. Zou een lager dit tikkende geluid kunnen veroorzaken of kan het er ook aan liggen dat ik de zuigerveren iets anders moet draaien zodat de uiteinden niet achter een poort blijven haken?

Gr. Luite

SuperSi
          Bijdrager

Als je lagerpassing is uitgelopen in je groot of klein carter kan dit zeker een tikkend geluid veroorzaken.
            Als het ver genoeg is uitgelopen heb je geen hete lucht pistool meer nodig om dit los te krijgen.
            Gezien je die niet hebt kan het eventueel ook op een gasfornuis haha

De zuiger veren kan je niet anders draaien. Die worden op positie gehouden door de slot pennetjes in je zuiger. Als de uiteinden nu door een poort heen lopen is dit zeker een ongewenste zaak.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.