- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 4 maanden geleden door cittadriver.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 oktober 2020 om 17:10 #802375
Hoi allemaal.
Ik heb een probleem met mijn 65cc polini cilinder. Het probleem is als de zuiger boven of beneden aan de cilinder is tikt hij. Ik heb zelf al de zuigerveren een de naaldlager vervangen. Het blokje zelf is nog geen 300km geleden opnieuw opgebouwd. Het geluid gaat wel weg als ik mijn vinger op de zuiger druk.
Hier een filmpje
https://youtu.be/RSFLDcy8IBM
Hopelijk kan iemand mij helpen en alvast bedankt!
Gr Daniel,2 oktober 2020 om 17:31 #802376Is het Big end lager nog oke? het klinkt en lijkt idd iets met de de zuigerveren zitten ze goed om of het juiste model bv een L veer probeer een zonder veren erop geen speling dan is het duidelijk 😉
Succes John.
2 oktober 2020 om 17:33 #802377Is er big-end speling?
Als verder alles binnen de tolerantie valt en je ontdekt niets vreemds, dan gewoon opbouwen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.2 oktober 2020 om 18:06 #802380Yup Big-end is het…… snap alleen niet hoe is net nieuwe dmp krukas (ook maar 300km oud)
Dan maar opzoek naar een origineel of iets anders?
2 oktober 2020 om 21:35 #802387Hmm. Ik heb ook een aantal DMP krukassen gehad. Gemixte gevoelens. Eentje heeft 2k op de teller. Nooit problemen gehad loopt nog steeds. Heb er nog 1 en daar paste geen 1 spie in, altijd wat bij moeten vijlen en verder geen problemen. Maar big end kapot na 300km heb ik nog nooit gezien.
een goeie originele krukas zal iedereen bij zweren. Zelf ook goede ervaring met de RMS krukassen.
2 oktober 2020 om 21:42 #802390Wat kost opnieuw persen van het big-end? Loont dat de moeite??
Dan heb je ieder geval een krukas met een goed nieuw (europees) kwaliteit lager.
Als de prijs nou rond het bedrag van een nieuwe krukas is zou ik het opnieuw laten persen.
Wordt ie meteen mooi uitgelijnd = nagenoeg trillingvrijGr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.3 oktober 2020 om 11:38 #802405Waarschijnlijk was de krukas al niet goed toen ik hem gekocht. in mijn vorige post tikt de cilinder al en werd er mij verteld dat het door de zuigerveren kwam, alleen vorige week werd het geluid ineens veel erger.
persen is een oplossing moet ik alleen een vinden in de buurt van mijn. verder zit ik ook te kijken naar RMS krukas of Nuova krukas. in prijs zit wel een verschil maar misschien wel beter kwaliteit?
Gr. Daniel
3 oktober 2020 om 22:30 #802426Hou eens een hand op de cilinder en kijk of die het dan nog doet.
Succes
3 november 2020 om 16:11 #803677Nog een update:
Ik heb nieuwe krukas gekocht en gemonteerd en heb toen opnieuw gekeken of de zuiger nog steeds tikt.Hier het filmpje waar je kan zien wat ik bedoel.
Zoals je kan zien en horen zit er veel spelling tussen de zuiger en de cilinder. Ik heb ook meerder zuigerveren geprobeerd om te kijken of het minder werd. Snap alleen niet hoe dit kan komen?
Nu is mijn vraag wat ik met de cilinder kan doen?
1. Andere zuiger proberen?
2. Cilinder laten op honen?alvast bedankt.
Gr Daniel3 november 2020 om 17:01 #803682Hi Daniel,
Het zou kunnen dat die speling normaal is hoor, ik vind het lastig te zien maar kan aan mijn ogen liggen!
Wat je het beste even kunt proberen is de cilinder op zijn kop op een tafel leggen met bijvoorbeeld een rubber matje of iets dergelijks. In ieder geval iets wat goed afsluit. De cilinder goed in het matje gedrukt houden.
Vervolgens de zuiger zonder zuigerveren in de cilinder laten vallen. De bovenkant van de zuiger duikt dan dus naar beneden. Bij een goede tolerantie valt de zuiger niet, maar zakt hij langzaam.De zuigerveren even los in de cilinder plaatsen en slotspeling meten. (volgens specificatie even kijken wat acceptabel is)
Als ze zuiger netjes langzaam zakt in de cilinder dan hoef je geen andere zuiger of te laten honen.
Als je zuigerveren de juiste speling hebben is ook dat goed.Als de zuiger niet goed is, laten honen + overmaat zuiger en dan kan ie weer duizenden kilometers mee in principe.
4 november 2020 om 10:31 #803705Ik net even gekeken en de zuiger valt langzaam naar beneden. De slotspelling was 0,2mm, dus alles zit er gewoon uit zoals het moet zijn.
dankjewel voor je reactie!
5 november 2020 om 00:16 #803745Dit is het “kantelen” van de zuiger. Dit is vrij normaal in koude toestand. Je zou je cilinder eens kunnen opmeten en je zuiger ook. En eens kijken wat de tolerantie is. Echter verwacht ik niet dat dit een probleem zal opleveren en je gewoon kunt rijden. Ik vermoed niet dat jou blokje klinkt als een oud VW Lupo blok met kantelende zuigers. Dan zou ik me pas echt zorgen maken. Dus als je het gereedschap hebt meet het na of laat het doen. Is dit in orde. Ben ik wel eens benieuwd hoe het klinkt als je motor loopt.
Succes.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.