Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Tik uit blok
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 12 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 10 maanden geleden door Vincent Vario.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 mei 2008 om 12:12 #208955
hey mensen
ik heb dus een tik wat uit het cilinder komt.
ik heb al een aantal dingen gehoord van zuigerveren of lagers maar dit is allemaal niet het probleem.
waarschijlijk heeft het met de compressie te maken, andere zeggen dat ik teveel compressie heb waardoor het mengsel door de druk al verbrand ipv door de vonk.kunnen jullie mij misschien helpen?
13 mei 2008 om 13:00 #219458dubbele pakking in stoppen, waarschijnlijk is dan het geluid weg:D
13 mei 2008 om 13:39 #219460inderdaad, als je je zuigerveren en lagers al vervangen hebt, dan is de kans groot dat hij detoneert.
Dit kan je verhelpen door zoals al gezegd een dubbele voetpakking te steken, hierdoor gaan de timingen van je poortjes wel een heeeeeel klein beetje verschillen, maar dat ga je onmogelijk merken.
Veel succes
13 mei 2008 om 14:19 #219463:no 1 ding is zeker de mengel verbrand niet door de druk,loopt hij nog wel goed??
zo ja dan zal het getik wel niet zoveel zijn,
kijk effe of die te warm word,
heb je goede bougie erin?
kijk of die lekker vonkt,
miss komt het door de electra,
13 mei 2008 om 14:24 #219464Mengsmering kan wel degelijk ontbranden door de druk die opgebouwd wordt door de zuiger, dat is 100% zeker. Verklaar anders maar eens hoe dat er gaten in de zuiger komen.
Monteer gewoon een dubbele voetpakking en je probleem is wss opgelost!
13 mei 2008 om 15:13 #219467oke thanks, dan ga ik er nog een pakking bij doen.
@ parkers: hij rijd nog goed het heeft geen invloed op mn prestaties
en de hittegraad van de bougie is 1 hoger als de standaard bougie13 mei 2008 om 15:21 #219468normaal gesproken gaat een brommer/auto detoneren als hij zijn hitte niet weg kan NIET door de druk!! draai anders een bhs7 erin of 8 en kijk wat hij dan doet. detoneren is een spontane zelfontbranding van de toegevoerde brandstof, dus nit door de druk! wel is het zo dat hoe hoger de druk is hoe hoger de temperatuur is!
13 mei 2008 om 16:09 #219469Bijna alle snelle cilinders voor vespa lopen rauw/ tikken tegenwoordig valt mij op. Het lijkt wel of het niet meer zo nauw genomen wordt met de toleranties… (of het wordt met opzet gedaan om de kans op warmlopers bij slecht inrijden te reduceren).
Er zit natuurlijk wel verschil in tikken en tikken. Detonatie hoor je vaak alleen bij belasting van het blok (poosje volgas rijden of heuveltje op) en klinkt een beetje alsof de koppakking een beetje knettert/ratelt, dus niet bij stationair of gas los b.v..
I came, I saw, and I forgot what I was doing...13 mei 2008 om 16:35 #219470tikt die ook met van die v-power, of andere “goede” benzine?
even proberen……..13 mei 2008 om 17:15 #219471oke andere pakking en andere bezine proberen dan
alvst bedankt jongens!hier nog een filmpje van de ratel met stationair draaie..
misschien dat dit jullie iets meer kan ‘zeggen’!
13 mei 2008 om 17:25 #219473Dit klinkt verdacht veel als mijn DR versleten 43mm EVO , zoals tonni al riep zelfs bij mijn nieuwe DR 43 EVO heb ik een ratel erin zitten.
Misschien is je zuiger en cilinder tolerantie wel erg groot. Anders monteer even een STD kop dan kan het iniedergeval geen detonatie zijn.
13 mei 2008 om 17:32 #219474versleten is het cilindertje iig nog niet heeft mss net 1000 km erop zitte..
heb hem ook goed ingerede zo’n 300km en dat nog voor een alu.en de cilinderkop is voor zover ik weet al standaard.
13 mei 2008 om 17:46 #219475We kunnen er van het weekend effe een voetpakking extra monteren. Helpt dat niet dan proberen we het met een dikker koppakking.
Het is even een kwestie van proberen. Dat cilindertje maakt nogal toeren heb ik gemerkt 😀 Het zou best kunnen zijn dat het normale slijtage is van de zuigerveertjes. Je hebt toen ook je olieprobleempje nog gehad, weet je nog 😉
We kijken van het weekend wel effies, hopen dat Fons de vario snel opstuurt, dan kunnen we die ook gelijk installeren
13 mei 2008 om 17:58 #219476ja klopt 🙂
doen we dat plus nog een kouder bougie’tje en dan hopen dat die tik wil verdwijnen.bedankt voor jullie snelle racties!
13 mei 2008 om 21:17 #219477hansieb :
Dit klinkt verdacht veel als mijn DR versleten 43mm EVO , zoals tonni al riep zelfs bij mijn nieuwe DR 43 EVO heb ik een ratel erin zitten.Misschien is je zuiger en cilinder tolerantie wel erg groot. Anders monteer even een STD kop dan kan het iniedergeval geen detonatie zijn.
Dat was bij mijn nieuwe DR ook (en bij mn Polini 42mm alu, en bij mn 41mm DR, en bij mn 38,4 DR, en waarschijnlijk zal het bij de Athena niet anders zijn..)
Wil je weten of het de tolerantie is: stop je zuiger MET veren in de cilinder, neem de cilinder en schud er mee naast je oor. Hoor je dan al tikketik dan is het de tolerantie v.d. veren t.o.v. de zittingen in de zuiger. En dan is er niets dat je er aan kan doen, behalve de speling vol laten kolen..
I came, I saw, and I forgot what I was doing... -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.