Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Tik in blok – krukasmoer "klopt los"
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 2 maanden geleden door jaffabaffa.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 januari 2023 om 10:32 #818314
Beste Forumleden,
Door de jaren heen heb ik hier heel veel “Vespa-kennis” mogen vergaren, maar voor deze heb ik weer even jullie hulp nodig.
Tijdens het rijden kreeg ik ineens harde en luide tikken te horen in de buurt van het blok. De tikken zijn zodanig hevig, dat de vlakke rand van het binnenwerk van mijn koppeling helemaal vervormd is (zie onderstaande foto’s):

Godzijdank is mijn krukas onbeschadigd gebleven🙏
Na verloop van tijd wordt de krukasmoer zelfs “los geklopt” door de tikken/klappen.
Bij stationair toerental zijn de tikken ook te horen. Hier heb ik een filmpje van geüpload in de Gilera Citta Loversss Facebook groep (kan het filmpje hier niet uploaden helaas).
Hier de link naar het filmpje:
https://m.facebook.com/groups/1513518595348090/permalink/6168429283190308/Verder loopt het blokje eigenlijk hartstikke mooi…
Ik heb de koppeling al uitgewisseld met een andere koppeling, maar dat verhielp het probleem niet.
De cardan, freewheel en achterwiellager zijn nog prima.
Er is totaal geen speling op de krukas.
De koppelingsring zit goed om, en de pasbus/glijbus is ook in goede staat.
Hebben jullie enig idee wat de oorzaak kan zijn van de tikken?
Ik hoor het graag!
Hoi Jaffablaffa,
Dat zijn spectaculaire Foto,s 😎
Het platte vlakje kan nog redelijk goed zijn en daar door denk je dat hij netjes in de plaat past waar de schoentjes op zitten.
Maar, het ronde gedeelte, dus de andere zijde kan ook, nog ingesleten zijn.
Dus dan heb je ook met een nieuwe koppeling speling.
Als je met een schuifmaat meet dan hoort de dikte ongeveer 9,95mm te zijn.
Meet eens aan het uiteinde en aan het begin van het platte vlakje. Dan zal je zien dat daar verschil in zit, en dat je krukas niet zo netjes is als je waarschijnlijk denkt.
Het is gewoon een combinatie van een te lang doorgereden met een losse moer, en te lang gereden door gereden met die tik.
Ik hoop dat je nog een andere kruk hebt liggen.Wat je ook nog kan doen is met een mig lasapparaat aan het uit einden een beetje oplassen. 1 druk op de knop is voldoende.(een mooie ronde hecht) Vervolgens vijl je dat terug tot dat de meeneemplaat er strak overheen past.
Ik heb het bij mijn daily een keertje gedaan en er meer dan 20.000 km probleemloos meegereden.
Het lijkt beun (en dat is het ook) maar ik had geen tijd voor een revisie.
Mijn Daily is een echt werkpaard.18 januari 2023 om 11:35 #818334Hartstikke bedankt voor de uitgebreide reactie, zevenenergie!
Ik heb even de dikte van de krukas aan weerszijden van het vlakke stuk opgemeten, en ik kwam beide keren uit op 10 mm. Ik moet er wel gelijk bijzeggen dat ik geen elektronische schuifmaat heb, maar gewoon een ouderwetse die je op het oog afleest.
Normaal gesproken ben ik altijd heel voorzichtig met het aandraaien van de krukasmoer, omdat ik het schroefdraad van de krukas niet op het spel wil zetten.
Gisteravond heb ik die voorzichtigheid even aan de kant gezet, en de krukasmoer echt “loei vast” aangedraaid. Ook heb ik de reguliere M8 borgmoer (met sleutelwijdte 13) weer vervangen voor de originele krukasmoer met sleutelwijdte 17 (inclusief medium loctite).

Ik kon duidelijk zien dat gezette ring aan de voorzijde van de koppeling dit keer dieper in de segmenten gedrukt werd dan voorheen. Ik denk dus dat ik altijd te voorzichtig geweest ben met het aandraaien van de krukasmoer, en dat de koppeling dus simpelweg te los gemonteerd zat.
Toen ik de brommer weer startte en een beetje gas gaf, hoorde ik geen getik meer👍🏼
Ik heb nog geen uitgebreid testrondje kunnen maken, maar het lijkt erop dat het probleem zo verholpen is!
Mocht het probleem wel weer terugkeren, zal ik het hier laten weten.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.