Vespa-Ciao.NL
:: Tiesman perso

Home Forums Perso’s Projecten Tiesman perso

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 676)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AA-T
    Sleutelbeheerder

Ontsteking ziet er goed uit, wat heeft het gekost als ik vragen mag, en hoeveel weegt het vliegwiel?

Mijn ervaring met het afstellen van een vario is minimaal, maar ik zal een poging wagen.

Doormiddel van de rollen stel je de voorvario zo af, dat hij varieert op het toerental waar je blok het meeste koppel genereert. Des te hoogtoeriger de setup, des te lichter de rollen.
      Een zwaardere drukveer zorgt voor wat meer tegendruk waardoor je minder snel varieert. Dit zorgt voor een soepeler verloop (als je de juiste veer hebt).
      Strakkere trekveren is net zoals de normale koppeling bij poelie; er zijn meer toeren nodig voordat je schoentjes aangrijpen.

Het afstellen doe je een beetje op gevoel. Is het verloop in de snelheid constant? Heb je geen dipjes tijdens het optrekken? Varieert je vario volledig uit?

Zoals al gezegd, mijn ervaring is minimaal (en ook nog eens met 50cc), maar dit is hoe ik de dipjes eruit kreeg. Misschien mis ik wat, en misschien denkt iemand ‘wat een onzin’, in dat geval zijn verbeteringen welkom!

Eerst hard optrekken, daarna kruipt de snelheid omhoog maar je varieert wel volledig uit? (Je toeren schieten omhoog, daarna komt een dip en pas als je blokje zijn ‘boost’ geeft trek je weer wat harder op.)
      Je varieert te snel, monteer lichtere rollen.

Eerst hard optrekken, daarna kruipt de snelheid omhoog maar je varieert niet volledig uit, je topsnelheid is lager en je draait veel toeren.
      Je hebt te lichte rollen, monteer zwaardere.

Bovenstaande situaties krijg je niet opgelost met het veranderen van rollen?
      Je achtervario varieert te makkelijk, monteer een zwaardere drukveer. Mogelijk heb je nu iets zwaardere rollen nodig om dezelfde topsnelheid te krijgen als voordat je de zwaardere drukveer monteerde.

Je rijdt de eerste paar meters met lage toeren weg en daarna gaan de toeren ineens omhoog en begint het harde optrekken pas?
      Monteer strakkere trekveren om over dit eerste dipje heen te komen.

Je maakt veel toeren, maar die zakken vrijwel direct als je wegrijdt?
      Je maakt gebruik van te strakke trekveren, monteer weer slappere.

Je hebt reeds de sterkste trekveren gemonteerd maar je houdt de eerste meters dat dipje dat je zou moeten oplossen met strakkere trekveren?
      Je segmenten zijn te zwaar waardoor ze alsnog te snel aangrijpen, overweeg om je segmenten lichter te maken. Ik ben hier geen voorstander van omdat er geen weg meer terug is (behalve nieuwe segmenten). En als je het verkeerd doet verzwakken je segmenten of creëer je onbalans, weet dus waar je aan begint!! Volgens mij zijn er ook lichtere segmenten van Malossi te vinden (kan iemand dat bevestigen?).

Alles werkt samen en heeft invloed op elkaar, het is een kwestie van de beste combinatie vinden.

En nu ben ik veel te laat op het werk, dus heb geen tijd om het na te lezen 😆

Tiesman1986
      Topic starter

450 jallies is die 😉
        Super bedankt voor de toelichting daar heb ik zeer veel aan.
        dingen zijn makkelijker als je de werking er achter begrijp.
        ik denk dan persoonlijk tegen een zware dip aan liep, dus ga er wat lichter rollen in doen, heb alleen nog maar boven de 5,6 geprobeerd.

hopelijk was je nog op tijd hahah.

AC RACING
        Moderator

Rode drukveer mooi laten zitten deze werkt prima, ook op mijn setup. Wit lijkt mij wel de juiste keuze als trekveer bij jou, maar geel kan ook prima.

AA-T
          Sleutelbeheerder

Pwoah, dat is een aardig bedrag!
            Succes met afstellen verder, je kan voor het testen ook gewichtjes combineren om aan het juiste gewicht te komen, zolang je er maar wel voor zorgt dat het in evenwicht is. Als je het juiste gewicht hebt gevonden wil je wel overal dezelfde rollen in hebben.

Was wel te laat, maar daar wordt gelukkig nooit moeilijk over gedaan 🙂

Tiesman1986
            Topic starter

jammer genoeg staat het gewicht er niet bij AA-T
              ja veelste duur

AA-T
              Sleutelbeheerder

Oh je hebt hem zelf niet even op de weegschaal gelegd? Was waarschijnlijk het eerste wat ik had gedaan 😆

Tiesman1986
                Topic starter

Haha ga ik doen ;), is er pas over twee weken anders zat die er al op :p

AA-T
                  Sleutelbeheerder

Oh, dacht dat je ‘m al binnen had en het je eigen foto’s waren een pagina terug 😆

Tiesman1986
                    Topic starter

Hahah was lekkermakertje :p
                      een soort pre party voor mij haha.
                      zal het allemaal goed uitlichten hier met gewicht montage enz.

Tiesman1986
                      Topic starter

Van het weekend bezig geweest , maar kreeg hem niet fijn , optrekken ging goed daarna power weg de hele tijd.
                        bleek de kop verneukt te zijn door de Italianen.
                        gevlakt maar kats scheef, dus krijg hem nooit dicht.
                        balen maar ik stop ermee voor nu.
                        en ga het beter aanpakken.
                        setup wordt :
                        Fabrizi 48mm i.c.m. slag 46 krukas
                        24mm oko flatslide
                        binnenrotor uit Italië.
                        moparts wil mij een minarelli as laten testen ook veel zin in.
                        hoop alles in drie weken binnen te hebben en dan alles
                        klaar te krijgen voor de VCM.
                        gelukkig is mij al veel hulp aangeboden om dit te laten werken zeer dankbaar voor 😀
                        hier alvast de foto van de kit die deze kant op komt

ritze
                        Bijdrager

Vario stellen is eigenlijk vrij makkelijk.

Stel je blok draait op top 10k rpm dan kun je 2 dingen doen. Of afstellen dat je als een idioot wegschiet. Of dat het wat gematigd optrekt met een goeie snelheid.
                          Ik was meer van het rustig optrekken en veel snelheid, dus ik heb altijd Std trek en druk veer en laat de vario het werk doen. Maar jij hebt zo veel vermogen dat je Std drukveer niet sterk genoeg is om de slip tegen te gaan. Dus je moet minimaal een gele veer hébben om die snaar op spanning te houden.

Aldus, aangrijp moment vario 5k rpm, dan begint de vario met variëren met ongeveer 7k rpm, doordat je steeds harder gaat gaat het toerental ook omhoog en is het de kunst om op je max vermogen uit te komen bijv 10k rpm. , ik zou dan van zwaar naar licht gaan met je rollen en een toerenteller gebruiken om te peilen waar je meeste trekkracht zit. Gebruik je vario ring om de vario vast te zetten en zo voel je de boost en op dat toerental stel je vario af zo ongeveer

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Tiesman1986
                          Topic starter

Ritze bedankt voor je reactie 🙂
                            bedoel je met vario ring je borgplaatje of omgaat mij iets ?

Martino
                            Moderator

Hey Tiesman zonde dat het met de cilinder niet wil lukken. Helemaal omdat het niet allerdaagse cilinders zijn. Heb je wat foto’s, wellicht valt de cilinderkit nog te redden van de italiaanse handjes?

Erik J
                              Donateur

Kopje is toch hewoon door een revisiebedrijf te fixen?

Met welk aanhaalmoment trek je de kop vast?

Tiesman1986
                                Topic starter

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 676)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.