Home › Forums › Perso’s › Collecties › Ties zijn brommers
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 maanden, 2 weken geleden door TIES3930.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Hey allemaal!
Ik ben niet echt nieuw hier, ben hier 10 jaar terug al lid geweest, helaas ben ik dat email adres kwijt en ik weet ook helemaal niet meer hoe dat account heet.
In ieder geval, ik ben dus Ties, 29 jaar, wonende te Hamont in België, tegen de grens met Budel.
Ik heb al tientallen Ciao’s en consoorten gehad, helaas heb ik toen ik mijn rijbewijs haalde alles weg gedaan.
Mijn favoriete brommers zijn toch wel de Super Bravo’s, zo heb ik er ook een stuk of 5 gehad, helaas heb ik deze in mijn ‘jonge jaren’ wel serieus verbouwd (om niet te zeggen verne*kt).
Sinds een half jaartje ben ik terug bezig met Ciao en gerelateerde brommertjes. Momenteel bezit ik een Si, twee Citta’s (waarvan er een helemaal uit elkaar ligt voor restauratie) en een Ciao frame om mettertijd terug op te bouwen.
De specificaties van de rijdende brommers zijn niet zo spectaculair, omdat hier in België opvoeren zwaarder bestraft wordt als moord, maar ik ben wel vanplan om tenminste 1 racertje te bouwen.De Si heb ik eigenlijk als rollend frame zonder kappen oid gekocht, zat wel een setje carters bij maar dat heeft de vorige eigenaar met uit elkaar halen deftig vernield. Had nog een blokje liggen en dan heb ik volledig gereviseerd, cilindertje had ik ook nog deze heb ik opnieuw gehoond en nieuwe zuigerveren erop.
Carburateur is net zoals de brommer een beetje een samenraapsel van onderdeeltjes die ik nog liggen had, maar volgens de cijfers is het een 12/10.
Uitlaatje is een sito die ik elektrisch ontroest en opnieuw gelakt heb, maar hier komt in de toekomst nog wel iets anders onder te hangen denk ik.
Het frame had nog een redelijk nette originele laklaag dus buiten wat preventieve roestbehandeling heb ik dat zo gelaten. Spatborden en kappen is allemaal zooi die ik nog had liggen of gratis heb gekregen, koplamp is van een Tsjechische Jawa.
Brommertje loopt rond de 36 volgens de radarborden hier in de buurt, iets te snel voor een A-klasse oftewel snorfiets, maar kan ermee door.
Het ding heeft me alles bij elkaar, inclusief papieren aanvragen en inschrijven een 200 euro gekost, dus ik kan eigenlijk niet klagen haha.
Ga hier in het weekend vooral mee naar de winkel enzo.

De Citta heb ik deze week hier in het dorp opgehaald voor 120 euro. Had al 8 jaar stilgestaan en had eigenlijk geen idee van de staat.
Achterste schokbrekers waren gaar, buiten de brugkappen zat hier niks op van kappen, banden waren kapot, remhendels afgebroken,…
Gelukkig in mijn magazijntje nog genoeg zooi liggen om de boel terug wat bruikbaar te maken.
Zit een (volgens mij splinternieuwe) 12/12 op, maar ik denk wel een imitatie want het vlotterbakje paste voor geen meter.
Carburateurtje zuiver gemaakt, origineel vlotterbakje dat ik nog had liggen geinstalleerd, opnieuw afgesteld met een andere sproeier en het blokje liep weer als een trein.
Er zat achter volgens mij de grootst mogelijke poelie op die in een Citta brug past, dus trok heel goed op, maar niks snelheid en janken van de toeren op top.
Kleiner poelietje erop en een gerestaureerd sport-uitlaatje wat ik hier nog had liggen eronder en nu rijdt het beestje best wel goed, hoewel ik volgens mij wel al een warmloper heb gehad haha.
Deze blijft ook nog in de huidige laklaag (die dus duidelijk niet zo netjes meer is) tot ik mijn andere Citta klaar heb. Misschien dat ik deze dan ook restaureer, of ik doe hem weg, we zien wel.
Dit is nu wel geen Vespa, maar hier heb ik ook wel wat werk ingestoken. Een Masai db50, straatlegale pitbike. Is een B klasse, brom kenteken dus.
Had hier eerst een 125cc blok onderhangen, maar ben een keer goed op m’n bek gegaan in de regen, dus heb er maar terug een 50 van gemaakt.
Loopt rond de 60, is redelijk leuk om mee te rijden maar gaat elke keer dat ik hem start ook wel iets kapot aan die bami zooi, en erg praktisch is het ook niet om met zo’n schakel boodschappen te gaan doen.
Verder heb ik nog een opgevoerde Piaggio Velofax, heb hier zelf een groot spruitstuk voor gemaakt, zit een 19mm delorto op, polini vario, race vertanding en een 70cc polini goed voor de 100/u aan te tikken.
Hier heb ik helaas de piston van kapot gereden in de eerste 50km dus dat blok ligt ook weer helemaal uit elkaar bij de rest van de uitgestelde projecten.Ook heb ik nog een Yamaha DT50MX helemaal uit elkaar liggen klaar voor te restaureren.
En als ik ‘echt niks te doen heb’ heb ik nog twee oldtimer Ford’s, een Sierra uit 1982 met 2 liter pinto en een Fiesta mk3 uit 1994 met een 1600 16klepper in.
Nog werk zat dus…In de toekomst wil ik hier mijn werk aan de Vespa brommertjes wel een beetje neerschrijven, helaas vlot het bij mij allemaal niet zoveel omdat ik aan veel te veel tegelijk bezig ben. Maar we zien wel.
Bedankt voor het lezen!
Groetjes, TiesNog wat plaatjes van mijn brommers vroeger. Helaas niet van alles foto’s…

6 september 2023 om 12:53 #821645
Lekker fris brommertje.6 september 2023 om 15:43 #821652Leuke verzameling van foto’s uit de oude doos! op een of andere manier heeft het iets nostalgisch om het zo te zien
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.Zo, weer wat ‘zooi’ bijgekocht…

Een halve superbravo in dezelfde kleurstelling als mijn laatste. Zit niet veel meer op, wel nog een hele nette varioklok.
Twijfel om mijn laatste weer na te bouwen of deze te herstellen naar originele staat, maar dat zien we nog wel
Ook dit wrak nog opgehaald voor 80 euro.
koppelingsmoer zat vast gelast aan de krukas. Wel een splinternieuwe 13/13 en malossifilter erop.
Ondertussen is deze gesloopt om mijn net ciao frame terug mee op te bouwen.
Dus, mijn ciao frame maar terug rollend gemaakt met de onderdelen van de sloper.
Is zo wat makkelijker te verplaatsen in de garage.Verder ben ik nu aan het experimenteren met het 17 inch 3 spaaks voorwiel van een Velofax.
Een Velofax heeft namelijk voor een 17 en achter een 16 inch wiel.
Ik wil graag 3 spakers op mijn Si monteren omdat mijn spaakvelgen best gaar zijn en ik deze wil gaan herstellen.
Aangezien de Ciao(si, bravo,..) 3 spakers voor en achter 16 inch zijn wil ik dus eens gaan kijken hoe een 17/16 combinatie staat in de Si.
Nog voordelen zijn dat de Velofax een veeeel grotere voorrem heeft en een veel degelijkere telleraandrijver in de naaf heeft verwerkt.De Velofax heeft een as van 12mm dus moet sowieso de lagers al vervangen.
Ook is de originele Si tellerkabel niet geschikt, maar daar komt de tellerkabel van de Superbravo van pas.
Ben ook begonnen met het remanker aanpassen, dit komt namelijk niet helemaal overeen met een Si vorkpoot.
Ik weet at dit wel een beetje een crappy manier is, en door het dunne restmateriaal mogelijk onveilig, maar als ik het wiel passend en werkend krijg las ik dit volledig terug dicht met de TIG en frees ik het uit zoals het hoort.
Nou dat was het wel weer voor deze week.
Yuu!26 september 2023 om 19:55 #821878
Effe een busje laten draaien en andere lagers gemonteerd, nu past de voorvelg.
Ook een 3 spaaks achtervelg geregeld.
Nu nog wat verder afwerken van de remverankering en de velgen netjes laten coaten of spuiten. Ergens wil ik ze zwart, maar langs de andere kant lijkt me dat ook weer een beetje saai…Toevallig iemand een idee wat de dikste maat achterband is die in een Si brug past?
In mijn oude Super Bravo had ik geloof ik problemen met een 3.00 dus ik informeer me nu liever voor ik banden ga bestellen.Ik weet ook niet wat het probleem bij mij is met die k#t carburateurtjes, maar ze gaan allemaal de hele tijd uit het niets lekken…
Heb je ze helemaal dicht, staat de brommer effe een paar dagen stil, tankkraantje open en het zeikt er gewoon uit…
Komt dat misschien door die e10 benzine?Groetjes
26 september 2023 om 22:00 #821882E10 is echt prut. Ik meng met Shell V-power, daar zit geen e10 in en geen problemen. Mijn zwager heeft 3 weken geleden een Citta van mij overgenomen, en nu mengsmering gemaakt met E-10 en gelijk problemen.
4x Vespa Ciao 4x Gilera Citta 1x Vespa Si 1x Vespa Bravo 1x Vespa Grillo 1x Berini Kinetic 1x Berini…
Link naar Mijn collectie / Projecten.30 september 2023 om 22:20 #821961Weer een kleine update aan de Si,

De sito uitlaat er onderuit gehaald en vervangen met door een Giannelli Original Power!
Ben niet zo gek van het nieuwe geluid maar het rijdt wel super!
Was ook wel een beetje wringen om hem eronder te krijgen. Geen idee of dit aan de pasvorm ligt of dat misschien mijn subframe krom is.
Ook tijdelijk een setje 4 spakers eronder gelegd, nu merk ik pas echt hoe gaar mijn spaakvelgen zijn haha. De (slecht gespoten) zwarte achtervelg heeft me wel overtuigd over zwart als kleur te nemen voor de 3 spakers.
Binnenkort de zijschermen ook even zwart spuiten of vervangen voor een setje nieuwe.Lekkende carb bij de Si is trouwens ook opgelost.
De benzineslangetjes die ik in maart(?) nieuw heb geplaatst zijn dus al helemaal verduurd door die e10 zooi.Groetjes
6 november 2023 om 16:20 #822507hoe heb je die kuip van de groen/zwarte bravo pas gemaakt? want je moet toch heel de achterkant verstevigen om erop te kunnen zitten?
Het is vaker kapot dan dat ik er op kan rijden. 4,5 pk @ 8700 RPM, 4 Nm @ 7500 RPM25 november 2023 om 16:28 #822719hoe heb je die kuip van de groen/zwarte bravo pas gemaakt? want je moet toch heel de achterkant verstevigen om erop te kunnen zitten?
Heb veel gelast aan dat frame, heb onlangs een harde schijf kunnen recupereren met nog veel oude foto’s. Zal eens kijken of daar nog wat tussen staat van deze brommer.
kuipje heb ik volgens mij van een Puch maxi webshop gekocht, zelf een tankje ge-TIG-last wat hier mooi onder paste.
frame en wielen waren gepoedercoat in kawasaki groen met metallic clearcoat.
achterbrug was een standaard bravo brug welke ik zelf heb verstevigd.Helemaal klaar is die nooit geweest maar heeft een kickblokje onder gehangen gebouwd door iemand op het forum en dat ging wel lekker.
ik geloof 70cc van malossi met aangepaste krukas en volledig bewerkt Carter. Van motortuning ken ik niet zoveel en het is ook al lang geleden dus heel zeker weet ik het niet meer.uiteindelijk blok los verkocht aan een west-Vlaming en het frame en de wielen etc zijn door een maat van me weer doorverkocht waarna die weer naar Duitsland is gegaan blijkbaar.
Heb wel alle papieren enzo nog gewoon hier liggen 🙂26 december 2023 om 20:46 #823111hoe heb je die kuip van de groen/zwarte bravo pas gemaakt? want je moet toch heel de achterkant verstevigen om erop te kunnen zitten?

Hier nog een foto van het frame van de racer27 januari 2025 om 09:28 #827847Alweer een hele tijd geleden,
onlangs nog eens wat aan de si gepruld, deze is eerst eens stilgevallen tijdens het rijden, niet meer aan te gang te krijgen.
Bleek de ontsteking gaar te zijn, dus contactpunt en condensator maar vervangen.
Na het vervangen wou die nog niet lopen en toen heb ik eigenlijk een jaar niks meer aan hem gedaan, was er helemaal klaar mee.
Tot een paar weken terug mijn auto kapot ging en ik dus iets anders nodig had, blok nog eens los gehaald, en de kabel van de ontsteking naar de bobine vervangen, toen liep die weer als een zonnetje.

17 inch velofax voorvelg, 16 inch ciao achterDe voorvork van de si is wel gaar nu, toen ik hem kocht zat deze al vast, een kant los gekregen en die was nog heel netjes, andere kant was de binnenpoot eigenlijk slecht. Maar deze kon ik nergens nieuw vinden dus maar gewoon gereviseerd met de slechte binnenpoot, dat komt er nu dus uit.
Aangezien ik nu vaak schakelbrommer rij, en vroeger altijd superbravo’s met vario had, ben ik dat poelie systeem wel een beetje beu.
Dus nog wat leuke onderdelen gevonden;
– Originele vario set voor op de si. Helaas eentje zonder fietsstand, dus als iemand toevallig een vario klok heeft van het ander type en zou willen ruilen,…
– Origineel onbewerkt kickblok voor onder de Super Bravo, kan ik mijn brommertje van vroeger weer nabouwenPoelie systeem bouw ik wel weer op mijn citta. Die is nu volledig gestraald en staat in de grondlak tegen het roesten. (als ik daar nog ooit aan toe kom tenminste )

Kom er helaas wel niet goed uit hoe de voorvario weer gemonteerd moet worden,
Ik heb uiteraard die ring die normaal achter de koppeling zit, en ook een afstandsbus.
Ik veronderstel dat alleen die afstandsbus over de krukas moet bij een vario systeem?
Ook is de binnendiameter van die afstandsbus veel te groot voor de krukas en zit deze er eigenlijk los overheen, hebben ze me misschien de verkeerde mee gegeven?
Dat was hem weer.
Groetjes, Niels6 februari 2025 om 14:56 #827932Vario deze week gemonteerd, wat een verschil.
Oorspronkelijk liep die niet goed, aangezien ik geen vario riem had, en er dus maar een poelie riem op had gelegd.
Ging 31 per uur met gigantisch veel overtoeren, door de slip van de riem uiteraard.Ook had mijn vario klok geen fiets stand, en aangezien ik twee vario klokken zonder fietsstand heb liggen, ben ik eentje even gaan ruilen bij Canton mopeds in Sittard voor eentje met fietsstand. Kan ik weer lekker fietsen… Voor zover dat mogelijk is met een versleten trapas, trapas bussen,….
Ook even een vario snaar en een achterrem kabel besteld bij JMPB, en een voorrem kabel van een velofax bijeen gezocht in mijn “magazijn” (lees stapel rotzooi bij elkaar).
Alles gemonteerd en nu heerlijk cruisen.

Vario setup monteren

Velofax voorrem, en remkabel.
Lijkt misschien een beetje een nutteloze verbouwing, maar dit remt echt 10 keer beter als een originele “Vespa” velg en rempot.
Het asje wat ik heb laten draaien is ook niet helemaal perfect dus dat moet opnieuw, binnenkort heb ik wel een draaibank ter beschikking dus dat komt wel goed.
Heb de velg nu maar provisoir gestraald en gespoten, maar binnenkort gaat de si terug volledig uit elkaar om alles te laten coaten inclusief de rempot, en dan monteer ik ook de teller aandrijving terug.
Bougie heeft een mooi kleurtje als je het mij vraagt…
lekkere top van 39. Beetje te snel voor de Belgische wet, maarja…Mijn lelijke bestickerde witte zijkappen liggen nu bij de straler die ze “zuiver” gaat stralen (stickers en loslatende lak eraf), en dan ga ik deze plastidippen.
Weet dat nieuwe kappen waarschijnlijk goedkoper zijn maar hou niet van weg gooien en plastidip heb ik nog liggen van een eerder projectje… Stralen kost me trouwens ook bijna niets…- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door TIES3930.
6 februari 2025 om 18:33 #827936Machtig dikke banden heb je erop liggen, zijn dat heidenau’s?
en was het nog gelukt met de afstandbus achter je voorvario?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.Machtig dikke banden heb je erop liggen, zijn dat heidenau’s? en was het nog gelukt met de afstandbus achter je voorvario?
Hey Bram,
Voor is 2.75×17, achter 3.00×16, beide van het merk Kenda, type moet ik morgen effe kijken.
Voor past goed, achter is het nipt, denk dat er nog een centimeter speling is tussen de band en het middenstuk van de brug.En ja, heb er gewoon die afstandsbus achter gestoken, riem lijkt recht te lopen, maar vind het raar dat die bus zoveel speling heeft op de krukas.
Kan me ook totaal niet herinneren hoe dat bij mijn brommers vroeger zat, maar het loopt. 😀- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door TIES3930.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.