- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 12 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 8 maanden geleden door AA-T.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
18 september 2012 om 20:08 #284259
Even kort over mijzelf
Ik ben Thijmen en ben ondertussen al enige tijd aan citta’s en vespa’s aan het sleutelen.
Zo’n 16 jaar geleden is de interesse in de citta’s en vespa ciao’s begonnen toen ik de brommer van m’n vriendin moest repareren.
In de tussentijd veel aan het sleutelen geweest en ondertussen een redelijke verzameling opgebouwd.
Ondertussen samen met een kameraad een fijne werkplek opgebouwd waar ik in mijn weinige vrije tijd even kan ontspannen en sleutelen.Na enige tijd overwegen toch maar besloten een topic te openen waarin ik de brommers en de andere creaties ga posten.
De brommers:
Citta 1:
Met deze citta ben ik al erg lang aan het sleutelen. De brommer was in zo’n brakke staat dat wanneer ik weer iets gerepareerd had mijn vriendin er ongeveer een week op kon rijden voordat het volgende onderdeel kapot liep :boos. Voordat ik mijn huidige werkplaats had kon ik helaas niet alles zelf doen en schoot het niet echt op.
Nadat de brommer enkele jaren in de kelder heeft gestaan dit jaar besloten hem helemaal onder handen te nemen.Dat heb ik geweten ook, want ondertussen zijn alleen het frame en het voorwiel nog van de oorspronkelijke citta. Deze zomer besloten er een kickblok onder te zetten omdat mijn vriendin de brommer niet goed aan kon rennen of fietsen.

Blokje en brug gepareld, hittebestendige lak en de brug in 2 componenten gespoten. Nieuwe kick-krukas erin gezet en natuurlijk ook alle pakkingingen en keerringen vervangen. Nieuwe lagers erin geperst, nieuwe ketting, nieuwe trapasspietjes en seegering. Ook de trappers maar meteen gepareld en opnieuw gespoten.

Vanaf dat de afstelling klopte prachtig lopen. Helaas begon het blokje na een aantal dagen niet meer mooi te lopen. Lang zitten denken wat het kon zijn en kwam toen tot mijn grote schrik tot de ontdekking dat de nieuwe lagers in de nog prima uitziende lagerpassingen waren gaan vreten. Daardoor allemaal schilfers in het blok en dus vegen in de cilinder. 🙁
Dus, maar weer opnieuw beginnen. Alles weer netjes gemaakt en met Loctite de lagerpassingen en lagers weer mooi laten passen. Nieuwe cilinder erop en hopen dat het nu klaar is.
Voorvork ook gereviseerd en nieuwe km teller gemonteerd.Deze winter wordt het frame en de wielen gespoten en komen er nieuwe stickers op. Updates volgen nog.:lol
Citta 2:
Dit is de citta voor dagelijks gebruik. Helemaal origineel gekocht, maar helaas ophangpunt afgebroken van originele carters.Setup:
* Originele bromcarters en krukas.
* Standaard 50cc cilinder met eurocilondro LC kop en radiateur.
*70mm poelie.Evo blokje
Evolution blokje gekocht met Mazzu krukas. Helemaal gereviceerd, laten parelen en in hittebestendige lak gezet.
Nieuwe 46mm Polini cilinder erop en powerfiltertje. Ondertussen een 90 graden filtertje erop gezet.

Na een aantal jaren dit project maar weer opgepakt. Dit blok is nu gemonteerd onder een ciao frame.
Kickstart Speedengine
Vorige week begonnen met het in elkaar zetten van mijn kickstart speedengine. Nieuwe kickstart speedengine, 21mm inlaat, nieuwe kickkrukas. Natuurlijk ook weer nieuwe pakkingen en keerringen. Avionic cilinder en mdm uitlaat.
Zit momenteel nog te wachten op het uitlaatspruitstuk wat ik laat maken voor de mdm uitlaat. Wanneer deze binnen is ga ik weer verder met dit projectje.:swinging

Vespa Ciao
Frame aanpassingen:
* Bevestiging zadel aangepast van mix zadel naar gewoon zadel.
* Framebuis geplaatst.
* Spatborden aangepast.
* Tomos flexer voorvork geplaatst en balhoofdcups afgedraaid naar ciao afmetingen.
* Vaste lagers in voorwiel gemonteerd.
* Aangepaste stuurstop en remhouder voorwiel.
* Rvs koelvloeistoftank onder framebuis.
* M stuur met snelgas.
* Voetremset.Setup:
* Speedengine met 13mm carburateur.
* Pinasco silver 42mm met aangepaste eurocilindro lc kop en polini radiateur.
* Mazzuchelli race krukas.
* Leovinci circuit uitlaat.
* Polini variateur met 100mm schijven.

Ook dit project weer stof af geblazen en lopend gemaakt. Alles weer uit elkaar gehaald en aan het opknappen. Nieuwe bandjes gemonteerd en het frame gaat komende week in de grondverf.

Ciao sprinter 1
Frame aanpassingen:
* Achterspatbord verbreed en zijkanten dichtgemaakt.
* Frame stang geplaatst.
* Tomos pack r voorvork geplaatst en balhoofdcups afgedraaid op afmetingen ciao.
* M stuur met snelgas.
*Voorspatbord gemaakt.
*Achterkant aangepast voor 108mm schijven.
* Zadelpen ingekort en zadelpan aangepast.Setup:
* Polini evolution engine met 46 Polini en vollewanen mazuchelli krukas + powefilter.
* Malossi multivar met 100mm schijven en 1e versie Ivano schaal.
* Malossi race vertanding.
* Ninja usine.
* 1e versie verstevigde driehoekslager en Moparts racing RVS moer.

Ciao sprinter 2:
Frame aanpassingen:
* Zadelveer vervangen door frameveer mountainbike.
* Framestang geplaatst.
* Spatborden verbreed, en zijkanten dichtgemaakt.
* Frame aangepast voor 108mm schijven.
*Tomos revival voorvork geplaatst en balhoofdcups afgedraaid naar ciao afmetingen.
* Vaste lagers in voorwiel gemonteerd.
*Clip on stuurhandles met snelgas.
* Zijkant frame aangepast en verstevigd voor zij-inlaat.Setup:
* Simonini 3 taps engine met 46mm Pinasco silver cilinder.
*Malossi multivar met 108mm schijven.
* Bromvarioas.
*Fm Racing uitlaat.Kaptein Mobylette 1:
Mobylette gekocht uit 1965. Geheel in originele staat. Blokje zat helaas wel vast. Ondertussen de nodige onderdelen verzameld en nu begonnen met sleutelen en chroom opnieuw laten doen.
De kaptein in zijn huidige staat. Nog veel werk aan te doen :lol. En het mooiste, hij is in de jaren 60 in mijn woonplaats gekocht.

Remmen is angst18 september 2012 om 20:53 #456710Nice begin van de perso, zien we graag ;)!
19 september 2012 om 17:20 #456862Zijn er niet veel die met zulke strakke blokjes een perso openen 😀
19 september 2012 om 19:47 #436091zeeeer mooie verzameling blokjes, fijn om tezien dat sommige mensen echt passie voor citta en ciao hebben en er ook zoveel geld in stoppen
20 september 2012 om 05:09 #457426ziet er allemaal gelikt uit

ga zo door.:)
22 september 2012 om 08:24 #491595Gaave brommertjes alemaal
Je bent niet van het halve werk 8)6 oktober 2013 om 12:15 #460773update: laatste brommer toegevoegd in beginpost. Nog druk aan het sleutelen met de ciao, maar alvast een paar foto’s.
Remmen is angst6 oktober 2013 om 14:15 #493136Leuk dingetje die Kaptein! Geen problemen meer gehad met de Citta van je vriendin? Je schreef dat de lagers waren gaan invreten op het carter, maar eerder schrijf je ook dat ze erin geperst zijn? Hoe doe je dat dan precies want ik stel me voor dat als je ze er koud in perst je lagerpassing dat niet zal kunnen waarderen.
En hoe is het met de Ciao? Staat mooi met spaakwielen!
6 oktober 2013 om 17:44 #493145Dank je Wilk1985, de kaptein heeft ondertussen gezelschap gekregen. Wil ze deze winter gaan aanpakken. Gelukkig heb ik geen problemen meer gehad met het blokje van de citta van m’n vriendin. Hij heeft alleen nog een klein dipje die ik nog wil verhelpen. Bij het vervangen van de lagers verhit ik de carter en doe daarna de lagers er pas in, maar zet ze nog heeeeel licht onder de pers om zeker te weten dat ze er helemaal in zitten en ook recht.
De ciao heb ik vanmorgen voor mijn werk net grofweg in elkaar gezet. Heb erg veel moeten aanpassen en ben er nog niet. Maar het eind komt in zicht, en dan kan ik het geheel laten verchromen en spuiten.
Remmen is angst18 oktober 2013 om 17:15 #492304Vanavond het eerste rondje gereden op de ciao.:lol Vind alleen de top nog wat te laag liggen met de standaard cilinder. Ik overweeg om over te stappen op een speedengine met een 42mm pinasco.
Nog even wachten op het koeltankje en dan eens wat langere afstanden maken. Met een beetje mazzel is deze zaterdag in elkaar gelast en kan ik ‘m dit weekend monteren.
Remmen is angst24 oktober 2013 om 22:40 #493193Ik kwam hier neuzen om de foto,s van de Tomos vork in de Ciao te bekijken, maar je heb nog meer eye candy zie ik wel

Echt weer een voorbeeld van een goeie perso die op 1 of andere manier onder de radar blijft.Maar die vork aanpassing is het wel waard zeg, want dat staat ERG netjes in de Ciao

En speedegine met 42mm pina is een mooie combo die zeker wel gaat bevallen
25 oktober 2013 om 04:43 #493195JAAAAAH! die past dus, hahah,
nu weet ik wat ik ga vragen voor kerst een tomos flexer vork 😀in ja je hebt een zeer net perso en een zeer net blokje liggen en de setup van de ciao ziet er erg “made to kill“ uit
word er helemaal blij van+10 van mij !
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.25 oktober 2013 om 17:11 #493197Nice =)
Leuk spul allemaal 😉26 oktober 2013 om 21:43 #493206update: Foto koelvloeistoftank toegevoegd. Nu alleen nog beugeltje maken. Twijfel nog of hij onder of boven de stang moet komen.
Remmen is angst27 oktober 2013 om 13:55 #493211Ben jaloers op je 90 cc kit 😛
Netjes man 🙂 Ga zo door 😀 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.