Vespa-Ciao.NL
:: Telleraandrijver past niet op 14 spaaks Grimeca wielen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Telleraandrijver past niet op 14 spaaks Grimeca wielen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Paul86
    Topic starter

Hallo,

Afgelopen jaren heb ik mijn vespa si opgeknapt. Bij een laatste detail loop ik vast. Ik heb de originele velgen vervangen door 16 inch Grimeca velgen, daarnaast moest ik een nieuwe telleraandrijver erop zetten, want de oude is kapot gegaan. Echter, de nieuwe telleraandrijver valt niet helemaal over de moer tegen de velg aan zoals voorheen. In de oude situatie lijkt er een dikkere soort afdichting te zitten, maar die kan ik geen nieuwe vinden. Weet iemand hier de oplossing voor? Ik heb een foto van de oude en de nieuwe situatie toegevoegd. Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groeten,
      Paul20220404_20314920240424_212908

Joor
      Donateur

Dat viltje moet je overzetten van de oude naar de nieuwe.

Paul86
        Topic starter

Beste Joor, bedankt voor je reactie. Dat was mijn gedachte ook, maar als ik dat doe blijft er nog steeds veel ruimte over tussen het viltje en de velg. Ik heb gekeken naar een nieuw viltje, maar kreeg het niet gevonden bijvoorbeeld bij JMPB. Ik heb wel een andere telleraandrijver gekocht bij Zandri, maar daar zit een kunststof afdichting op de telleraandrijver. Op zich houdt dit het stof uit de telleraandrijver, maar de opening tussen de velg en de telleraandrijver blijft bestaan. Wellicht is dit niet erg, maar ik heb er te weinig verstand van…

Joor
          Donateur

Voorwielen van onze brommertjes zijn erg irritant.
            Probeer wat met de moertjes en ringetjes te spelen tot het zit zoals jij wil en alles goed werkt.

Paul86
            Topic starter

Ok, bedankt voor de tips, dan ga ik aan het sleutelen!

niek1992
              Bijdrager

Het gedeelte wat je door het gat moet steken, dien je af te knippen/zagen/vijlen tot een lengte zodat deze goed tegen de velg aan zit. De telleraandrijver heeft aan de velgkant een ruimte die over de conische moeren hoort te vallen. De viltring zorgt er vervolgens voor dat er geen zand e.d. in het wormwiel kan komen en daarmee onnodig slijt. Normaliter komt die viltring nieuw bij zo’n set. Welke heb je gekocht? Linkje?

Wim
                Bijdrager

Het lijkt dat de contramoer die je tegen conische moer draait niet in de aandrijver past.
                  Dus de aandrijver moet toch over die moer vallen. En dan zo diep dat de aandrijver
                  net niet, of met de ruimte er tussen van een dunne vilten ring, tegen de velg aanligt.
                  Dus de aandrijver moet diepte genoeg hebben om dat te kunnen herbergen.
                  En/of je past dat aan, veel van wat je nu koopt is aftermarket spul dat bijna past.
                  Het gat in de aandrijver te klein?
                  De moer te groot?
                  Moer te dik? Te dun? Moet er een ringetje bij?
                  enz enz.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Paul86
                  Topic starter

Beste Niek,
                    Ik heb deze er nu op zitten: https://www.jmpbonderdelen.nl/telleraandrijver-vespa-ciao-als-origineel.html
                    Van Zandri heb ik deze gekocht: https://www.zandri.nl/telleraandrijving-vespa-si-ciao-p1-radical.html
                    Bij de versie van Zandri lijkt een viltje te zitten, maar er is een kunststof ring meegeleverd.

Paul86
                    Topic starter

Hoi Wim,

Dat idee heb ik ook steeds, maar een diepere telleraandrijver kan ik niet vinden. Het zal dus waarschijnlijk een creatieve oplossing worden 😉

Groeten,
                      Paul

Wim
                      Bijdrager

Beide aandrijvers lijken toch genoeg diepte te hebben.
                        Heb je tegen je conische moer wel zo’n heel plat moertje(contramoertje)
                        aangedraaid? Daar zou die aandrijver toch met gemak overheen moeten vallen.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Paul86
                        Topic starter

Dat moet ik even nakijken. Ik ben nu een weekje op vakantie, dus daarna kijk ik het na en kom er op terug. Dank voor de tip!

Groeten,
                          Paul

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.