:: Té soepele voorvork, Citta
-
Zo lang ik de Citta had veerde de voorvork prima. Niet te zacht, niet te hard, prima.
De Citta is compleet uit elkaar geweest en inmiddels al weer voor driekwart opgebouwd.
Loop ik tegen het volgende aan:
Toen ik de voorvork uit elkaar haalde en ging reviseren viel me op dat in 1 poot alle olie nog zat, de andere was in de loop der jaren leeg gelopen. Maar, het veerde prima.
De voorvork was na het uit elkaar halen heel netjes, geen overtollig vuil en slijtage.
Ik heb beide olie keerringen vervangen en weer in elkaar gezet.
Het veerde ( nog voor het olie vullen) gigantisch soepel en slap. Slapper als voor de revisie.
Citta gewoon op de standaard gezet, met een klein trechtertje en slangetje beide voorvorkpoten gevuld met de juiste voorvorkolie tot het de vulnippeltjes uit liep. Genoeg leek me.
Er was mij verteld bij de brommerzaak dat de olie ook voor vering en demping zou zorgen.
Maar na het vullen van de olie is het dezelfde slappe soepele vering als voor het olie vullen.
Ik denk dat als ik er op ga rijden het net de kamelenrace op de kermis is.
Weet iemand mij te vertellen of deze extreme soepelheid hoort bij een Citta of heb ik iets fout gedaan met het olie vullen?
Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...
WimBijdrager
De olie heeft vooral een smerende functie.
Meestal krijg je SAE15 of 20(dun) mee als vorkolie.
Doe eens als probeersel SAE 50 er in.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
SharkDonateur
Ja of zat er wel genoeg in? beetje inveren en je kan misschien nog heel wat olie bijvullen?
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.