Vespa-Ciao.NL
:: Te korte pistonpen

Home Forums Techniek Motorisch Te korte pistonpen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Citta-ciao
    Topic starter

Ik heb onlangs een 43mm cilinder aangeschaft.
      Enkel heb ik de pen 12 zuiger met verloop busjes naar pen 10 gemaakt.
      Nu heb ik alleen nog maar in pen 10 uitvoering een 31mm pistonpen. Terwijl de orginele bijgeleverde pistonpen pen 12 33mm lang is.
      Mijn vraag is kan het kwaad als ik een korte pistonpen. Dus de 31mm ga gebruiken?
      Krijg ik hier geem problemen mee, en gaat de pistonpen dan niet “rammelen” door de speling van het verschil tussen de 33mm en 31mm pistonpen?

En ik ga met een standaard gevlakte cilinderkop rijden, ik rijd graag zonder koppaking. Kan dit, of tikt de zuiger dan tegen de kop aan?

MitchelSi
      Bijdrager

Kan je de te lang niet voorzichtig inkorten met een veiltje?

Si rijder Mitchel

Citta-ciao
        Topic starter

Dat is een pen 12 pistonpen.
          Ik heb de zuiger van pen 12, naar pen 10 gemaakt met 2 busjes!

zevenenergie
          Donateur

Ik heb onlangs een 43mm cilinder aangeschaft. Enkel heb ik de pen 12 zuiger met verloop busjes naar pen 10 gemaakt. Nu heb ik alleen nog maar in pen 10 uitvoering een 31mm pistonpen. Terwijl de orginele bijgeleverde pistonpen pen 12 33mm lang is. Mijn vraag is kan het kwaad als ik een korte pistonpen. Dus de 31mm ga gebruiken? Krijg ik hier geem problemen mee, en gaat de pistonpen dan niet “rammelen” door de speling van het verschil tussen de 33mm en 31mm pistonpen? En ik ga met een standaard gevlakte cilinderkop rijden, ik rijd graag zonder koppaking. Kan dit, of tikt de zuiger dan tegen de kop aan?

De pen zal niet heen en weer rammelen, als hij 2 mm korter is. En je zal ze de kost moeten geven die met een te korte zuiger pen rond rijden.

Ik zelf, ben er absolute geen fan van.
            De pen schuift, namelijk wel heen en weer en dan ontstaat er een situatie dat de pen naar 1 kant schuift en bij 8000 toeren (heel beschaaft toerental) heb je dan een verstoring van het evenwicht van +/- 2kg en klappert je zuiger 2x 8000 = 16.000  keer per minuut tegen de wand van de cilinder.
            Dan kan je je misschien wel voorstellen hoe belangrijk de correcte lengte van een zuigerpen is.

Ik zou een 43mm aluminium koppakking gebruiken ook al is de kop gevlakt.

Hij komt dan niet tegen de zuiger aan.
            Gebruik je een standaard pakking dan kan dat randje van de pakking dat naar binnen steekt heet worden en detonatie veroorzaken. Pingelen. (En dat wil je niet)
            En een “gevlakte” standaard kop op een 43mm cilinder heeft een behoorlijk hoge compressie dus de kans dat dat gebeurt is reëel.

RAV77
            Bijdrager

je kan ook een pistonpen los kopen zoal hier :

https://josdijkman.nl/pistonpen-10-x-33.html

maar of dat met die zelfgemaakte verloopbusjes goed blijft gaan ?

aangezien de pistonveertjes normaal gesproken maar net  de buitenkant raken van je pistonpen om deze op zijn plek te houden .

en in je huidige situatie nu waarschijnlijk alleen maar tegen je verloop busjes aan komt , kan het goed zijn dat de piston pen tijdens het rijden , de pen veertjes passeert of er mee uitdrukt en tegen je cilinderwand gaat aanlopen .

het beste is de juiste zuiger te vinden die zelf al voor pistonpen 10 is , daar zit normaal gesproken ook de pistonpen bij die er in hoort.

zevenenergie
              Donateur

Die busjes die in de handel zijn, zijn prima geschikt voor niet al te snelle setups.
                Vroeger hadden we een winkeltje hier op het forum waar ze in het assortiment zaten. (Zou trouwens leuk zijn als dat winkeltje weer terug kwam) 🙂

Ik zou die zuiger pen van Jos Dijkman afraden. Hij heeft wel de goede lengte maar is erg zwaar.
                Ik weet niet welke cilinder je hebt gekocht maar als je de orginele zuiger pen in de versie 10mm kan vinden of een andere met een groter gat kan vinden, zou ik deze niet kopen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.