:: Tank ontroest met hg roestoplosser, nogsteeds roest
-
Had de tank ontreoest met hg roestoplosser, had m tot de nok gevuld. Echter viel mij op na zaklamp schijnen dat er alsnog bruin zat op de linkerwand van de tank. Heb het spul zoals voorgeschreven gebruikt en denk zon 16 uur laten staan. Daarna uitgespoeld met water. Kwam ook veel stank en een roestlucht af. Is dit vliegroest en zou dit misschien nog losweken heb hem nu in de 98 staan misschien komt t nog los? Snap het niet waarom hij niet roestvrij is mooi. Heb met spoelen echt stukken roest uit gat kraan zien komen. Zal fotos maken morgen.
Lees net ook dat fosforzuur het werkzame product roest omzet naar fosfaat wat ook bruin kan zijn.
JelleModerator
Maar na het ontroesten moet je de tank wel behandelen met tankcure oid.
Ik had mijn citta’s ook ontroesten met azijn. De tank was weer mooi blank ijzer
Maar binnen no time weer roest.
Vermoed dat de ethanol in de benzine hier de dader in is.
Dus nu staan ze weer in de azijn, daarna ga ik ze reinigen, ontroesten en met coating van tankcure behandelen…
Verdund zoutzuur is ook een goede roestoplosser…
Ik heb net een tank ontroest waar 20 jaar benzine in had gestaan. De benzine was compleet bedorven.
De lucht die daar van af kwam was niet om te harden, en had een bruin zwarte laag achter gelaten in de tank. Echt een puinhoop.
Ook was de tank gaan roesten aan de binnenkant.
Die zwart bruine laag kreeg ik niet weg met tinner, zuur en zelfs aceton had er geen vat op.
Ik heb met HG vloeibare gootsteen ontstopper verdunt met water 1:3 die zwartbruine troep in een halve dag uit de tank gekregen. Ook het meeste roest ging er uit.
Daarna heb ik de tank met azijnzuur nog een dag in de zon (hitte versnelt het zuur) gezet en daar na de tank heel goed geschut en gespoeld.
Na het spoelen begint de tank meteen opnieuw te roesten.
Een liter water met een scheut fosforzuur (75%) heb ik gebruikt om de tank na te spoelen en zo het roest te stoppen.
De tank is nu weer mooi blank van binnen.
De tank is van een (4 takt motorfiets) en heeft verder geen behandeling meer nodig.
Bij een twee takt zit er olie door de benzine en is er na het na spoelen met verdunt fosforzuur al helemaal geen na behandeling meer nodig.
Ik vind die tankcure producten meer iets voor als je tank zo geroest is dat hij poreus dreigt te worden. Dan is zo,n laagje een uitkomst.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.