Vespa-Ciao.NL
:: Tank ontroesten met succesformule van Youtube

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Tank ontroesten met succesformule van Youtube

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

Shark
    Topic starter

Ciao ragazzi!
      Ik heb een aantal jaar geleden een prima ciao in onderdelen overgenomen. Nergens roest, behalve ja… de tank. Zie fotoroest2roest1

Om het nog wat erger te maken, ik heb dat frame vervolgens een jaar lang open en bloot buiten laten staan. De foto hierboven is dus van hoe hij er nu uit ziet.

Nu zag op een niet nader te noemen bekende website met filmpjes een gozer die een eigen recept heeft getest ten opzichte van het CRC Evaporust.

Ik heb eerder in andere gevallen al met azijn gewerkt, hier verkopen ze dat met 10% zuurgehalte. Mwa, niet echt geweldig.

Het Citroenzuur+baking soda+afwasmiddelrecept zit er nu 18 uur in en ik als ik naar binnen gluur zie ik dat de meeste roest al weg is.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe lang ik het erin moet laten zitten, maar ik ga denk ik voor 48 uur.

Ik zal de resultaten hier posten.
      Verder ben ik niet van plan om een coating te gebruiken… gewoon meteen spoelen drogen en tweetaktolie erin en een volle tank benzine.

• Dit onderwerp is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door Shark.

Wim
      Bijdrager

Ja klopt, is trouwens al vele malen beschreven hier. Zoek: citroenzuur.

125 -200 gram citroenzuur in de tank, vullen met kokend water, dop erop, af en toe draaien/schudden, 2-3 dagen later tank schoon.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
        Topic starter

Kijk het filmpje maar even Wim. Het werkt juist niet met alleen zuur en dat wordt nou juist uitgelegd, waarom en hoe.

zevenenergie
          Donateur

Ik ken dat filmpje 🙂  en het lijkt mij the way to go.
            Maar ik vind 48 uur best wel lang, ook al tast het het staal dat niet geroest is nauwelijks aan.
            Had je de tank ontvet van te voren? Want vettigheid van de mengsmering voorkomt dat zuur er goed bij komt.
            Spoelen met een klein beetje fosforzuur in water, voorkomt dat de tank gelijk weer vliegroest krijgt.
            In cola zit fosforzuur, dus daarmee kan je de laatste spoeling doen.

Ik ben benieuwt naar het resultaat !

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.

Shark
            Topic starter

Nee ik heb er verder helemaal niks mee gedaan. Geen ontvetter gebruikt, volgende keer beter. Misschien wat isopropanol, dat verdampt snel, scheelt weer in het milieuvriendelijk afvoeren.
              Ik zal kijken of ik ook in de tank kan filmen.

Overigens schuimt/bruist de reactie gigangisch (bij mij veel meer dan in het filmpje, misschien omdat ik baking soda gebruikt ipv washing soda).
              Dus als je de mix voorbereid, zorg dan voor een emmer of mengkuip o.i.d, zodat de boel niet overstroomt.

In de hals van de tank, daar waar de tankdop zit, kan ik zien wat de staus is in feite, er zitten nu nog een paar putjes met roest in. Als dat weg is. vermoed ik dat de rest ook wel klaar is. Maar inderdaad, omdat de vloeistof het metaal nauwelijks aantast, scheelt het me een hoop gehannes om de tank weer opnieuw te vullen als ik dus zie dat het nog “ff moest”.  Vandaar 48 uur voorlopig als tijdsduur.

Wim
              Bijdrager

Ja ik ontvet wel eerst vóór het citroenzuur er in gaat. De tank moet schoon zijn behalve de roest. Dat werkt bij mij perfect, ik denk al 20x een tank zo gedaan. Ik ga geen andere dingen proberen en dus het filmpje ook niet kijken.
                Mijn eigen manier werk me zo gemakkelijk daar wijk ik niet meer van af.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

zevenenergie
                Donateur

Snap ik.
                  Wat je met alleen citroenzuur als voordeel hebt, is dat de roest gemakkelijker los laat, omdat het onderliggende metaal sneller oplost dan de roest zelf.

Maar Ik zou het filmpje toch even bekijken Wim. Want dit recept tast het metaal niet aan alleen de roest. De kans dat een verroeste tank gaat lekken op de verroeste plekken is daardoor een stuk kleiner dan met alleen citroenzuur.

3

Shark
                  Topic starter

Ik had zelf uiteraard wel geduld om 48 uur te wachten, maar wilde JULLIE niet in spanning laten 😀

roest3

na 24 uur brandschoon. Heb ook met zo’n klein camera’tje (hoe heet zo’n ding) de binnenkant van de tank bekeken en ook daar geen roest meer. Ik verwachtte eigenlijk dat na het proces er een soort dikke drap met roestdeeltjes uit zou stromen, maar het was meer een soort gelige dunne vloeistof. Die heb ik opgevangen en daar ligt nu de middenstandaard in te baden.

Alles bij elkaar is was het denk ik 5 euro aan spullen.

Dus nogmaals samengevat:

per 1 liter water:

• 100g citroenzuur
                    • 63g baking soda (E500)**
                    • “een beetje” afwasmiddel

**voordat je meteen “bakpoeder” gaat kopen, dat is niet hetzelfde!

Volgorde:
                    1. Eerst water in een hoge emmer doen
                    2. dan citroenzuur erin
                    3. dan baking soda
                    Dit gaat bruisen als een gek vandaar de hoge emmer
                    4. nadat het bruisen gestopt is (duurt 2 minuten of zo) gewoon een beetje afwasmiddel erin. Tja wat is een beetje, zie filmpje, maar zeg maar een paar keer knijpen in de fles als je 3-5 liter mix aanmaakt.

borat

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 2 weken geleden door Shark.

zevenenergie
                    Donateur

Wow, Over brand schoon gesproken….
                      Tanks voor het delen :thumb

Koen
                      Bijdrager

Ziet er erg goed uit!
                        ik loop ook tegen hetzelfde probleem aan met mijn ciao. Ik heb een keer proberen te ontroesten met azijn, maar dat roestte meteen terug. Ook al had ik de tank goed doorgespoeld, nog even in baking soda laten staan en meteen gevuld met mengsmering. Wat heb je bij deze methode gedaan na het ontroesten? Want ik ga deze denk ik eens uitproberen.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door Koen.

Shark
                        Topic starter

Dat weet ik niet meer, ik geloof gewoon wat diesel of wd40 of zo. Ik denk niet dat het veel uitmaakt, zolang er maar een vet laagje opzit. Dat frame staat nu in een droge verwarmde ruimte onbehandeld (ook geen tankdop) en zie geen nieuwe roest ofzo. Misschien dat azijn verder in de “poriën” dringt en sneller roest veroorzaakt?

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door Shark.

Koen
                          Bijdrager

Oke dankjewel! Dat zat ik ook al te bedenken, want azijn tast ook gewoon het metaal aan en misschien is dan doorspoelen en wat olie niet genoeg. Maar dan ga ik dat binnenkort eens proberen!

ciaolover
                            Bijdrager

ik ga het wellicht ook doen. geeft dit veel geurhinder? m.a.w. kan je het gewoon in je huis doen?

Koen
                              Bijdrager

Als het goed is geeft een citroenzuur oplossing niet echt geurhinder. Als ik het opzoek zorgt het zelfs als een soort lucht verfrisser.

Shark
                                Topic starter

nee het is vrijwel geurloos, het ruikt niet naar citroen 🙂
                                  Enige waar je wel echt rekening mee moet houden als je dat in de keuken doet, is het schuimen tijdens het toevoegen van baking soda (E500). Het goedje is wel veilig voor metaal, maar bijvoorbeeld cement (dus bijvoorbeeld beton of bestrating) tast het wel aan

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 4 weken geleden door Shark.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.