Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Super sappen?Smering?
- Dit onderwerp bevat 55 reacties, 39 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 1 maand geleden door Dr Gonzo.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 maart 2010 om 13:39 #207379
Ik ben van mening dat teveel mengen eigenlijk niet goed / niet nodig is.
Als je blokje perfect is afgesteld is 1 op 50 goed, heb je echt een toerenblok / 80cc dan moet je beginnen met 1 op 45.Ik doe zelf altijd 1 op 45.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel4 maart 2010 om 15:12 #207380Dan ga ik 1:45 ook maar eens proberen.
Kwa olie kun je dus net zo goed mengen met knaken olie van de Action als duur spul van Castrol?
Ben benieuwd.
4 maart 2010 om 16:11 #207381In de jaren 60 en 70 kreeg je uit de mixpomp langs de weg 1 op 25 in NL. Alle Kreidlers, zundapps, batavussen, magneeten, DKWs, Puchs etc. hadden volgens het boekje allemaal 1 op 25 nodig. Het ciaotje van toen (1968—-) reed dus ook op die vette drab. Alles raakt sneller verstopt en gaat dichtzitten met kool. Vespa was in die tijd echt het merk die je het lichtst kon smeren. Bijvoorbeeld de Vespa 50 van 1963 moest je volgens het boekje al 1 op 50 smeren terwijl een Kreider Florett of Batavus Whippet van hetzelfde bouwjaar 1 op 25 nodig hadden. De kwaliteit van de smeermiddelen is dermate verbeterd dat het vespaatje altijd veilig met 1 op 50 kan.
10 oktober 2015 om 17:28 #208257
AnoniemOud topic en misschien een beetje appart om hier in verder te gaan i.v.m. Gerarduz.. Nogmaals, Rust in vrede maat

Ik ga hier toch verder op in aangezien hier al veel informatie bij elkaar staat.
Had laatst geen mengsmering meer staan voor de brommer dus was ik naar de mengsmeringpomp gereden hier in het dorp.
Brommer liep daarna niet heel slecht, maar heb het wel eens beter meegemaakt (Vooral de zure geur en het snel beginnen te roken stationair koud)Laatst in Duitsland geweest en maar direct een 10 liter jerrycan meegenomen voor de brommer: ARAL octaan 102.
Heb deze 1 op 45 gemengd met castrol 2T olie en het resultaat is echt verbluffend: De brommer rookt eigenlijk zo goed als niet meer en de uitlaatgassen ruiken best lekker zelfs 😀 Geloof dat deze benzine nu 1,50 per liter kost in Duitsland.
Het rijden is ook veel fijner: Merkbaar iets meer koppel (Denk dat je het vooral met vario heel goed merkt) + het blok ‘klinkt’ gezonder voor mijn gevoel. Heb wel ooit eens een verhaal gelezen dat octaangehaltes boven de E95 niet goed zouden mengen met 2takt olie, maar er zijn ook veel tegenhangende verhalen hierover.. Mijn ervaring is dus zeer goed 😀 En voor dat tankje van 2,7 liter hoef je het qua prijs ook niet te doen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het blok er van binnen uit zou zien als ik met deze mengsmering zou blijven rijden.Wisten jullie trouwens dat octaan 102 nu ook in NL verkrijgbaar is? Het zal duurder zijn dan Duitsland, maar opzich wel de moeite waard als je met een zeldzame cilinder gaat rijden bijvoorbeeld.
http://competition102.com/faq/
Met de castrol olie ben ik trouwens ook tevreden, wel ben ik benieuwd naar een 102 mix met de motul 710 olie (Volsyntheet) verkrijgbaar bij jmpb. Lijkt mij ook een lekker sapje 😀
http://www.jmpbonderdelen.nl/motul-700-2t-tweetaktolie-1-liter.html
Overigens heb ik dezelfde benzine nu in de auto getankt (Golf 3 gti 8v), en die loopt ook een stuk netter ermee: Rustiger stationair en trekt een stuk soepeler door (vooral goed merkbaar in de lagere toeren).
Voor degene die dit topic interessant vinden is dit topic misschien ook wel leuk om eens te checken, staat veel info in:
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=40259&hilit=alkyd
Pies,
Joris
23 februari 2016 om 23:38 #208287Bump van een oud topic…
Ik mix zelf mijn mengsmering(1:25 met euro 95, Castrol 2T A747 en Fuel Fit additive)..
Ik rij met een redelijk normale setup maar wel hoogtoerig afgesteld en merk dat deze mix die ik maak het een stuk beter ‘doet’ dan normale mix of mix met (voorheen)TTS…Zijn er mensen die ook A747 gebruiken en bv last krijgen van geroeste krukassen oid?
Ik gebruik die olie omdat ik die ken uit hoogtoerige 26 cc blokjes en uit de kartwereld, vandaar dat ik dacht 2-takt = 2-takt en hoe vetter hoe beter als je meer toeren maakt…Klopt mijn theorie?24 februari 2016 om 06:00 #2082881:25 is veel te rijk. Meng eens 1:45 of gewoon op 1:50 en laat eens weten of hij het nog steeds beter ‘doet’.
Ik ben benieuwd
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel24 februari 2016 om 06:13 #208289Herr FlicK :
1:25 is veel te rijk. Meng eens 1:45 of gewoon op 1:50 en laat eens weten of hij het nog steeds beter ‘doet’.
Ik ben benieuwd
Hij gooit er nog meer in en als iets goed rijd zal ik nooit 1.2.3 iets anders aanraden want zolang het rijd rijd het.
24 februari 2016 om 10:45 #208286Als je met een redelijk standaard setup rijd dan is in principe speciale olie of meer dam 1:50 niet nodig.
Maar als je je carburateur uitrust met een kleine sproeier om meer toeren te kunnen maken, dan rijd je dus met een arm mengsel. In dat geval is het wel een goed idee.
1:25 zag je vroeger veel op tank doppen staan. sommige tank stadions mengde afgewerkte olie door de benzine. Dan had je nog wel eens pareltjes in je bougie. Maar dat zijn vervlogen tijden.
Ik zou met een schraal mengsel rond de 1:40 gaan zitten.Bij een setup word het Max. toerental en je powerband hoofdzakelijk bepaalt door je uitlaat. Het is dan wel zo dat je cilinder hoge toeren moet kunnen faciliteren. De sproeier(s) (En de rest) word dan zo gekozen dat de het koppel het hoogst is binnen de powerband.
lees ik het goed dat je verschillende oliën door elkaar mixt?
Dat zou een minder goed idee zijn, sommige race olien kunnen daar niet tegen, het is dan zelfs belangrijk dat je tank eerst goed leeg is, voor je een race mengsmering tankt.
Bij een redelijk standaard setup geen probleem maar wel een beetje zonde van die dure oliën.Hier ook even de Haagse vertaling
Dat leest wat makkelijker.;)As je met een reidelijk standaahd seitup rèd dan is in prinsipe speisiale aulie of meâh dam 150 nie naudag.
Maah as je je carburateuâh ùitrus met een klène sproeieâh om meâh toere te kunne make, dan rèd je dus met een arrem mengsel. In dat geval is ut wel een goed idei.
1:25 zag je vroegâh veil op tank doppe staan. sommige tank stadions mengde afgewerkte aulie doâh de benzine. Dan hattie nog welles pareltjes in je bâhgie. Maah dat zèn vevlauge tède.
Ik zâh met een schraal mengsel rond de 1:40 gaan zitte.Bè een seitup wogt ut Max. toeretal en je pâhwâhband haufdzakeilijk bepaalt doâh je ùitlaat. Tis dan wel zau dajje silindâh hauge toere mot kunne fasilitere. De sproeieâh(s) (En de res) wogt dan zau gekauze dat de ut koppel ut haugs is binne de pâhwâhband.
leis ik ut goed dajje veschillende oliën doâh elkaah mixt?
Dat zâh een mindâh goed idei zèn, sommige race aulien kunne daah nie tege, tis dan zellefs belangrèk dajje tank eâhs goed leig is, voâh je een race mengsmering tank.
Bè een reidelijk standaahd seitup gein probleim maah wel een beitje zonde van die dure auliën.Ik vind het trouwens wel leuk hoe jij met je brommers bezig bent, Net effe anders
24 februari 2016 om 11:11 #208290Bedankt voor de reacties..
@ Zevenenergie: Ik woon alleen in Den Haag, Ben een in Limburg geboren en in Duitsland en de UK opgegroeid en ik kan geen touw vastknoppen aan jouw ‘Haags’ …:'(
Ik mix geen oliën door elkaar ik mix benzine, castor olie en een additief die de castor stabiel houdt..meer niet…
Ik heb geen koolaanslag, brommer ruikt ‘lekker’ en heeft het naar zijn zin op wat hogere toeren…Verder heb ik zoiets van; als ik dan toch zelf mix dan kan ik beter gelijk een goed mixje maken, en dit is het recept dat ik ken….Die paar euro extra voor de Castrol en de Briggs&Stratton Fuel Fit heb ik graag over voor een goedlopend blokje..
Ik rij met 1:25 a 1:30 in ieder geval safe en het loopt allemaal ” gesmeerd” ,zonder kool aanslag of prestatie verlies…
ben het verder met Lennaert eens dat elk elk blokje anders is en dat als je iets gevonden hebt dat werkt je het zo moet laten….
24 februari 2016 om 15:13 #208291Ik heb een hele rits offtopic verwijderd hier, laten we hier verder praten over de smering etc en de rest over de PM afhandelen
24 februari 2016 om 19:51 #208292Lennaert :
Herr FlicK :
1:25 is veel te rijk. Meng eens 1:45 of gewoon op 1:50 en laat eens weten of hij het nog steeds beter ‘doet’.
Ik ben benieuwd
Hij gooit er nog meer in en als iets goed rijd zal ik nooit 1.2.3 iets anders aanraden want zolang het rijd rijd het.
Klopt Lennaert ik mix er ook Fuel-fit van Briggs&Stratton bij om de castor olie ‘ stabiel’ te houden en tegen roest of andere corrosie die je kunt krijgen als je op castor olie rijd…
Linkje naar product:
>>Klikkerdeklik<< -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.