:: Stuurslot verwijderen Vespa Si (zonder sleutel) – How To
-
SharkTopic starter
Deze link is alleen voor een ciao en de plaatjes lijken niet te werken, maar niet erg want in mijn geval gaat het om een Si. Frame weggebracht naar de poedercoater en op het laatste moment dacht ik, shit, dat slot – waar ik de sleutel niet van heb – zit er nog in:
Ik wist niet hoe het geheel in elkaar zat, maar zag wel dat het afdekplaatje het cilinderslot blokkeert:

Belangrijk: laat eerst wat WD-40 of andere kruipolie inwerken, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Dat plaatje zit met een soort perspennetje in het frame gedrukt en kun je gewoon met beleid en een beiteltje loswormen. Ik drukte het beiteltje net onder het “hoedje” van de pen, en dan terwijl je richting pen drukt, op het uiteinde van de beitel zachtjes tikken met een blokje hout of hamer o.i.d. zodat je een soort wig effect hebt. Als het pennetje genoeg eruit is gewurmd op die manier, kun je met de beitel gewoon van onder naar boven tikken en floept ie eruit:

je ziet dan dit:

Omdat ik echt totaal geen tijd had om te boren, heb ik maar even 14 seizoenen MacGyver gekeken en leren lockpicken.
Beetje zoeken naar de juiste pick, maar na wat wiebelen (“raken“) met deze jongen:

had ik het slotje open, (slotje draait voor zover ik kon zien tegen de klok in), dus die kant op duwen tijdens het raken. Voila:

en dan hoef je het oude slotje alleen nog maar even eruit te tikken van onder naar boven. Let wel op dat er een veer achter/om het cilinderslot zit.

Als je geen setje lockpicks hebt, is het wel lastiger natuurlijk, maar zo’n setje is niet duur en ik vind het sowieso handig kleine stukjes gereedschap om soms iets in kleine hoekjes of zo te doen. Ik ben zeker geen pro in lockpicken, maar raken kan iedereen, je hebt daar geen gevoel bij nodig zoals bij single pin picking waarbij je een voor een de pinnetjes voelt. Kwestie van even wat verschillende picks proberen en een kind kan de was doen, echt waar. Als er helemaal geen beweging in zit, door roest of mechanische schade, dan zal je alles toch moeten uitboren.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.