Vespa-Ciao.NL
:: Stuur van SI wiebelt na harde krak

Home Forums Techniek Problemen oplossen Stuur van SI wiebelt na harde krak

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Metalhead
    Topic starter

Gister reed ik met m’n SI, waarna ik opeens een krak hoorde bij het stuur. Opeens wiebelde het stuur erg, alsof de band vrijwel leeg was. Dat was niet het geval. Net keek ik even en ik kan mijn voorvork 2 á 3 cm heen en weer bewegen. Weet iemand wat er mis mee kan zijn? Bij lagere snelheden wiebelt het stuur meer. Dit lijkt me logisch, maar hopelijk helpt het bij de beeldvorming van het probleem.

Crullie
      Donateur

Die grote moer die naast/onder het stuur zit, is die nog wel goed vast ?
        Het lijkt of je balhoofd los zit, onder en boven de stuurplaat zitten grote moeren die waarschijnlijk los zijn gekomen.

TICKLING BARN

Metalhead
        Topic starter

Zo te zien is dat het ja! Nu was de onderste moer al vrij oud en lelijk, maar er zit nu ook een barst in. Net is die geheel doorgescheurd, waardoor de kogeltjes van de kogellager eruit vlogen. Is een goede vervangingsset? Hij ziet er namelijk anders uit.

Crullie
          Donateur

Dat kon wel eens de goede set zijn hoewel ik nog een borgring en de bovenste dopmoer mis.
            Anders mail je Q-Parts even en vraag je hun ook even voor de zekerheid.

Controleer ook even voor je besteld of het schroefdraad van de balhoofd zelf nog in orde is, kan maar zo zijn dat dat ook beschadigt is.

TICKLING BARN

Metalhead
            Topic starter

Hm ik ga er vanuit dat het schroefdraad nog goed is. De onderste moer was kapot, ik hoop dat dat het enige probleem was. Ik ga de set bestellen en laat daarna weten of het gelukt is!

freddy k
              Bijdrager

Zeker je lagers vervangen !
                En goed invetten !
                mvg

Metalhead
                Topic starter

Oh goed dat je me herinnerd aan invetten! Moet ik per se kogellagervet gebruiken, of mag het ook WD40 zijn? Klinkt misschien nooby, maar ik wil natuurlijk niet wéér alles vervangen 😀

Wilk1985
                  Moderator

Metalhead :
                    Oh goed dat je me herinnerd aan invetten! Moet ik per se kogellagervet gebruiken, of mag het ook WD40 zijn? Klinkt misschien nooby, maar ik wil natuurlijk niet wéér alles vervangen 😀

Zeker geen WD-40 gebruiken hiervoor. Voor een paar euro heb je Kroon lagervet bij de bouwmarkt of fietsenmaker waarmee je lager jarenlang gesmeerd blijven.

freddy k
                    Bijdrager

Ik gebruik wapen vet van het leger :p
                      Ideaal voor ruwe omstandigheden.

Metalhead
                      Topic starter

Heb ‘em vervangen en nu werkt ‘ie weer perfect! Bedankt iedereen!

Crullie
                        Donateur

:thumb :swinging Toch wel speling vrij deze keer, anders knapt het zo weer 😉

TICKLING BARN

Metalhead
                          Topic starter

Ja, deze keer wel! Alleen ben ik één kogeltje kwijtgeraakt in het proces 🙁 Kan dit veel kwaad?

SpeedyVespa
                            Donateur

zolang het maar 1 kogeltje is zou dit niet zon ramp zijn.:thumb

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.