Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Stuur heeft soort zwaar draaipunt bij linksaf
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 9 maanden geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
24 juni 2022 om 23:59 #816027
Hey mensen.
ik heb een andere snorbrom gekocht maar deze stuurt wat vaag en voelt niet goed. Als ik rechtsaf ga dan stuurt hij lekker soepel maar wil ik linksaf dan voel ik een soort weerstand waar ik overheen moet en als ik daar dan overheen ben dan draait hij wel weer wat soepeler. Het voelt erg vaag aan alsof je frame krom is ofzo dat je meer moet mee bewegen met je lichaam om de bocht door te komen. Heeft iemand een idee wat dat kan zijn en hoe dit op te lossen met eventueel een how to ? Gaat trouwens volgens mij om een vespa piaggio mix ( zie foto )
25 juni 2022 om 01:42 #816030Dat klinkt als een probleem met een balhoofdlager, maar heb daar zelf geen ervaring mee dus dat weet ik niet zeker.
Ik heb 2 vragen:
1. Heb je de Ciao met dit probleem gekocht, of is dit gekomen nadat je zelf iets hebt gesleuteld?
2. Heb je het probleem ook bij stilstand? En is het een specifiek punt wat stroef is, of het hele deel naar links sturen?25 juni 2022 om 02:54 #816031Ik vermoed dat je balhoofd iets te vast is aangedraaid.
Even met een waterpomptang de onderste een klein stukje losser draaien en het probleem is verholpen (wel de moer die erboven zit vast houden met een sleutel (of een andere tangl
25 juni 2022 om 18:52 #816036Mijn Citta had dat probleem ook. Balhoofdlagers vervangen en het was weer klaar.
29 juni 2022 om 05:17 #816083Thnx voor de tips. Is er hier mss een how-to over hoe deze te vervangen voor de vespa ciao?
29 juni 2022 om 05:19 #816084@rikkert996 :
1: Probleem was al met aankopen van de vespa.
2: heb het gevoel dat hij het alleen doet als ik rijd, bij stilstand voel ik deze weerstand niet maar hoor wel iets een piepje tegen het einde van het sturen als hij stilstaat en dan naar links draai met het stuur29 juni 2022 om 10:01 #816090Zijn er misschien kabels/bedrading rond het balhoofd die te strak
komen bij stuuruitslag?Het kan zijn dat er een deukje in een balhoofdlagerschaal zit door een keer
het balhoofd te strak draaien. Eén of meer kogeltjes drukken dan een deukje in de schaal.
Men merkt daarna op dat het te strak staat, zet het balhoofd daarna weer losser,
maar de schade is al gemaakt, je voelt tijdens sturen constant een puntje van weerstand.
Vervang dan de hele set.
https://www.jmpbonderdelen.nl/balhoofdset-compleet-citta-ciao.htmlGr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.29 juni 2022 om 10:26 #816091Ik had ooit ergens wat online weggehaald en als afbeeldingen opgeslagen,
was even zoeken, dit zijn ze.
Misschien heb je er iets aan.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.