Vespa-Ciao.NL
:: Stroef

Home Forums Techniek Problemen oplossen Stroef

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Delirium
    Topic starter

Ik weet niet meer waarom ik mijn blok uit elkaar haar haalde, maar toen ik hem vervolgens weer in elkaar zette…liep alles ineens heel stroef. En met ‘alles’ bedoel ik de krukas/zuiger. Als ik aan de krukas draai nu(of aan het vliegwiel) dan is er nouwelijks beweging in te krijgen. Hij draait ook niet zoals normaal, als je normaal aan het vliegwiel draait en los laat veert hij als het ware iets terug, maar nu als je loslaat dan stopt hij gewoon meteen. Ik heb mn blok gewoon weer normaal in elkaar gezet nadat ik hem uit elkaar gehaald had. Ik heb het ‘een en ander’ al nagekeken…; shimringen zitten goed, lagers zitten goed, lager komt niet tegen oliekeerring aan. Dit had ik allemaal dus al gecontroleerd. Het rare is dat hij vrij loopt als je de cilinder er nog niet op hebt. Maar voor zover ik weet is er nix mis met de zuigerveren ofzo:S

Iemand een idee?

JayL
      Bijdrager

misschien dat ringetjes dat tussen je vliegwiel en koppeling moet zitten…. die had k vorig keer verkeerd gemonteerd :lol loopt sinds paar kms slomer :boos… maar blok moet over een paar weken weer uit elkaar, dus maak k nu geen zorgen over

platte kant moet op vliegwiel

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

zit er spanning op, draai even een moer op de tap, gelijk met de bovenkant en geef er een klap op.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

Delirium
          Topic starter

@ cruelman…denk je nou echt dat ik dat vergeet?:P

@ Herr Flick, weet je het zeker?
            Gewoon een tik op een van de tapeinden van de cilinder geven?

KennyVespa
            Bijdrager

neeeeeeeeeeee

op je krukas duhhhhhh

er zou wel veel spanning op je krukas staan, draai er een moer op precies op de hoogte van het tapdraad, anders sla je je krukas draad plat en dan kan je hem weggooien, en gewoon een normale klap, en geen “ik sla een scooter kapot slag” 😉

hansieb
              Moderator

Niet mee gaan rijden ofzo , ook gedaan na 5 km lagen de lagers eruit.

Gewoon goed kijke desnoods je blok weer uitelkaar… het moet gewoon soepel draaien

Spanning er idd uit slaan door te pielen met de hamer enzo

Delirium
                Topic starter

O tikken tegen de kruk….dat had ik ook al gedaan maar dat had niks geholpen.

@ Hansieb, blok uit elkaar is geen probleem hoor:P Dit word de 17e keer in 2 weken al.

Verder nog suggesties?

hansieb
                  Moderator

Ik zou je blok eerst maar eens gaan centreren , dus zuiger en cilinder eraf vliegwiel eraf.

Dan met de hamer op de punten bij het carter tikken en rustig op de krukas tikken om hem zo gecentreerd te krijgen.

Hij moet gewoon lekker soepel draaien , krijg je dit niet voorelkaar dan zou ik het blok weer uitelkaar halen.

P.s ik neem toch niet aan dat je het blok al 17 keer met dezelfde lagers in en uitelkaar hebt gehaald ? dan zijn die lagers nu wel redelijk gaar.

Delirium
                    Topic starter

Nee na 15 keer kreeg ik een ander carter met ook een lager erin, was nog helemaal goed
                      Maar gaar lijken ze me niet, ze draaien nog perfect soepel.
                      En dat centreren heb ik allemaal al 17 keer gedaan, maar zoals ik in het begin al zij; alles gaat pas stroef lopen zodra de cilinder erop komt.

Delirium
                      Topic starter

Heb het probleem gevonden; de krukas zelf. Er is een stuk afgesleten waar de lagers op zitten. Hierdoor vallen de lagers zonder probleem om de as en heeft hij veel speling is het carter, waardoor hij vervolgens weer aanloopt.
                        Ik zoek dus een nieuwe kruk.

Deze kan closed.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.