Vespa-Ciao.NL
:: Stotteren bij lage toeren

Home Forums Techniek Problemen oplossen Stotteren bij lage toeren

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

JannikBravo
    Topic starter

Dag allemaal

Ik heb sinds 150km een polini 43mm race cilinder en kop geinstalleerd. Inrijden verloopt tot nu toe perfect alleen zit ik nog wat vast met de afstelling. Bij lagere toeren pruttelt/4takt hij enorm dus hij loopt te rijk. Als ik wat door trek dan is dit weg en krijgt hij voldoende benzine dus. Kan je met zo een setup een sproeier vinden die voor de hele toerenrange goed werkt? Ben ik nog te vroeg met afstellen? Bedankt alvast!

Setup:
      Elektronisch bromblok met grote inlaat
      65cc polini race kit
      13/13 carb
      72 sproeier
      Polini luchtfilter (malossi had ik ook maar veel herrie alleen wat minder 4takten)
      Gianelli fire uitlaat
      Malossi multivar met 5gr rollen, standaard drukveer en witte trekveren van malossi

Wim
      Bijdrager

Ja pas op dat je niet met een te arm mengsel inrijdt. Probeer eens een 70 sproeier.
        Je bent wel wat vroeg met afstellen.
        Gebruik een ngk 6 bougie.
        Is dat stotteren ook bij goed warme motor?
        Conclusies alleen bij warme motor.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

JannikBravo
        Topic starter

Dag Wim

Ja voor de zekerheid had ik de 72 gestoken zodat ik zeker rijk genoeg zat. Vanaf hoeveel km zou je zeggen dat ik kan afstellen? Ik wou gewoon voor het inrijden al redelijk goed zitten qua sproeier. Uiteindelijke afstelling dacht ik na 500km?
          Stotteren is ook bij warme motor ja. Ik heb nu wel een ngk 7, hier op het forum gelezen dat bij 65cc je wel een 7/8 mag steken. Waarom zou 6 hier beter zijn? Heb ik dan geen kans dat de bougie punt veel te heet wordt?

Groetjes

Marc
          Bijdrager

Ik had vorige week een soort gelijk iets.
            Pruttelde als ik weg wou rijden.
            Als ik op gang was reed ie perfect.
            En tussen 3 kwart en vol gas zat niet veel verschil in power.
            Probeer is een groter maatje sproeier

JannikBravo
            Topic starter

Dag Marc

Inderdaad, 3/4 en volgas maakt niet zo veel verschil precies… Ga eens een grotere proberen. Is het pruttelen weg bij u nu?

Wim
              Bijdrager

Nee, tijdens inrijden wordt de bougie 6 niet te heet, je vermijd immers hoog toerental en langdurig op één toerental rijden. En de 6 is sowieso ruim voldoende tot 65km/u. Dat gaat je setup waarschijnlijk niet halen. De 6 is beter om met een rijker mengsel te rijden, de 6 slaat amper vet omdat deze warmer is.
                500km moet je zelf weten. Ik doe 800 – 1000 maar ook met stappen het toerental opvoeren.
                Daarna ga ik pas de juiste sproeier, bougie, combi zoeken
                Je moet daarvoor immers langdurig op een hoogste toerental rijden, wil jij dat al bij 500 doen, oké, veel succes daarmee  😉

Gr. Wim.

JannikBravo
                Topic starter

Oke dan ga ik ook gewoon tot 1000 inrijden. Klinkt logisch voor bougie 6 inderdaad, dan steek ik die even terug. Hij is wel heel vlot ook op lagere toeren dus 65 halen lijkt me wel realistisch maar dan is de 6 dus nogsteeds voldoende. Wat versta jij onder “langdurig op 1 toerental”? Is dit 30 seconden of eerder 2 minuten? En vanaf wanneer trek je eens kleine stukjes (10 seconden ofzo) door op meer gas?
                  Bedankt voor de info Wim!

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door JannikBravo.

Wim
                  Bijdrager

30 seconden is tijdens inrij zeker wel al langdurig.
                    Meer (vol)gas. Ja dat mag altijd wel. Vol gas is niet verboden.
                    Hoog en langdurig hoog dus toerental wel zoals ik zei.

Het is juist ook de bedoeling dat je veel varieert met de gashandle en toerental.
                    Dus ook vol gas mag juist. Het toerental bepaald.
                    Meer gasgeven is meer koeling en dus ook meer smering.
                    Dat is wat je ook zeker wilt. Landurig gas dicht, afremmen op motor is not done!
                    Dat betekend geen benzine, geen smering, geen koeling.

En ja, een vario is lastig met inrijden indien deze met al hoog toerental vertrekt.
                    Je(ik wel) hoort en voelt het ook of een cilinder fijn draait of nog verder ingereden dient.
                    Het is eigenlijk niet uit te leggen.
                    Cilinders met een ruwe afwerking, dus stalen cilinderbus, willen een veel langere inrijperiode.
                    Terwijl ik met een bijv. Mahle cilinder/zuiger set met NiKaSil wand nieuw uit doos de set laat warmdraaien en direct volgas naar 10.000tpm en niet inrijden. Die is klaar zo uit de doos.
                    Dat zijn ook sets van 1000,- minstens.

Gr. Wim.

JannikBravo
                    Topic starter

Oke dan ben ik dus zeker wel goed bezig. Ik doe het zoals je beschrijft zonder langdurig afremmen op de motor etc. Ik ga dan de ngk 6 terug steken dan loopt hij misschien ook al beter op dit rijk mengsel en zo mijn inrij-kilometers verder afmaken.

Thanks

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.