Vespa-Ciao.NL
:: Stootrand

Home Forums Techniek Motorisch Stootrand

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Raal
    Topic starter

Iemand zei me dat een stootrand in een cilinder niet normaal is en slecht ervoor. maar ikzelf denk dat het heel normaal is als je er een poosje mee gereden hebt. dus nu is mijn vraag: is een stootrand wel of niet normaal??

kevinboos
      Bijdrager

ik denk dat je hiermee wel een antwoord op je vraag hebt

Uitleg stootrand:

Kijk je hebt last van massa-traagheid.

Ik zal het even simpel proberen uit te leggen.

Je gaat je citta inrijden en je blijft steeds op een constant toerental rijden.
        Je zuiger gaat zich zetten naar je cilinder, al dan niet gepaard met slijtage.
        Dus na een tijd ben je klaar met inrijden en je zuiger en cilinder zijn mooi op elkaar aangepast. Nu denk van dan ga ik hem eens keer kijken wat er allemaal niet in zit in dat cilindertje van me.

Dus hup dat gas open. Wat gebeurt er nou:

Omdat het toerental omhoog loop zal de middelpuntzoekende kracht groter , en door de massatraagheid van je zuiger zal de drijfstang meer uitrekken. Staal is namelijk elastisch.
        Dus je zuiger komt hoger te liggen. Maar aangezien je nooit nog op zo’n hoog toerental hebt gereden is je cilinder op dat punt nog helemaal niet aangepast op je cilinder.

Je moet niet denken dat het mm zijn wat de zuiger hoger komt te liggen.

Dus je krijgt last van slijtage wat weer nadelige gevolgen heeft op je levensduur van je cilinder.

Moet je maar een kijken bij cilinders waar veel km meer gereden is. De stootrand is dan HEEL duidelijk voelbaar. Denk dan maar eens in wat er met je zuigerveren gebeurd als die het verschil in een keer moeten overbruggen.

MET DANK AAN HET CITTA FORUM

Frenkie
        Bijdrager

Goeie uitleg!!
          Oplossing is dus gewoon je cilinder goed inrijden. En dus niet altijd constant blijven rijden (ik denk dat iedereen dat verhaal nu wel zal kennen).
          Mocht je een 2e hands cilinder kopen die wel een dikke stootrand heeft (een kleine heeft vrijwel elke cilidner), ga dan gewoon niet meteen dikke toeren draaien. Maar doe net alsof je hem nog een beetje moet inrijden.

douwe
          Bijdrager

een stootrand komt over et algemeen overal voor ook bij auto’s en is vrijwel normaal deeze kan je late uithone maja gewoo slijtage dus

Frenkie
            Bijdrager

Klopt, als deze erg dik is bij auto’s noemt men het ook wel eens een “luie motor”

douwe
              Bijdrager

die kende ik nog niet 😛

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.