Vespa-Ciao.NL
:: Steeds lekke koppakking

Home Forums Techniek Problemen oplossen Steeds lekke koppakking

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AvManen
    Topic starter

Hallo allemaal,
      Ik zit met een probleem.

Ik heb het probleem dat mijn koppakking elke keer lek is. Cilinder en kop zijn beide gevlakt.

Na montage gaat het koud prima, netjes stationair etc. Wanneer de brommer warm wordt is het gedaan, knallen langs de koppakking en niet meer stationair lopen.

Squish zit op +- 1,1mm, dus ook niet te strak. Compressie rond de 12 bar. Originele koppen geprobeerd en polini kop.

Weet iemand wat ik hier nog aan kan doen?

SuperSi
      Bijdrager

Draai je het boeltje wel gelijkmatig en even hard aan?

Wim
        Bijdrager

Probeer eens zonder pakking.
          Mits beide vlakken een haaks en vlakke passing op elkaar hebben.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

AvManen
          Topic starter

Dat heb ik ook al geprobeerd.
            Dit gaat goed totdat deze warm is geweest, dan komen de knaller er tussen vandaan.

FSC 72
            Bijdrager

Je gebruikt wel metalen koppakkingen neem ik aan?

Ik zou een setje nieuwe draadstangen proberen. Als de schroefdraad van 1 draadstang beschadigd is en daardoor niet net zo vast als de andere aangedraaid kan worden, zit de pakking daar iets losser en zou hij daar misschien telkens ertussen uit kunnen schieten bij 12 bar.
              De getapte gaten binnenin goed schoonmaken met bijv. remmenreiniger en niet vergeten om ze compleet droog te blazen met perslucht.
              T is maar een ideetje maar voor een paar euro wel t proberen waard.

Wim
              Bijdrager

AvManen wrote:

Hallo allemaal, Ik zit met een probleem. Ik heb het probleem dat mijn koppakking elke keer lek is. Cilinder en kop zijn beide gevlakt. Na montage gaat het koud prima, netjes stationair etc. Wanneer de brommer warm wordt is het gedaan, knallen langs de koppakking en niet meer stationair lopen. Squish zit op +- 1,1mm, dus ook niet te strak. Compressie rond de 12 bar. Originele koppen geprobeerd en polini kop. Weet iemand wat ik hier nog aan kan doen?

Hij praat al over squish en compressie 12bar.
                Ik ga er dan ook wel een beetje vanuit dat alles perfect gemonteerd is, en
                ook in perfecte staat is.

Maak en monteer eens een koperen pakking, ipv alu. gebruiken.

Draai de kop aan met ringen en een druppel olie onder de kopmoeren en draai de kop vast met
                11-12Nm(1,1-1,2Kg)

En dan na rustig goed warmdraaien/rijden de eerste keer met de nieuwe pakking, motor uit,
                en dan met de warme motor steeds één kopmoer even iets los draaien, olie onder de moer,
                en weer aandraaien met 15Nm(1,5Kg), afkoelen, klaar. (hoop ik 😉 )

Gr. Wim.

Jelle
                Moderator

Welke cilinder heb je eronder zitten?

AvManen
                  Topic starter

De draadeinde zijn wel goed, kan de moer met de hand helemaal naar beneden draaien.

Koperen pakking heb ik ook al aan gedacht, moet alleen even zien hoe ik deze wil gaan maken.

De cilinder is een 43mm Autisa, aluminium cilinder met een bus van staal. De cilinder rijdt wanneer alles goed afdicht echt heerlijk. Daarom zou ik dit probleem graag eerst verhelpen i.p.v. een andere cilinder te monteren.

Wim
                    Bijdrager

De draadeinde zijn wel goed, kan de moer met de hand helemaal naar beneden draaien. Koperen pakking heb ik ook al aan gedacht, moet alleen even zien hoe ik deze wil gaan maken. De cilinder is een 43mm Autisa, aluminium cilinder met een bus van staal. De cilinder rijdt wanneer alles goed afdicht echt heerlijk. Daarom zou ik dit probleem graag eerst verhelpen i.p.v. een andere cilinder te monteren.

Je kan die aanhaalvolgorde ook met een alupakking proberen hoor.

Gr. Wim.

zevenenergie
                      Donateur

Je kan ook eens kijken waar hij precies lekt, soms als de kop gevlakt is om een hogere compressie te krijgen blijft er maar een dun stukje over tussen het decompressie gaatje en de cilinder.
                        Dan moet het allemaal  wel heel er vlak zijn.

Soms heeft het te maken met een ongelijk voetpakking vlak door ongepaarde carters maar ook het niet monteren van koelkappen of bij een citta een ciao kapje monteren kan de oorzaak zijn.
                        Een oververhitte kop of cilinder kan krom trekken.

Soms is een te dikke voetpakking de oorzaak, deze krimpt door trillingen en dan gaat de kop loszitten.

Soms is het een los zittend tapeind door beschadigt schroefdraad.

Ik zou als ik zoveel klachten had  Na montage van de kop even een compressie test doen.

Zorg ook altijd dat je tapeinden en moeren schoon zijn en de draad gaaf is zo dat de moer vrijelijk draait.
                        Want anders kan je niet voelen of je de kop van af het begin van de montage vlak op de cilinder zit.
                        Het eerste begin moet je namelijk even met vingerspietsen gevoel de moertjes aandraaien om te zorgen dat de kop recht op de cilinder zit en dat gaat niet als ze zwaar lopen.

Want als de kop in het begin scheef zit en je draait de boel gelijk aan, dan  sta je 2 nul achter, want de pakking heb je aan 1 kant plat geperst.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Jelle
                        Moderator

Van dat type cilinder, zijn er een aantal scheef. Dwz de poorten zijn iets verdraaid tov Carter en cilinderkop. Misschien komt jouw decompressiegaatje verkeerd uit tov je cilinderkop?

Ik zeg niet dat dat het is… Maar je weet het nooit.

AvManen
                          Topic starter

Mijn cilinder staat er iets gedraaid op, maar niet zo scheef als dat ik op het forum heb gezien. Zal eens kijken hoe die gaten uitkomen.

Ik heb nu ook een lektest gemaakt, zo kan ik het blok op de werkbank testen.
                            Zal binnenkort wel een foto maken.

Ook heb ik een hulpmiddel gemaakt om de cilinder in de draaibank te krijgen, waarmee ik haaks op de boring zit. Misschien helpt dit nog wel.

Shark
                            Donateur

Als je zegt “warm is geworden” is dat dan echt meteen na de eerste keer een stukje te hebben gereden?
                              Het lijkt inderdaad alsof er iets krom trekt bij je, maar misschien is de bovenkant van de cilinder weliswaar vlak, maar niet perfect recht. Misschien inderdaad even checken op de draaibank dan of ie wel recht is 🙂
                              Ik zou verder alles uitsluiten, dus drie nieuwe tapeindjes, kan het daar niet meer aan liggen, zou je zeggen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.