Vespa-Ciao.NL
:: Starthendel vraag.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Starthendel vraag.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Leonardo1957
    Topic starter

Op de ciao zit een starthendel,ver ingedrukt decompressieklep werkt.
      Hendeltje beetje ingedrukt compressie voor te starten,dat begrijp ik.
      Wat gebeurd er als ik dit hendeltje een klein beetje ingedrukt hou voor te starten ??
      Kabeltje gaat niet naar de koppeling,hoe komt hij aan compressie ???

Thanks, Leonardo

IvanSaab
      Bijdrager

een beetje vaag uitgelegd?

maar als jij je hendeltje van de decompressie in houd neemt dat compressie weg, zo kun je makkelijker aanlopen. wanneer hij begint te pruttelen laat je hem los en door de klap compressie die hij dan opeens krijgt slaat hij aan.

soms moet je het gas ietsje erbij open houden of de choke inschakelen…

Lennaert
        Sleutelbeheerder

😕

Leonardo1957
          Topic starter

Ik heb zelf een puch dus vandaar mijn logica over in beweging stellen van de koppeling.
            Als ik van mijn partner de ciao hendel volledig in druk dan pas is de decompressiepen pas in werking gesteld.
            Ik zeg dan kabeltje inkorten zodat hij de decompressiepen eerder indrukt.
            Nu is dit een heel loos eind niks en dan pas in werking treden van de decompressiepen.
            Met of zonder choke geen verschil,vandaar de vraag bij openen van gat decompressiepen beter starten ??

Leonardo

Lennaert
            Sleutelbeheerder

Ik begrijp er alsnog geen ruk van.

Wat is nou precies je probleem..? Je brommer wilt niet starten? Of vraag je je af waarom het hendeltje helemaal in gedrukt moet worden voordat je de DEcompressie werkt en dus niet tegen de compressie maar er doorheen duwt?

Leonardo1957
              Topic starter

De vraag is volgens mij erg simpel,bij decomressiepengat open makkelijker aanlopen van de motor of niet.
                Ik wil namelijk het kabeltje vernieuwen.

Dr Gonzo
                Donateur

Die kabels zijn als het goed is precies op lengte..ik zou het dan eerder bij het beugeltje waar de kabel mee vast zit zoeken..Inkorten zou ik persoonlijk niet doen, koop een nieuwe en kijk naar het mechanisme op de cilinderkop of dat werkt zoals het hoort te werken..Er mag eigenlijk geen spanning op de kabel staan, als je dan een bocht maakt of aan de kabel trekt gaat dat klepje een klein stukje open en trekt je motortje valse lucht….(hoop dat ik het goed uitleg, ben net wakker)…:D

Edit*

Voor het geld hoef je het niet te laten…

https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/mechanisch/kabels/kabel-decompressie-vespa-ciao.html

Leonardo1957
                  Topic starter

Ja ik heb bij JMPB het kabeltje binnen,1 vaste lengte.
                    Echter mijn partner loopt zich blind om te starten,vonk en ontsteking uitstekend in orde,carburateur brandschoon,benzine doorvoer prima,echter je moet de hendel echt tot op zijn eind indrukken wil hij de decompressiepengat open zetten,dat bedoel ik dus.

IvanSaab
                    Bijdrager

in principe heb je decompressie niet eens nodig hoor, ik startte mijn vespa eerder ook altijd zonder….

is alleen om het starten een stuk makkelijker en aangenamer te maken. decompressie kan een oorzaak zijn voor het niet lopen dan zou hij vast in de kop moeten zitten maar in geopende stand… dan trekt hij valse lucht.

als hij niet start zou ik het toch ergens anders zoeken (zuigerveren?)

Wilk1985
                      Moderator

Je kan de kabel gewoon een stukje inkorten, knip het palletje op het eind eraf en daarna zet je deze erop:

https://www.jmpbonderdelen.nl/universeel/mechanisch/kabels-nippels/nippel-universeel-8-x-15.html

Dan zal je zien dat de hendel wat dieper ingedrukt wordt waardoor je decompressie beter werkt. Als je brommer dan nog steeds slecht start is er iets anders mis, je zou de brommer ook zonder het gebruik van de decompressie makkelijk moeten kunnen starten.

zevenenergie
                        Donateur

als ik het goed lees, denk jij dat het handeltje de koppeling laat aan grijpen net als bij een puch maxi.

Bij een ciao grijpt de koppeling aan door startschmenten in de koppeling. De koppeling slaat dus aan als je hem aanduwt of aantrapt met je trappers door de centrifugale kracht.

Omdat deze manier van aangrijpen van de koppeling niet sterk genoeg is om hem door de compresie te duwen hebben de constructeurs een decompressie klepje in de cilinderkop gemaakt.

De compressie word daardoor verlaagt en de motor kan nu wel draaien en starten.

Het hendeltje bedient dus het decompressie klepje in de cilinder. 😉

Het is dus een onderdeel van het start mechanisme van de ciao.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.