Vespa-Ciao.NL
:: Start slechter na 2 jaar stil staan

Home Forums Techniek Mechanisch Start slechter na 2 jaar stil staan

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Ruub
    Topic starter

Goedenavond,

Ik heb 2,5 jaar geleden een citta gekocht en bijna helemaal gerestaureerd. Ik heb er toen een paar keer op gereden en ik hoefde hem maar een duwtje te geven en hij startte.

Daarna heeft hij eigenlijk 2 jaar stil gestaan in een zeecontainer. Nu doet hij het nog wel maar ik moet wel echt even een aanloopje nemen om hem te starten.

Ik heb de oude benzine eruit gehaald en nieuwe benzine erin gedaan. De banden opgepompt. Is het verstandig om het hele blok weer los te halen en schoon te maken? Misschien hebben jullie wat tips. Ik wil hem gewoon goed lopend hebben zodat de volgende eigenaar er veel plezier mee kan beleven. Nadat ik hem 2 jaar geleden helemaal uitelkaar heb gehaald en wat nieuwe onderdelen erin heb gezet zijn er misschien maar 200km mee gereden.

Excuses voor het lange bericht, hopelijk kunnen jullie wat voor mij betekenen.
      Als er meer vragen zijn stel ze gerust.

Met vriendelijke groeten,

Ruben

Bart
      Bijdrager

Hi Ruub,
        Ik zou eerst de carberateur schoonmaken/ checken. Hier heeft 2 jaar lang benzine in stilgestaan.
        Je kan ook even je bougie bekijken/ vervangen, mogelijk ook de contactpunten als die erin zitten.
        Het kan ook zijn dat het blok even goed warm moet worden, en er een stukje mee rijden.
        Deze dingen lijken mij het meest aannemelijk om eerst te checken voordat je het blok eronder uit haalt.
        Hopelijk heb je hier iets aan.

RAV77
        Bijdrager

zou naast wat bart zegt , ook de benzine eruit halen als die er al 2 jaar inzit , en gelijk kijken of er geen vuil mee komt . want benzine blijft meestal maar een aantal maanden goed in een tank .
          is het gewoon schoon , dan pas nieuwe benzine in doen

Ruub
          Topic starter

Bedankt voor de reactie Bart,

Ik zal de carberateur en de bougie wel even bekijken. Er zitten inderdaad contact punten in. Die zijn alleen zichtbaar als je het hele blok eruit haalt toch?

Ik heb er al wel een paar keer wat mee gereden. Max 5km in 1 rit. Is dat genoeg of zegt u rijd even een uur erop?

Ruub
            Topic starter

zou naast wat bart zegt , ook de benzine eruit halen als die er al 2 jaar inzit , en gelijk kijken of er geen vuil mee komt . want benzine blijft meestal maar een aantal maanden goed in een tank . is het gewoon schoon , dan pas nieuwe benzine in doen

Bedankt voor de tips RAV,

Dit is de oude benzine. Zitten geen schilfers of iets dergelijks in. Maar is wel erg verkleurd, is dit goed of slecht? Of normaal?
              20240720_132705

RAV77
              Bijdrager

zou zie zo alle oude benzine eruit halen en vervangen voor nieuwe .

en dat kleurtje is ook niet echt fris meer wat je nu ziet , als je met die oude gaat rijden kan het extra problemen veroorzaken als het daar nog op start en aangezien dat het er 2 jaar al inzit heeft het zijn werking als goede brandstof allang verloren , zou dat in elk geval niet riskeren .

Ruub
                Topic starter

Ik had de oude benzine er al uitgehaald en vervangen door nieuwe benzine!

RAV77
                  Bijdrager

Bedankt voor de reactie Bart, Ik zal de carberateur en de bougie wel even bekijken. Er zitten inderdaad contact punten in. Die zijn alleen zichtbaar als je het hele blok eruit haalt toch? Ik heb er al wel een paar keer wat mee gereden. Max 5km in 1 rit. Is dat genoeg of zegt u rijd even een uur erop?

als je er al even mee hebt gereden is dat al goed dan blijft er ook geen oude benzine in je carburateur zitten , ik zelf start hem eens in de paar weken of rijd er dan even een stukje mee, mocht er een periode zijn dat ik er haast niet mee rij , dan kan het weer even doorlopen .

en als hij normaal rijd , dan hoef je niks met de contact punten te doen en gewoon met rust laten.
                    als het echt nodig is om bij contact punten te komen dat hij echt niet start en je wil ze controleren , kan dat ook zonder het blok eruit te halen , je haalt dan de koppeling eraf , draaid een beetje aan het vliegwiel tot je het rubber ziet , dat rubber dopje haal je eruit , en dan kijk je al op de contact punten .

Ruub
                    Topic starter

Bedankt voor de reactie Bart, Ik zal de carberateur en de bougie wel even bekijken. Er zitten inderdaad contact punten in. Die zijn alleen zichtbaar als je het hele blok eruit haalt toch? Ik heb er al wel een paar keer wat mee gereden. Max 5km in 1 rit. Is dat genoeg of zegt u rijd even een uur erop? _______________________________________________ als je er al even mee hebt gereden is dat al goed dan blijft er ook geen oude benzine in je carburateur zitten , ik zelf start hem eens in de paar weken of rijd er dan even een stukje mee, mocht er een periode zijn dat ik er haast niet mee rij , dan kan het weer even doorlopen .

en als hij normaal rijd , dan hoef je niks met de contact punten te doen en gewoon met rust laten. als het echt nodig is om bij contact punten te komen dat hij echt niet start en je wil ze controleren , kan dat ook zonder het blok eruit te halen , je haalt dan de koppeling eraf , draaid een beetje aan het vliegwiel tot je het rubber ziet , dat rubber dopje haal je eruit , en dan kijk je al op de contact punten .

Heb het weekend het hele blok eronderuit gehaald. Carberateur schoongemaakt, was eigenlijk helemaal niet vies. Vliegwiel ervoor weggehaald en alles zag er nog goed uit. De bougie was wel zwart en is met een messing borstel schoongemaakt en wat schuurpapier tussen de contacten van de bougie. Heb verder niet het hele blok losgemaakt alles wat ik kon zien even met een doek schoongemaakt maar hij heeft nog steeds moeite om met een duw te starten. Heb het gevoel dat ik nu nog langer moet rennen voordat hij aangaat. Enige andere tips waardoor hij sneller aangaat? Als hij eenmaal aan is rijd hij verder uitstekend zowel op de weg als stationair.

Bart
                      Bijdrager

Je kan de veertjes uit de startsegmenten halen dan draait de krukas direct mee met het achterwiel. In iedergeval dan makkelijker te starten:)
                        Maar dat is meer een omweg en niet echt het antwoord waarom het blokje niet graag start na stilstaan…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.