Vespa-Ciao.NL
:: Start probleem

Home Forums Techniek Problemen oplossen Start probleem

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wolfy
    Topic starter

Hallo, ik hoop dat iemand mij weer op weg kan helpen (met de Ciao).

Ik heb het volgend probleem met de Vespa Ciao (snorbrommer);
      Nadat de gaskabel begon te rafelen, heb ik een nieuwe gaskabel geplaatst. Daarbij heb ik ook de carburateur (sproeier etc..) schoon gemaakt en daarop een nieuw origineel filterhuis (met gaas) aangesloten. Dit is zorgvuldig en correct uitgevoerd. De Ciao startte daarna prima en ik heb er ongeveer 5 km goed mee gereden. Thuis aangekomen, hem uitgezet en wilde hem, na pakweg 10 minuten, weer starten. Dit laatste is niet meer gelukt. Normaal startte hij met 1 korte pendaaltrap direct (met choke).

Even nagelopen;
      De gaskabelgasschuif in carburateur werkt goed (en correct afgesteld). Een nieuw bougie geplaatst (NGK B6HS) elektr. afst. 0,55 mm), vonkt goed (mooi blauw). Originele sproeier is blijven zitten (weet de maat even niet precies meer, maar >35 <40)
      Aanvullend: motorblokje is mooi droog.

Normaal starten doet hij dus niet, maar als ik hem op de standaard plaats en als een dolle rond trap (met veel snelheid en kracht ca. 10 keer hard rond trappen (met choke in), dan start hij alleen op 100% vol gas (achterwiel draait snel, motor klinkt goed). Zodra ik de gashendel iets laat terug zakken (ca. 80 % vol gas), slaat hij direct uit.

Wie heeft er een idee wat hier aan de hand kan zijn?
      Zijn er zaken die ik kan uitsluiten? (bijvoorbeeld: verstopte uitlaat,etc..)

Alvast bedankt voor uw tijd

zevenenergie
      Donateur

Hoi,
        Ja een beetje lastig verhaal ik vermoed dat je sproeier met dit nieuwe dus schone luchtfilter een beetje te klein is. probeer eens 42 of 44. maar je kan dit ook testen door 1 of 2 gaatjes dicht te maken van het lucht filter.

Je zou ook nog een bougie NGK B5hs er in kunnen zetten, want ik meen dat die standaard is voor een snor.

Je kan nog even controleren of je decompressie klepje wel goed afsluit dat doe je door te kijken of hij compressie heeft.

Als tie hier voor goed liep, is het niet je uitlaat. en als je vonk mooi blauw is het ook niet je ontsteking.

Wolfy
        Topic starter

Hallo zevenenergie, bedankt voor de snelle reactie en de tips!
          Morgen en aankomend weekend zal ik één ander uitproberen.

niek1992
          Bijdrager

Kijk ook eventjes of je carb goed stevig aangedraaid zit op je inlaat. Zoals jij je situatie omschrijft, moet ik gelijk denken aan eeen carb die lucht/mengsel lekt.

Wolfy
            Topic starter

Bedankt voor jullie info;

Ben verder gaan zoeken en heb de cilinderkop verwijderd om na te gaan of de decompressie klep mogelijk lekt. Dit is niet het geval. Wel constateerde ik dat de cilinder erg licht naar binnen kon worden verplaatst. Met een pedaalslag kon ik de cilinder niet meer naar voren halen, de cilinder bewoog helemaal niet. Behalve als ik met de hand de koppeling in de voorpoelie ging roteren. Ik heb de voorpoelie verwijderd en merkte dat start segmenten niet tegen de binnenkant van het eigen binnenhuis klemden (geen weerstand bij het draaien ervan).

De beide veertjes zitten er volgens mij te ongespannen in. Moeten ze niet iets uitgerekt zijn zodat daarmee de voering aan de binnenkant van het huis wordt gezet? Er zitten ook twee rubbers in, zijn die misschien versleten (te kort)? (zie foto´s).

Misschien zie ik het verkeerd, maar het start segment moet toch altijd in het binnenhuis aangrijpen?

Kan iemand e.e.a. bevestigen of mij uitleggen? Bedankt!

[thumb=datas/thumbs/9640-dsc03811.jpg]9640-dsc03811.jpg[/thumb][thumb=datas/thumbs/9640-dsc03812.jpg]9640-dsc03812.jpg[/thumb]

niek1992
              Bijdrager

Zo is de koppeling bedoelt. als je met de hand draait aan de schaal, dan slaan de segmenten niet uit (zie het als rustig lopen met de brommer).
                pas als de schaal meer omwentelingen maakt (dusdanig dat de veertjes geen weerstand meer bieden aan de middelpuntvliedende kracht), zullen de segmenten uitklappen & zal je krukas meedraaien. Als je deze veertjes eruit haalt, dan zal die gelijk aangrijpen.

Verder ziet de koppeling er in orde uit.

Heb je toen je aan de koppeling draaide, wel de decompressie ingedrukt? Anders is het namelijk vrij lastig om deze door de compressie heen te duwen/draaien.

Wolfy
                Topic starter

Super!
                  Bedankt niek1992, voor de duidelijke info. Aan de middelpuntvliegende kracht had ik even niet gedacht.

Wat betreft de decompressie:
                  Bij het draaien aan de koppelingsegmenten, draaide de krukas en verplaatste de cilinder heel gemakkelijk omdat ik de cilinderkop al had verwijderd.

Als ik alles weer terugplaats (oude situatie), heb je dan misschien een toch idee waarom de Ciao bij het starten met het pedaal of bij aanlopen, bijna geen weerstand of tegendruk biedt. Het lijkt alsof hij de krukas niet mechanisch in beweging brengt. Slipt dan misschien toch het startsegment, i.p.v. stevig aangrijpen?
                  (Normaal was 1 stevige pedaalslag voldoende voor het lopen van de motor)

Bedankt voor de tijd.

ciao S
                  Bijdrager

Nieuwe zuigerveren
                    Nieuwe voet pakking
                    Nieuwe kop pakking
                    Dan heb je denk weer compressie

Gr Ciao S

Wolfy
                    Topic starter

Ook bedankt voor je reactie ciao S.

Ik heb al flink wat gedemonteerd, dus wellicht is het vernieuwen van de genoemde onderdelen een goede eerste stap om mee te beginnen en om iets uit te kunnen sluiten.
                      Een klusje voor aankomend weekend.

niek1992
                      Bijdrager

De startsegmentjes zullen de boosdoener niet zijn. Je geeft aan dat het motortje wel loopt, alleen wilt deze draaien als je volgas geeft. minder dan volgas en hij valt uit toch? Komt hij wel in toeren? of dat ook niet?

Je zou altijd ff een busje remmenreiniger (bij de action) over het loopvlak van de startsegmenten, en de startsegmenten zelf kunnen halen. Veertjes er eventjes tijdelijk tussenuit om te kijken of het beter start.

Al denk ik eerder dat er iets niet goed zit met je carburateur. Valse lucht zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar dat is dan heel toevallig net nadat je de carb schoongemaakt hebt & de brommer 10 km naar huis hebt gereden.

had je trouwens nog ff gekeken of je carb wel stevig vast zat op je inlaat?

Wolfy
                        Topic starter

De carburateur zit maximaal over de inlaat en goed vast. Ook het (nieuwe) filterhuis zit stevig vast op de carburateur. Het geheel is zo lekker eenvoudig, ik zou niet weten wat daar nog verkeerd aan is.
                          Omdat ik al veel heb gedemonteerd van de Ciao, ga ik eerst weer wat zaken in elkaar zetten. Kan anders ook niets uitproberen. Ik begin eerst toch maar met het vernieuwen van de cilinder pakkingen en zuigerveren, zodat dat geheel weer goed moet zijn.
                          Daarna zal ik de start segmenten zorgvuldig ontvetten met remmenreiniger en ook dat geheel terugplaatsen. Zien of het dan beter gaat.
                          Maar eerst even de onderdelen bestellen. Daarbij koop ik ook een aantal ruimere sproeiers (>40 <46).

Iedereen bedankt voor het meedenken!

joschi0815
                          Bijdrager

Ik denk dat jouw bobine ( of Cdi) stuk Is….

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.