Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Start koppeling
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren geleden door Dountill.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
22 februari 2020 om 16:02 #793890
Hoi mensen.
Ik heb altijd al een beetje een probleem gehad met mijn start koppeling voor mijn vespa si brommer.
Hij heeft altijd flink wat snelheid nodig voordat hij de hoofdkoppeling pakt. Ik heb al van alles geprobeerd. Nieuwe blokjes, andere veertjes. veertjes strak en losser geprobeerd. alles ontvet uiteraard.Ik heb nu de rest van de brommer netjes gereviseerd en zou graag willen dat ik nu niet meer zo ver hoef te rennen voor hij aan slaat. Heeft iemand tips of ideeën?
Hallo Nielski55,
Het start mechanisme van een Vespa si bestaat eigenlijk uit 2 delen:
De decompressie en de startkoppeling.Kan het zijn, dat het decompressie kanaal in de cilinder niet open is? Want dan trekt de start koppeling hem niet door de compressie heen.
Ook kan het zijn dat de keerring in de koppeling kapot is en de start segmenten steeds vet worden.
Soms wil goed opschuren en ontvetten met aceton wel eens helpen.
En sommige laten de trekveertjes weg.
(kan je er er alleen niet meer me lopen zonder dat hij aanslaat.)22 februari 2020 om 18:59 #793905Hey zevenenergie bedankt voor je tips.
Ik zorg er altijd wel voor dat ik de decompressie valve open heb als ik hem probeer te starten. Ik doe dit heel kort en geef dan gas.
Daarnaast heb ik net het blokje gereviseerd en zit er een nieuwe keerring in dus die lekt nu niet. Ik kan wel proberen de contact punten nog eens te ontvetten.
En als dat niet werkt zal ik de veertjes er anders eens uit halen. Kijken of dit helpt29 februari 2020 om 19:40 #794093Ik heb nog eens van alles geprobeerd maar het lukt maar niet. Hij wilt nu helemaal niet meer starten. Hij vonkt prima met bougie ook bij redelijk lage toeren. Ik heb geprobeerd het koppelings segment waar de schoentjes tegen aan drukken wat op te ruwen met schuurpapier maar ook dat heeft niet geholpen.
De as is wel rond te draaien als de decompressie open staat. Niet super makkelijk en er is wel wat weerstand. Ik dacht van de magneten in het vliegwiel. Niet dat die aanlopen maar dat ze aangetrokken worden en weerstand veroorzaken. De as zonder koppeling is met de hand moeilijk door dat punt heen te krijgen. Met koppeling, wat meer grip, is dit wel te doen. Hoort deze weerstand of zou hij echt kompleet soepel moeten lopen?
1 maart 2020 om 09:20 #794105Deze weerstand van vliegwiel en spoelen magnetisme is normaal.
Heb je nu de startsegmenten wel goed terug geplaatst, ze moeten wel de goede kant op starten natuurlijk,(veel gemaakte beginnersfout) startveertjes eruit halen en als de décompresie klep goed werkt start de motor in 1 stap.
Succes
TICKLING BARN1 maart 2020 om 09:33 #794106Niet toevallig de koppelingsring vergeten/verkeerd om terug geplaatst?
Heb wel eens meegemaakt dat de brommer daardoor ook pas laat start.
De smalle kant wijst naar je koppeling toe, de brede kant naar je vliegwiel.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.