Vespa-Ciao.NL
:: Standaard voorvario heeft overtoeren

Home Forums Techniek Problemen oplossen Standaard voorvario heeft overtoeren

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ThaKing
    Topic starter

Ik heb een 9 grams standaard voorvario met 100mm achterschijven en standaard trek en drukveer.. hij trekt super snel op maar gaat maar ong 25 me dikke overtoeren.. help?!

Jonny10
      Bijdrager

Varieer je koppeling wel volledig? Ik had dit met mijn standaard blok icm met vario, ook 9 gram en standaard veren. Het blok had gewoon niet genoeg kracht om de drukveer klein te krijgen. Daardoor reed ik 30 met irritante overtoeren zoals jij.

Maar als je met de setup rijd die daar staat zou het geen probleem moeten zijn. Sterker nog zzoals mij werd verteld rijd een standaard Bravo ook gewoon met vario. Want bij mij was het probleem weg met een DR50. Is niet bepaald een oplossing, maar leek me nuttig om te delen 😉

ThaKing
        Topic starter

ik heb ook nog geprobeerd om de snaar te spannen.. maar geen resultaat.. wat zou ik nog kunnen doen?.. zou het ook aan de proma cc kunnen liggen?

Jonny10
          Bijdrager

Ik neem aan dat je wel een 13mm snaar gebruikt?

ThaKing
            Topic starter

jupp.. k word er een beetje gek van want k kon eeiindelijk die vario eronder zetten.. loopt ie niet goed.. k heb net gelezen dat een standaard vario alles begrenst.. dus vandaar de overtoeren.. dus binnenkort maar een polini/malossi kopen..

Jonny10
              Bijdrager

Klopt, ik ken het gevoel, ik had een goede tijd niet kunnen rijden. Een standaard vario moet gewoon werken hoor, de enige begrenzer die er op kan zitten is die vulbus. Die krijg je met een Malossi ook mee, maar laat je lekker zitten.

Ik zou even je koppeling er af halen en met twee handen de poelie indrukken. Hij moet helemaal naar beneden kunnen zodat je een ruimte van ongeveer 1cm krijgt op as krijgt.

ThaKing
                Topic starter

en wat als daar geen cm komt? maar met optrekken is niks mis.. als k gas geef trekt ie zowat een autoweelie..

Jonny10
                  Bijdrager

Zo niet ligt het waarschijnlijk niet aan je blok maar varieert je koppeling niet (Dan doet je voorvario ook niet mee vandaar dat hij niet door trekt). Je wilt juist dat hij volledig varieert zodat je snaar dieper tussen de poelies valt en de verhouding van je aandrijving veranderd.

Als je kijkt check dan ook gelijk even of je in dit gaatje het uiteinde van je veer ziet zitten:

ThaKing
                    Topic starter

bedankt k heb het nagekeken.. hij gaat nu iets harder? maar nog wel met extreem veel toeren en hij gaat langzamer als met poelie 60? en nog iets raars.. als k m start trekt ie wel goed door maar dan rem ik voor een bocht ofzo en dan schiet weer weer hoog in de toeren en gaat ie weer veel langzamer..

Jonny10
                      Bijdrager

Hah, kijk dat laatste daar komt omdat je veer weer uitzet waarna jij hem vervolgens nauwelijks of niet klein weer krijgt.

Het laatste wat ik kan verzinnen is om je kap eraf te halen, achter wiel op te tillen (of op bokstandaard zetten) en je gas eens goed open draaien. Als je ziet dat je koppeling en vario netjes variëren dan weet je dat die iig goed werken. Maar dat betekent dan ook gelijk dat het een vermogen probleem van je setup is, wat precies ook het geval bij mij was.

ThaKing
                        Topic starter

De achterkoppeling gaat wel heeel zwaar.. k kan nog ff proberen om wd40 tussen te spuiten..

Indowess
                          Bijdrager

Niet vol gas geven als je wiel niet op de grond is ..
                            Koppeling kan gaan ploffen ..

ThaKing
                            Topic starter

van de vario?:o k probeer eerst met wd40 zodat ie soepeler gaaten anders zou k t niet weten..

ritze
                              Bijdrager

geen wd 40 op je koppeling spuiten…

ik zou hem open maken en schoon maken, eventueel een andere druk veer erin.
                                kan ook goed zijn dat de koppeling beschadigd is.

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                                Link naar Mijn collectie / Projecten.

ThaKing
                                Topic starter

heeft iemand toevallig nog een gele drukveer liggen?
                                  Als je bijvoorbeeld 2 rolletjes uit je vario haalt.. is dat dan hetzelfde als lichtere rollen gebruiken?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.