- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren geleden door Djanno1986.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 maart 2017 om 16:29 #182964
Beste allen,
Als newbie in de brommerwereld heb ik veel geleerd over de tweetaktmotor; vooral van dit forum. Toch zijn er een paar dingen die ik nog niet begrijp.
Toen ik mijn citta overkocht een paar maanden geleden vertelde de vorige eigenaar dat hij helemaal standaard was, maar toen zo’n 50 km/u reed. Poelie was toen 55.
Omdat ik hem na een tijdje niet meer optimaal vond rijden (veel afslaan, traag onderin, werd ook winter) wilde ik de carb schoonmaken en de setup checken:
Toen
Luchtfilter zonder gaasje, met extra gaten
12/7 carb zonder pakkingen gemonteerd
Sproeier 55
Boegie wit en vettig
Cilinder?
Uitlaat lijkt standaardIk wilde geen zand in de motor dus verving het luchtfilter. Na wat te lezen leek sproeier 55 me wel erg ruim dus begon ik te experimenteren met kleinere maten, telkens lettend op de boegiekleur.
Het lijkt dat het beste mengsel rond sproeier 52 zit.
Hoe kan het dat er met zo’n grote sproeier op deze setup gewerkt kan worden? Hij loopt nog steeds vrij vlot +-40 km/u met poelie 80.19 maart 2017 om 17:00 #18308140 op de Citta teller of 40 op de gps? Bovendien hoort de bougie niet wit te zijn. Een witte bougie duidt in principe op een te kleine sproeier. Maar sproeier 52 lijkt me op zich niet heel verkeerd voor je setup. Dat hij met 55 liep is op zich niet raar, zo heel veel groter is het nou ook weer niet.
19 maart 2017 om 18:56 #183082Snelheden zijn op de GPS, heb helaas geen teller op de citta.. Maar ik dacht dat de standaard sproeier iets van 38 moest zijn..
19 maart 2017 om 19:37 #183083Djanno1986 :
Snelheden zijn op de GPS, heb helaas geen teller op de citta.. Maar ik dacht dat de standaard sproeier iets van 38 moest zijn..Als het goed is 😀
10/7 35ik heb er een 10/7 38 in zitten.
19 maart 2017 om 20:38 #183084Met dergelijk luchtfilter icm met een 12/7 en wellicht nog een opgevijld inlaatje is 52 niet zo gek
19 maart 2017 om 20:54 #18308552 is redelijk groot, maar het kan wel, ook door de gaten in je luchtfilter. Het luchtfilter is zoals je vast ook wel gezien hebt voor een groot deel bepalend voor de sproeiermaat.
Waarschijnlijk zuigt je blokje toch ergens een tikje valse lucht aan, of het is misschien toch niet zo standaard als jij denkt :).
Ik ben wel heel benieuwd naar hoe je het voor elkaar krijgt om te rijden zonder pakkingen in de carburateur?! Dat is mij nooit gelukt, je carburateur zou aan alle kanten benzine moeten lekken.
20 maart 2017 om 13:04 #183086Ja ik dacht zelf ook aan valse lucht. Terugdraaien van toerental/deotest/hand voor het filter gingen telkens best goed (stabiel lopen of snel uitvallen/teruglopend toeren bij gas los etc.) Maar gezien deze theorie zal ik nog verder moeten zoeken naar valse lucht? Is het verder schadelijk om met zo`n setup te rijden?
En inderdaad hij lekte flink benzine 8)
Nu een vlotterbakpakking en plastic verbindingsbuisje tussen carb en carter gezet. Alles blijft droog. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.