Vespa-Ciao.NL
:: Standaard krukas frezen

Home Forums Mening & ervaring Krukassen Standaard krukas frezen

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Crullie
    Donateur

8)
      Maar even weer de zoektocht naar de ideale kruk inlaat periode 😉

Oud

Heb nu even geen blok open liggen om foto’s te maken hoe je makkelijk de inlaat periode kunt vinden.
      Maar stel voor dat iedereen zelf even met een draaiend open blok zoals op de foto zonder kop en klein carter de inlaat periode en spoeler hoogte tijden gaat bekijken van verschillende krukassen, dan ben ik benieuwd wat er uit komt aan reactie’s :thumb
      Onze blokjes draaien rechtsom gezien van de lange as, vliegwiel, koppeling !

Edit : zuigerveren kun je ook weglaten voor de sneak-up :lol

TICKLING BARN

Javad
      Donateur

Crullie bedankt voor je antwoord. Zonder sponsje in mijn luchtfilter maakt geen verschil. Ik heb sproeier 62 geprobeerd en hij had totaal geen power meer, lekker sloom geworden zegmaar. Ik heb er normaal een 66 in.

<3 Thunderstone
        Check mijn perso!

Crullie
        Donateur

@ Javad :
          Er van uitgaande dat het blok verder helemaal in orde is, dan neig ik te zeggen dat de inlaat mogelijk te vroeg open gaat.
          Wat voor carter heb je want er zijn snorcarters die een heel groot inlaat vlak hebben en als je die max, hebt uit gevijld dan is het mogelijk dat de kruk net even te vroeg open gaat. Maar dan ook nog maar net te vroeg open !!!
          Want je blok loopt nog wel dus het is heel goed mogelijk dat zuigerveren versleten zijn of uitlaat verstop of toch een lekje in het carter langs keerring of pakking.

TICKLING BARN

Javad
          Donateur

Ik heb bromcarters met belgisch grote inlaat. Geveild tot 1,5 mm vanaf de rand van het inlaatvlak.
            De zuigerveren zijn zowiezo versleten en aan vervanging toe, wellicht dat hij daarom niet helemaal loopt zoals het hoort?
            Het blok is verder helemaal in orde ja.

Dus als ik de kruk in een blokje zet met minder ver gevijlde inlaat zou het wel het gewenste effect hebben?

<3 Thunderstone
            Check mijn perso!

Crullie
            Donateur

Ook met Belgisch carter moet de krukas goed zijn, het blok zou eerder en beter met zijn boost moeten komen.
              Vind alleen de 1,5 mm van de rand van het inlaat op de korte zijden wat dunnetjes, Polini zegt 2 mm en ik zeg 4mm. Haal liever wat meer van de kruk af dan dat het inlaatsluitvlak te snel slecht word. Over de lange zijden van het inlaat vlak valt de slijtage mee maar op de korte zijden gaat het veel sneller. Beter daar wat meer vlees laten zitten.
              Even blaastest doen :swinging

TICKLING BARN

zevenenergie
              Donateur

Ik wil niets af doen aan crulie,s woorden het lijkt mij heel wijs wat hij zegt, maar…

Ik heb zelf nooit ingezien waarom je de uiteinde van de inlaat moet sparen en vijl ze net zo dun als de zijkanten. Geen enkel probleem. Dij mijn huidige blok ook aan de zijkanten maar 1 mm laten staan en hij loopt al 30,000km prima sationair.
                Mij kruktap slingerde laatst en ik voelde dat de krukwang heel licht tegen het vlakje aanliep. Ik heb het blok open gemaakt prakties niets te zien, ook nadat ik de krukas gericht heb geen lekkage.

Om aan te geven hoe groot het in laatvlak is: Ik rijd met zo,n blok met ingegoten stalen ring ( die ik in zijn geheel verwijderd heb).

Ook bij zuiger gestuurde inlaten heb ik bananenpoortjes gefreesd waar bij er maar een 0,5mm tussen de inlaat en het poortje zat, en soms dat je het voedende gaatje een pietsje in de inlaat zag geen enkel probleem.. gewoon goed stationair lopen. Dus ik kan me niet voorstellen dat hij daar door minder zou trekken of een minder hoge top zou halen.
                Ik reed met mijn huidig blok de timing van een speedengine met snorkruk, en onlangs aan de beide kanten nog 2mm verwijderd.(Van de krukas)
                Niet alle krukassen hebben het zelfde ontstekings tijdsstip. Daar zou misschien de oorzaak in kunnen zitten.:?
                Misschien is het eens de moeite waard om het tijds stip niet meer aan te geven in punt afstand, maar in graden of mm want zo hebben we nooit goed vergelijkings-materiaal.

Ik heb laatst zo,n doosjes gemaakt met daar in een zoemertje en een led lampje.
                1 klemmetje aan massa en 1 aan het laagspannings draadje en dan weetje precies wanneer de puntjes open gaan.

Ik zeg maar zo, weten wanneer je puntjes open gaan hoort ook bij tjoening.

Martino
                Moderator

Ik zal nu toch graag eens willen reageren op het bewerken van de krukas. Ik lees vaak de ervaringen en theorien over de hoeveelheid wat waar afgehaald dient te worden, maar zoals hierboven al staat. De ene krukas is de andere niet en ik heb mijn twijvels over het bewerken van de krukwang en de bijhorende prestaties. Zo is er maar heel weinig bekent over een setup waar eerst met standaard timingen wordt getest en daarna alleen de krukas eruit wordt gehaald en getuned weer werd terug gezet. Ik lees dan zo graag de praktijkervaringen en de aantal keren ikzelf dit heb gedaan spreken de theorieen tegen.

De meeste krukassen ook Piaggio hebben idd niet allen dezelfde positie van de spie en dus andere onstekingstijden tov van de inlaatperiode.

Ik ben van mening dat de theorie van Arvid, Polini of wat dan ook niet altijd opgaat gezien de verschillen in krukassen maar ook de inlaatperiode van de carters verschillend is en er meer variabelen zorgen voor betere of mindere prestaties. Onze roterende inlaten zijn door het ontwerp ook net even anders dan bijvoorbeeld de roterende inlaten met een schijf. Om nog maar wat meer te noemen. Stroomsnelheid, carterdruk, balans van de kruk etc.

Crullie
                  Donateur

Er is wel degelijk een manier om de goede inlaatperiode te vinden maar nogmaals heb even geen blok open liggen om met foto’s dit te verduidelijken.
                    Het is idd zo dat inlaatperiode afhankelijk is van veel dingen, Martino noemde een paar belangrijke op.

Citaat Zevenenergie :
                    Misschien is het eens de moeite waard om het tijds stip niet meer aan te geven in punt afstand, maar in graden of mm want zo hebben we nooit goed vergelijkings-materiaal.
                    Citaat End.
                    Klopt helemaal maar dan ook even duidelijk vanwaar we beginnen te meten, ik meet namelijk van af het midden van de spie omdat de plaats/plek van spiesleuf niet altijd de zelfde zijn, gaan we meten vanaf bovenste dode punt dan zitten we met verschillen namelijk !!!

@ ZevenEnergie : Ontsteking tijdstip vind ik met mijn multimeters of als die niet in de buurt zijn met een rijste vloeitje.

Onze Carburateurtjes zitten in verhouding met andere typen 2-takt motoren het verste weg van de zuiger en heeft daarom meer vertraging in stroomsnelheid van het mengsel dus opening tijden van inlaat zijn bij Vespa blokjes groter in verhouding.

Komt goed :thumb zal zo snel mogelijk een projectje vinden en met foto’s proberen om het duidelijk te krijgen 8)

TICKLING BARN

zevenenergie
                    Donateur

@ Crullie Ik hoop dat snel een projectje vind.:thumb
                      Maar dit snap ik niet:

Citaat Crulie:
                      ik meet namelijk vanaf het midden van de spie omdat de plaats/plek van spiesleuf niet altijd de zelfde zijn, gaan we meten vanaf bovenste dode punt dan zitten we met verschillen namelijk !!!
                      Einde citaat.
                      Je meet het ontstekingstijdstip in graden voor het BDP, uitgedrukt in graden of mm.
                      Dat, kan je vergelijken.

Javad
                      Donateur
                        Hoe gebruik ik de gradenschijf om te kijken wanneer de kruk mijn inlaat sluit?
                        <3 Thunderstone
                        Check mijn perso!

Crullie
                        Donateur

Door je kruk erop te leggen of zelfs de lange as erdoor te prikken.

Mijn ervaring is dat het onbetrouwbaar is omdat iedereen anders afmeet. Eigenlijk zou je een bok/pasframe moeten hebben waar alle krukken op de zelfde manier gemeten kunnen worden.

TICKLING BARN
                        11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.